כ־1.9 מיליון תלמידים ישובו הבוקר לבתי הספר לאחר חופשת הפסח. בשל מגבלות הקורונה, הלמידה תתקיים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בגני הילדים ילמדו שישה ימים בשבוע, בכיתות א'־ג' חמישה ימים בשבוע בכיתות מלאות, בכיתות ד' – חמישה ימים בשבוע בקפסולות ובכיתות ה'־ו' ילמדו לפחות שלושה ימים בשבוע, גם הם בקפסולות.

בכיתות ז'־י' ילמדו לפחות יומיים בשבוע ובכיתות י"א־י"ב באותה תדירות או לחלופין בהתאם לשיעורי ההתחסנות הכיתתיים.
נכון להיום, אין בישראל אף עיר אדומה ולכן כל תלמידי ישראל ישובו למסגרות. על אף שכבר לפני כשבועיים הודיע משרד החינוך באופן רשמי כי מיד לאחר חופשת הפסח, יחזרו תלמידי כיתה ג' ללימודים בהרכב מלא בכיתותיהם, אתמול, יממה בלבד לפני החזרה ללימודים, התבשרו הורים בכמה רשויות כי הלימודים ימשיכו להתקיים בקפסולות, לפחות לעת עתה.

"בחלק מבתי הספר טרם התארגנו לוגיסטית להנחיה החדשה", סיפרה אם לתלמידה בבית ספר בצפון תל אביב. "ההורים הבינו כי כל עוד יש כיתות פנויות בבית הספר כי חלק מהשכבות לומדות רק יומיים בשבוע, וכל עוד יש מערכת קבועה לכל קפסולה בכיתה ג', אין טעם ליצור זעזועים מיותרים, שעלולים להגביר את התחלואה בקרב הילדים".

לימודים, בית ספר יסודי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
לימודים, בית ספר יסודי (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)


בשבוע שעבר קרא גורם בכיר במשרד החינוך בשיחה עם "מעריב": "לפתוח מיד את מערכת החינוך, באופן מלא". הוא הבהיר כי "הפערים הרגשיים והחברתיים שנוצרו - יצומצמו רק כשנחזור פיזית לבית הספר. זה חלק מהתוכנית שלנו". עוד ציין הגורם כי 75% מעובדי ההוראה מחוסנים, וכפי שהמשק נפתח כמעט לחלוטין לאחרונה - כך צריכה להתנהל גם מערכת החינוך. "אין שום סיבה להשאיר את המערכת, שהיא מפוקחת, מאחור. יש עוד חודשיים וחצי ללימודים, ואנחנו חושבים שאפשר להחזיר את המערכת לשגרה מלאה".

לדבריו, מערכת החינוך צריכה להיפתח לאור הפיקוח, אך הדגיש כי בכוונתו לפתיחה תחת מגבלות המסיכה, האוורור וההיגיינה. "מצאנו שאין הבדל בין א'־ב' שלמדו בכיתות מלאות לבין ג'־ד' שלמדו בקפסולות לבין ה'־ו' שלמדו חצי שבוע. אין הבדל בתחלואה. גם לא כשהתחלואה הייתה גבוהה מאוד".

בתוך כך, גורמים במשרד הבריאות מעריכים כי גם אם תבוטל חובת עטיית המסיכות בישראל בשטחים הציבוריים, בתוך מערכת החינוך החובה תישמר גם בחצר ובשטחים הפתוחים. אלעד אפרתי, מחנך כיתה ד' בצפון הארץ, מסכים עם האמירה שלפיה יש לפתוח את המערכת במלואה, ומסביר: "התלמידים שלי נמצאים בדיוק בגיל בו המעטפת החברתית היא החשובה מכולם. יותר משאני דואג למצבם החינוכי, אני דואג למצבם הנפשי. הם הולכים לקניונים ולסרטים ונצמדים לעשרות אנשים שונים מדי יום, אבל דווקא לכיתה שלהם עם החברים הקבועים הם לא יכולים להגיע. חייבים לפתוח את מערכת החינוך במלואה".