את אירועי השבת העולמית חוגגים השנה מיליון יהודים ברחבי העולם ב-1503 ערים ב-101 מדינות. מניו יורק, פריז לונדון ועד לקהילות הנידחות ביותר כגון ניגריה, האמזונס בפרו, בקריביים, גיאורגיה ואפילו פקיסטן. אחת הקהילות היהודיות הנידחות היא קהילת אביודיאה המתגוררת באוגנדה. הקהילה מתכוננת לקראת השבת העולמית ובבית הכנסת הרעוע שלהם העשוי מקש ובוץ יתקיים טקס חגיגי אולם השמחה הזו מתקיימת תחת שטפונות, רעב והישרדות פיזית ורוחנית. 
קאמיה טרפון, יו"ר קהל קודש שארית ישראל המשתייך לבני שבט האביודיאה מהכפר פוטי שבמזרח אוגנדה. יציין ביחד עם קהילתו את השבת העולמית. "אנחנו קבוצה של יהודים אשר שומרים את שבת, כשרות, נידה, חגים ועוד", הוא מספר, "הקהילה היהודית הצטמצמה בעקבות פעילות מסיונרית מ-8000 נפש לכדי פחות מ-1,000 איש. המעטים שנותרו ושמרו על המסורת הם אלו שמרכיבים את הקהילה שלנו. מסיבה זו החלטנו לקרוא לעצמנו "שארית ישראל", כלומר שרידי ישראל באוגנדה. בשנות השבעים בתקופתו של אידי אמין הוכרז איסור על קהילות ועל קיום אורח חיים יהודי. 

בני שבט האביודיאה מהכפר פוטי שבמזרח אוגנדה. צילום: באדיבות הקהילה
"הקהילה חוותה רדיפות ו-32 בתי כנסת נסגרו", הוא ממשיך ומספר, "לאחר איסור זה רוב האנשים החלו להסוות את יהדותם ורבים מהם נאלצו להתנצר או להתאסלם. מתוך המשפחות הבודדות שהמשיכו כל השנים לשמור על אורח חיים יהודי נותרו כיום כ-2,000 איש הפזורים בין הכפרים השונים. בכפר שלנו אנו מונים 400 חברי קהילה הכוללת נשים, גברים וילדים".

היחסים בין הקהילה המקומית לקהילה היהודית לרוב אינם מלווים במתח. הקהילות השונות באוגנדה חיות זו לצד זו בשלום. והקהילה היהודית משתדלת לכבד אותם . יחד אם זאת לעיתים חברי הקהילה מופלים לרעה בשירותים חברתיים כגון בבתי הספר ובבתי החולים זאת משום שהאוכלוסייה הנוצרית במקום עדיין רואה ביהודים כמי שהרגו את אלוהיהם. 
"אנחנו היהודים, המיעוט באוגנדה ואנו ממוקמים בעיקר באיזור במזרח המדינה אשר נקרא מחוז אלגון", מספר טרפון, "אנו מקיימים כיום אורח חיים יהודי במסירות נפש שכן זה אינו פשוט כלל. אנחנו חקלאים, אנחנו מתקיימים בעיקר בזכות ארגון world jewish relief , ארגון צדקה בריטי שמסייע לקהילות להתקדם באמצעות חקלאות מודרנית בר קיימא. כמו כן מקבלים סיוע דרך קרן צדקה אמריקנית בראשות הרב סיימון ורוז אסיאן אשר דואגת לצרכי חירום רפואיים וכן לחינוך תלמידי התיכון שלנו" . 

בני שבט האביודיאה מהכפר פוטי שבמזרח אוגנדה. צילום: באדיבות הקהילה

 
רוב היהודים בקהילה משתוקקים לעבור גיור אורתודוקסי ולעלות לישראל, כ 200 חברים הקהילה עברו גיור מסוג זה באמצעות הרב שלמה ריסקין . הסוכנות היהודית מכירה בהם אך הם אינם ראשים לעלות מכח חוק השבות. 
"ברוב הקהילות יש בתי כנסת זמניים ואנחנו מקווים שנקבל במהרה את האישורים שלנו להגיע לישראל. מבחינתנו בית הכנסת הוא זמני כי אנחנו מאמינים גדולים שבית הכנסת שלנו האמיתי צריך להיות בישראל בתוך זמן קצר. אנחנו קוראים לעולם היהודי לעזור לנו בחלום הזה". 

בני שבט האביודיאה מהכפר פוטי שבמזרח אוגנדה. צילום: באדיבות הקהילה
יהודי אוגנדה הם חלק מקהילות נוספות באפריקה אשר יחגגו את השבת העולמית, אבל לי טייו איידואל, מאבוג׳ה בניגריה יצטרך לחגוג את השבת לבדו.  "אין לי בית כנסת או חזן. אין כאן קהילה יהודית. אני מכיר רק מוסלמים ונוצרים. אני עובד בסביבה צבאית עם חוקים נוקשים ושינויים מתמידים של מיקום. זה לא יהיה קשה מדי להבין למה אני מרגיש לפעמים בודד ומיואש. 
"ואז שמעתי על פרויקט השבת. בשנה שעברה, עדיין הייתי לבדי בצריף, אבל במובנים מסוימים, לא הייתי. כי השבת הזאת הייתה שונה איכשהו. כל שבת מיוחדת, אבל בפרויקט השבת, עם קהילות יהודיות בכל העולם המאוחדות יחד לשמור על השבת, הרגשתי שהעולם שלי ושלנו מרומם. יש לנו אפשרות לבנות בית תפילה הרבה יותר טוב ממה שיש לנו אבל הבנייה עולה כחמישים אלף דולרים ועבורנו זה סכום עצום. כל עזרה שמישהו יכול לסייע לבית הכנסת תהיה מוערכת מאוד".