מזכ''לית הסתדרות המורים, הגברת יפה בן דוד, התראיינה הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ושוחחה איתם על חוסר הארגון בהנחיות משרד הבריאות לקראת פתיחת מוסדות הלימוד ביום ראשון הקרוב. לטענתה, משרד הבריאות טרם עדכן את המנהלים במתווה שנקבע: "לא ראינו כלום, עד עכשיו המנהלים לא קיבלו הוראות איך להפעיל את בתי הספר והגנים". בנוסף, בן דוד ציינה כי מדובר בהתנהלות חוזרת, מכיוון שגם בסגרים הקודמים "לא נתנו זמן היערכות, ואז מתחיל הלחץ של חלק מהרשויות ונהיה בלאגן".

מה עמדתך בעניין חוק שמחייב מורים להתחסן?
"אני קודם כל נגד סנקציות, אני חושבת שיש דרך שכנוע, דרך הסברה וניתן לשכנע. אנחנו במדינת חוק, אם יחוקקו חוק שכזה, אני לא יודעת אם חוק כזה יעבור לציבור עובדי ההוראה, כי לא רק חלק מציבור עובדי ההוראה לא מתחסן, אלא בהרבה משרדי ממשלה, מקומות ציבוריים, עובדי מדינה שלא מתחסנים. קשה לי להאמין שיחוקק חוק כזה אבל שוב, אנחנו מדינת חוק".

לימודים בזמן הקורונה: הזדמנות לחשיבה מחודשת ויציאה מהקופסה

אבל ספציפית היועמ"ש אמר שזה אפשרי בהקשר של המורים שלא מתחסנים. זה מורכב הרבה יותר.
"יש יועמ"ש כלו אחד מבין בתחומו, יש כאלה שמבינים בבריאות וכאלה במשפטים. עמדתנו שצריך ללכת לא עם סנקציות, זה לא הדרך, אלא הדרך היא של הסברה. שר הבריאות כל הזמן זורק מספרים, לפי הבדיקות שעשינו למעלה מ-76% מצוותי ההוראה התחסנו".

איפה הפערים?
"משרד החינוך העביר כ-200 אלף תעודות זהות למשרד הבריאות ואמר להם אלה ציבור עובדי ההוראה. לנו יש 120 אלף חברי הסתדרות המורים, משרד הבריאות ביקש, 'תחזירו לי את תעודות הזהות כדי שאדע איפה האזורים בהם עובדי ההוראה לא מתחסנים'. משרד הבריאות לא מעביר לא לחינוך, לא אלינו ולא לאף אחד. הכי קל להגיד שהמורים לא מתחסנים".

יש ויכוח כמה מורים יש בישראל?
"יש ויכוח כמה מתוכם הם עובדי הוראה, כי הכניסו סייעות וחינוך עצמאי".

לי כאבא ששולח את ילדו לגן או לבית הספר זה לא משנה כי כל אחד יכול להדביק.
"גם הילדים יכולים להדביק אחד את השני". 

גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים (אין קשר בין הצילום לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

את הילדים אי אפשר לחסן.
"צריך לעשות בדיקות לילדים".

אבל חיסוני מורים.
"אנחנו מדינת חוק. אין לנו דרך אחרת, אנחנו לא אזרחים מפירי חוק חלילה".

מה את מבינה מהמתווה שאמור לקרות מחר?
"אנחנו לא ראינו שום מתווה, המנהלים עד עכשיו לא קיבלו שום מתווה איך להפעיל את בתי הספר או הגנים. אני רק יודעת שיש בלבול גדול, מהבוקר נשלחו אליי עשרות ומאות הודעות 'אנחנו עובדים?' 'אנחנו צהובים'? 'איך נעבוד'? בלבול אחד גדול. לכן אמרתי יום אחד לתת להיערכות למתווה שטרם יצא למנהלים, הם לא קוסמים. הם עושים עבודה מצוינת, אבל הם לא קוסמים". 

אי אפשר מהיום למחר לפתוח?
"יהיה קשה מאוד ולכן החליטו עד יום ראשון לתת אפשרות למי שלא יכול לפתוח".

אתם מתורגלים שמודיעים לכם כמה שעות לפני הפתיחה.
"אין ספק, אבל עכשיו הבלבול גדול כי אמרו 'ירוקות וצהובות' וזה היה ברור לכולם, גם לא פרסמו למנהלים האם הם צהובים או אדומים. צריך לתת את זמן ההיערכות, להקים מוקד שיהיה מקום לשאול בו שאלות, אין ידע, פונים אלינו כדי לתת את התשובות של המדינה".

צריך לפתוח?
"אני קטונתי, אני לא מבינה בבריאות לצערי".

יש לך אחריות לבריאות העובדים שלך.
"אין ספק, אבל אם בא משרד הבריאות ואומר ניתן לפתוח, עמדת משרד הבריאות הייתה שניתן לפתוח בערים ירוקות וצהובות, בכתומות ובאדומות משרד הבריאות אמר לא לפתוח. עכשיו כן אפשרו את הפתיחה בכתומות ואדומות אני מקווה שיעשו את ההחלטה הנכונה ושלא נקלע שוב למצב של סגר".

צפוי בלגאן?
"כן, לצערנו, כמו תמיד בפתיחה של הסגרים שלא נותנים זמן היערכות וכשאין מספיק זמן חלק מצליחים וחלק לא. אז מתחילים הלחצים של הרשויות וזה בלגאן אחד גדול. צריך היה לתת עד יום ראשון להיערך".

להערכתך, הפתיחה היא זמנית? התחלואה תעלה ושוב יסגרו את מערכת החינוך?
"לצערנו אנחנו שומעים את התחזיות של אנשי משרד הבריאות שטוענים שזה יכול גם להגיע לזה".