משרד החינוך פרסם היום (שני) את סיכום הנתונים של השירות הפסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך (דצמבר 2021), ממנו משתקפת תמונה מדאיגה ביחס למצבם הנפשי והחרפת עוצמת המצוקה של תלמידי מערכת החינוך.

מהנתונים עולה, כי חלה עליה של כ-43% בטיפולים של תלמידים המצויים בסיכון לאובדנות, אשר נערכים בשירותים הפסיכולוגיים חינוכיים. עלייה מ-829 טיפולים (שנת 2020) ל-1,184 טיפולים (שנת 2021). נוסף לזאת, חל גידול בהערכות הסיכון מ-2,780 הערכות (בשנת 2020) ל-3,072 הערכות (שנת 2021). 

מחקר במימון של המשרד, אשר בוצע על ידי פרופ' מירי שרף מאוניברסיטת חיפה (דצמבר 2021), מצביע אף הוא על ממצאים מדאיגים. לפי נתוני המחקר, קרוב ל-60% מקרב תלמידי היסודי (מתוך מדגם של 489 תלמידים) סובלים מדכדוך קל ועד לדיכאון קליני חמור. בקרב תלמידי חטיבות הביניים והחטיבה העליונה 67% (מתוך מדגם של 845 תלמידים) סובלים מדכדוך קל ועד לדיכאון קליני חמור. 

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, התייחסה לתוצאות המחקרים: "הדבר החשוב מכל הוא לשמור על השגרה החינוכית של תלמידי ישראל, מתוך הבנה שבלי מסגרת הילדים ובני הנוער מתדרדרים לבדידות, דיכאון, חרדה ואפילו אלימות קשה. תלמידי ישראל עברו שנתיים קשות שהותירו בהם צלקות ונזקים חברתיים-פסיכולוגיים שאנו, במערכת החינוך, עושים הכל כדי לתת להם את המענה המיטבי. 

"אני שמחה ומברכת על הנחיית השר לקדם  את קיצור הבידודים לחמישה ימים, אך לא די בכך. משרד הבריאות חייבים באומץ לבטל את הבידוד לילדים בריאים בכדי שנוכל להחזיר את המערכת לשגרה פיזית בבתי הספר ולהציל את הילדים. משרד החינוך ימשיך לבצע את כל הפעולות הנדרשות על מנת להבטיח את בריאות התלמידים, על היבטיה השונים, בגנים ובבתי הספר".

נשיא האקדמית חמדת לחינוך פרופ' חיים שקד מציין כי "נכון וחשוב לנקוט צעדי מניעה, בוודאי בווריאנט שידוע כמדבק מאוד ובוודאי שבשאר האספקטים עדיין רב הנסתר עם הגלוי. עם זה, בהיבט הפדגוגי גרידא הולך ומתברר יותר ויותר שהלמידה מרחוק אינה תחליף אמיתי ללמידה בבתי הספר. מעבר לפן הרגשי מחקרים ראשונים כבר מראים שההספק הלימודי והידע שנרכש וההישגים הרבה יותר נמוכים בלמידה מרחוק  מאשר למידה סדירה בבתי הספר".

ד״ר יעל וינברג מהמכללה לחינוך ע״ש קיי: "חוסר שגרה עלולה להיות טראומטית ומזיקה ולכן הדבר הטוב ביותר אותו נוכל להעניק לילדים הרכים הינם עוגנים של יציבות ושלווה. דמות משמעותית (הורה\מורה) המשדרת מסרים של הכלת המצב, מתפקדת כאותו רב חובל הזורק את העוגן. כאשר הילד יראה שאותה דמות בוגרת, מתנהלת בנחת, בחמימות ומתפקדת אל מול הכאוס וחוסר השגרה שבבית ומחוצה לו,שולחת קרניים של אופטימיות זהירה, אזי יחוש גם הילד רגיעה ויידע שעוד שבוע-שבועיים הגל יעבור וכולנו נחזור לשגרה כי כל סערה סופה להישכך".