מחסור בכוח אדם, דיווחים על התעללות וחרדה של ההורים בעקבות התופעות האלו הובילו את מערכת החינוך הטרום בית-ספרית לגיל הרך לשוקת שבורה. הבוקר (שני) שוחחה מנהלת המכון הישראלי לחינוך בגיל הרך במכללה האקדמית אורנים, ד"ר אורית דרור, עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5fm וסיפרה על הקשיים שברגולציה ובפיקוח בחינוך החינמי עד גיל 3: "כל מי שרצה פתח מעון וקרא לו גן, גם בעלי רישום פלילי".

"אין ספק שההורים שולחים את הילדים אל הלא נודע", אמרה תחילה. "מערכות הגיל הרך הן מערכות חלל ריק. אנחנו לא יודעים מי המחנכות, כמה ילדים בכל קבוצה, אין פיקוח. זה באמת מפחיד. אנחנו נמצאים בנקודת זמן כזו שהדברים משתנים. ייקח זמן עד שיכנס למסלול אבל עדיין זה מאוד מפחיד. זה האוצר הגדול שלנו, הילדים הקטנים, וכל אחד יכול לפתוח מעון", הוסיפה. "אנחנו יודעים שהשנים הראשונות הן קריטיות לחינוך. זה לא בייביסטר, מכיוון שלכך דרושים מחנכים, ולכן צריכה להיות הכשרה".

גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על ההכשרה שעוברות או לא עוברות הגננות במעונים סיפרה דרור: "עד היום לא הייתה רגולציה בעניין. אם החלטת לפתוח מעון ולקרוא לעצמך גננת, זה היה בסדר. עד לאחרונה גם אם היה לך רשום פלילי לא הייתה בעיה. בחינוך מעל גיל 3, להבדיל, הגננת עוברת הכשרה, ולשם אנחנו שואפים". היא סיכמה: "כיום, כל מה שקורה בגנים עד גיל 3 - הכל כשר".

"אנחנו בראשית הדרך", אמרה עוד. "גם בנושא ההכשרה והסטנדרטים, אנחנו בראשיתן של השמת תקנות לדיוק הפיקוח. אנחנו מאוד רחוקים מהממוצע של ה-OECD". היא סיפרה על הליך ההכשרה: "גננת היא מי שיש לה תואר ראשון. כשפתחנו את התוכנית שלנו לגננות עד גיל 3, הופתענו לגלות שהן עומדות בתור. הן רוצות ללמוד".