בתי בת ה־3 היא עקשנית. כשהיא רוצה משהו היא לא מפסיקה לדרוש אותו עד שהיא לא מקבלת את מה שהיא רוצה. אני משתדל להיות מאופק, אבל לא פעם מוצא את עצמי מתעצבן, ולפעמים אפילו צועק עליה. איך לגרום לה להפסיק להתעקש על שטויות בצורה כזו?

"לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו צועקים על הילדים. כמובן שבאמירה שלי אין שום לגיטימציה לצעקות על ילדים, אבל זה קורה וזה טבעי, ואנחנו בני אדם. יש כאלה שצועקים יותר, ויש כאלה שצועקים פחות. אם תתבונן על המצבים שבהם אתה צועק תבין שהורים צועקים על ילדיהם כשהם כבר מרגישים חסרי אונים. התפקיד שלך הוא לא להגיע למקום הזה. אין באפשרותך לשנות את התנהגותה של הילדה, אבל בהחלט יש לך את האפשרות לשנות את התגובה שלך לדבר הזה. גש לבית מרקחת ותרכוש אטמי אוזניים. בפעם הבאה כשאתה מחזיר אותה מהגן, תגיד לה שקנית אטמי אוזניים, ובכל פעם שאתה תרגיש שהיא חוזרת על משהו הרבה פעמים, אתה תשתמש בהם. תבהיר לה שאתה אוהב אותה ולא רוצה לצעוק עליה. אין ספק שזה לא נעים, אבל זה כלי עזר. אפשרות נוספת היא שתגיד לעצמך שהילדה הזו חכמה ועקשנית, ואלו תכונות טובות ונהדרות להמשך החיים שלה. מבחינתך, שתגיד מה שהיא רוצה וכמה שהיא רוצה. ברגע שתשנה את הפרשנות שלך לאירוע, המוח שלך פשוט יפסיק להתייחס לזה באותו אופן. אתה תייצר לעצמך פרשנות אחרת ותפסיק להגיב לזה. אחרי כמה פעמים כאלה יש סיכוי שהיא תבין שאין טעם להמשיך".

אני אמא לילד בן 7, ולאחרונה נכנסתי להריון אחרי שנים של טיפולי פוריות קשים ומורכבים. בחודשים הראשונים של ההריון בני היה מאוד נרגש ושמח מהרעיון שיהיה לו אח קטן. בחודש האחרון הוא נכנס ללחץ. הוא אומר שהוא לא רוצה אח קטן, ואני לא יודעת איך להגיב לזה וחוששת שאני מטלטלת אותו כי הוא רגיל להיות לבד. מה דעתך?

"נכון, את מטלטלת אותו והוא רגיל להיות לבד. אז מה? למה אנחנו מפחדים מטלטלות של הילדים? מעבר דירה הוא לא טלטלה? רילוקיישן הוא לא טלטלה? לידה של אח או אחות בפער של שנתיים היא לא טלטלה? גירושים של הורים הם לא טלטלה? אני מבינה שההריון הזה מאוד יקר לכם, אבל הילד לא שם והוא מתנהג כמו ילד. יכול להיות שהתגובה הזו קשורה למצב בבית הספר, אולי הוא שמע מחבר שנולד לו אח קטן וקשה לו עם המצב. לכן ההמלצה שלי היא לצמצם את ההתעסקות בנושא, ובו זמנית לפנות לקבלת הדרכה הורית. קחי בחשבון שמאוד יכול להיות שהכל יתהפך ברגע שתחזרי עם התינוק הביתה. כשאת חוזרת מבית החולים תגידי לילד שלך: 'איך חשבתי עליך בלידה. חשבתי שהאח שלך הקטן כל כך יעריץ אותך'. בהמשך, בכל רגע פנוי כשהתינוק ישן, תלכי לשבת ליד הילד שלך ותגידי לו: 'איך התגעגעתי אליך. בוא נשב יחד'. מעבר לזה, תוכלי לשאול את הילד איפה הוא יכול להקל עלייך. תבקשי ממנו לעזור לך ולהיכנס לחדר לראות שהתינוק ישן, או להביא לך את הטלפון מתי שאת צריכה. תגידי לו שאת ממש יכולה לסמוך עליו ושאת יודעת שזה יהיה נהדר".

לאחרונה סיימתי תהליך גירושים מורכב מאביה של בתי בת ה־4, והוא יצא מהתמונה. היא מאוד מתגעגעת אליו ולא מפסיקה לדבר עליו. האם עליי לספר לה את האמת, או שמא מדובר בטעות חמורה?

"תמיד כדאי להגיד לילדים את האמת, אבל תוך כדי התחשבות בגילם, וביכולת ההבנה שלהם. חשוב לזכור שאף פעם לא אומרים לילד משפטים כמו 'אבא לא רוצה לראות אותך', כי הרי לא משנה מה אומרים לילדים, הם גם ככה משליכים את עזיבת ההורים עליהם ובטוחים שהם אלה שלא בסדר, ולכן יש למצוא ניסוח שמתאים להבנת הילד אל מול המקרה. מדובר בילדה בת 4, ולדעתי את יכולה למצוא גרסה שתתאים להבנתה, ותהיה נכונה עבורה. את יכולה להגיד לה שאת כבר לא מדברת עם אבא שלה, ולכן את לא יודעת איפה הוא נמצא כרגע. את יכולה לספר לה שהוא עבר דירה למקום רחוק, ללא טלפונים או אינטרנט, ולכן הוא לא יכול לדבר איתה, אבל אולי יום אחד הוא יגיע לבקר. במהלך השיחה חשוב שתנסי לנתב את השאלות שלה מחדש ולתת לה פתרונות חדשים. נניח, בכל פעם שהיא ממש מתגעגעת אליו היא תוכל לצייר לו ציורים, שאותם תאספו לכדי אלבום עד שהיא תגדל ואביה ישוב".