שר החינוך יואב גלנט כינס היום (חמישי) מסיבת עיתונאים ובה הציג את המתווה הסופי שגובש לפתיחת שנת הלימודים תחת מגבלות הקורונה. בתוכנית: 13,000 תקנים נוספים למורים וסייעי הוראה, פיצול כיתות ושילוב למידה מרחוק, חלוקת 144 אלף מחשבים ניידים ו-60 אלף טלפונים חכמים לתלמידים נזקקים ואספקת חבילות גלישה תואמות.

"אנו חווים מגיפה עולמית שלא פסחה גם על ישראל", פתח גלנט. "ואנחנו פועלים לפתיחת שנת הלימודים לאור שלושה שיקולים. ראשית – נשמור על בריאות התלמידים. שנית - נקנה להם חינוך, ושלישית - נקנה להם השכלה".

"המטרה החשובה ביותר והנכס החשוב ביותר לכל משפחה ולציבור כולו הם הילדים שלנו, ולכן בכוונתי לדאוג לכל הילדים מכל המגזרים, מכל המקומות, מכל הדתות, כאילו הם ילדיי שלי. אנו ננסה להגיע למצב שבו את הקשיים נשאיר למבוגרים ולילדים תהיה כניסה חלקה לבתי הספר ולגנים", המשיך השר. "אני מציין כאן בצורה ברורה ביותר – שום דבר לא יהיה מושלם. אי אפשר תחת קורונה לקיים לימודים באופן מושלם. לא כל אמצעי הקצה יגיעו לכל המקומות, ומה שיגיע לא תמיד יגיע ביום הראשון".

עקרונות התוכנית:
השנה תפתח במתכונת לצמצום הידבקות. הלמידה תורכב משתי אפשרויות משולבות – האחת למידה מרחוק, והשנייה למידה בחצאי כיתות שלא עולות על 18 תלמידים. יהיו פתרונות דיפרנציאלים בהתאם לאכולוסיות ולמגזרים השונים, ואוכלוסיות מיוחדות יקבלו מענה מיוחד. המערכת תוסיף לפעול במתכונת הזו לאורך כל השנה אלא אם יימצא חיסון, או לחליפין במצב של סגר כללי שלא יאפשר זאת.

שיטת הפעולה:
כיתות הגן, א'-ב':
לא יפוצלו וימשיכו כרגיל.
כיתות ג'-ד': ילמדו במתכונת מלאה כשהם מחולקים לחצאי כיתות. לצורך כך הופכלו כמות המורים הורות והסייעות
כיתות ה'-ו: ילמדו במתווה משולב של למידה מרחוק ולפחות שני ימי למידה בבתי הספר. ייעשה מאמץ מיוחד כדי לאפשר להם ללמוד יותר – כמו שימוש במתנ"סים ובמוסדות של כל עיר. 
כיתות ז עד י"ב: מתווה משולב של למידה מרחוק ולפחות שני ימי לימוד בבית הסםר, עד 18 תלמידים בקבוצה.

התוכנית, שעלויותיה נאמדות ב-4.2 מיליארד שקל, כוללת ארבעה צירי התקדמות: הוספת 13,000 משרות של מורים וסייעי הוראה; מיגון והיגיינה; מענים לאוכלוסיות מיוחדות, כפרי הנוער ואוכלוסיות בסיכון; ולבסוף למידה מרחוק.

"אין זה סוד שמדינת ישאל נמצאת בפיגור סביב מדינות העולם המתקדם בתשתיות הלמידה מרחוק", הודה גלנט. "אנחנו מקצים לנושא הזה 1.2 מיליארד שקלים. אנחנו מדברים על רכש של 144,000 מחשבים נישאים לתלמידים, 64,000 טלפונים כשרים למגזר החרדי וכמובן חבילות גלישה. מדברים על תשתיות של למידה מרחוק ותקשוב של בתי הספר והתכנים החינוכיים". 

שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)
שר החינוך יואב גלנט מציג את מתווה החזרה ללימודים (צילום: אבשלום ששוני)

"זה לא יקרה ביום אחד ואנחו מקווים שלפחות 50% מהתוכנית יושלם עד ינואר 2120. זמני ההיערכות לא פשוטים", הוסיף השר. "שלב התכנון הסתיים. החל מהשבוע הקרוב נגביר את הסיורים שלנו בשטח על מנת לתדרך במחוזות, בבתי הספר ובמנגנוני הפיקוד. נגיע לכל בית ספר עם הוכנית וההתאמה לפי הדרגים המתאימים. בשבוע הקרוב נציג באופן מפורט את מתווה ההיערכות וההנחיות בדבר התנהלות בבתי הספר. נקבע ונעדכן את נוהל פתיחת וסגירת מוסדות החינוך במקרה של גילוי קורונה". 

"ננסה להגיע לרזולוציות מדויקות וממוקדות יותר, ולסגור את המסגרת המינימלית האפשרית במקרה הדבקה. אנחנו משתפים פעולה עם משרד הבריאות ואני מניח שנגיע להליך שבו אפשר לקיים שגרה עם סגירה מינימלית. באזורים אדומים למערכת החינוך יהיה חלק מההתנהלות באותו האזור".

"מערכת החינוך בארץ היא עוגן של יציבות עבור התלמידים, המורים, הגננות, המורות, ולא פחות מזה עבור ההורים כולם ועבור הציבור במדינת ישראל. הגננות והמורים הם האנשים החשובים ביותר במערכת החינוך בישראל. מדובר על כ-200,000 אנשים מסורים ביותר שאהובים על ידי התלמידים שלהם ומוערכים על ידי ההורים. רק בזכות העבודה המסורה של העובדים במערכת החינוך, ובראשם אלו שעובדים בקו הראשון – הגננות, המורים - רק בזכותם אנחנו מצליחים להעביר חינוך לילדי ישראל".

"כולנו ביחד רתומים על מנת לאפשר את פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר, לא רק מערכת החינוך - זוהי משימה לאומית, ואני שמח לציין כאן שכל מה שאני אומר שזכה לגיבוי מלא של ראש הממשלה, של חבריי בממשלה, חבריי השרים – שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות יולי אלדשטיין, ואנו עושים את ההליכים האלה בתיאום המקסימלי האפשרי עם השותפים שלנו – השלטון המקומי, ראשי הערים, ארגוני המורים וכל מי שיש לו נגיעה למערכת החינוך".

שר החינוך הנכנס יואב גלנט (צילום: לע''מ,שלומי אמסלם)
שר החינוך הנכנס יואב גלנט (צילום: לע''מ,שלומי אמסלם)

"לי באופן אישי ולנו כמערכת חשוב לייצר שקיפות לציבור, שהדיווחים שלנו יהיו בהירים. לא נסתיר מכם דבר, גם כאשר הדברים יהיו טובים וגם כאשר ניתקל בקשיים – נעדכן על יעילות התוכנית. ככלל, מערכת החינוך עובדת במלוא המרץ כדי להגיע למצב בו נהיה מוכנים לפתיחתה בראשון לספטמבר. זו תהיה פתיחה שונה משנים אחרות, אבל ברור לגמרי שאנחנו חייבים להחזיר את הלימודים למסלול. זמן ההיערכות קצר. המשימה מורכבת מאד, יש קשיים רבים ונתמודד עם כולם".

"בשנה הבאה צפויים לפתוח 2.4 מיליון תלמידים את שנת הלימודים, למעלה מחצי מיליון מהם בגנים. נעשה כל שבידינו כדי שכל ילד יזכה לחינוך, להשכלה ולמה שאנחנו יכולים להעניק לו. המספר הזה מהווה גידול של 28% בתלמידי ישראל תוך עשור אחד. זו עדות מרשימה ביותר להתבססות עם ישראל בארצו. אני מברך את הציבור בישראל ואת ממשלת ישראל על כך שאנחנו חוזים בתוצאה הזו של עלייה מתמדת בכמות התלמידים. למעלה מ-200,000 עובדי הוראה ישאו בזה. 25,800 מוסדות חינוך".

"נקודה חשובה היא החינוך המיוחד- מעל 100,000 תלמידים ילמדו בחינוך המיוחד והם זקוקים ליחס מיוחד בעיקר בעת הזו. מחציתם לומדים במוסדות לחינוך מיוחד ומחציתם משולבים במערכת החינוך. אנחנו נמשיך לאפשר להם לעשות כאוות נפשם מבלי שהקורונה תשפיע על כך. הם יקבלו יחס מועדף".