רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, בטוח שלמרות הקשיים הרבים, צפויה שנת הלימודים הקרובה להתחיל במועדה. לדבריו, בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM, במשרד החינוך לא פועלים מספיק על מנת לוודא שזה יקרה, אך מבטיח להילחם על כך. ארז דיבר על כך שלכ-150,000 תלמידים אין גישה למחשבים ושמשרד החינוך לא פועל מספיק בנושא. 

ענת: יו"ר ארגון המורים העל יסודיים, מה שלומך?
"שלומי בסדר, לא מתלונן".

ענת: ומה שלום מערכת החינוך?
"פחות טוב, אתמול לראשונה נפגשתי עם מנכ"ל משרד החינוך והנהלת משרדו, ואני מבין שיש להם רצון עז לפתוח את שנת הלימודים, בזה אנחנו שותפים איתם. אבל יש הרבה מאוד בעיות  ואין להם תשובות. המתווה שהם החליטו לבנות, הוא מתווה תיאורטי שיש בו הרבה מאוד חורים, הרבה מאוד לקונות. אני מתפלא שעד עכשיו לא ישבו איתנו כדי לראות". 

גולן: שתי הבעיות המרכזיות מבחינתך?
"יש יותר מ-150,000 תלמידים בחינוך העל יסודי ללא מחשבים. הצעתי להם כיצד לפתור את הבעיה, עדיין אין להם תשובות".

גולן: בבתים או בבית הספר?
"ללא מחשבים בבתים".

גולן: אם תצטרכו ללכת ללימודים מרחוק, 150,000 תלמידים לא יכולים ללמוד?
"נכון מאוד, ואני הצעתי להם כיצד להתמודד עם הבעיה. ראיתי שהם ככה בוהים קצת באוויר, עם כל הכבוד אני לא רוצה לפגוע בהם, ככה התרשמתי".

גולן לא הבטיחו מחשב לכל ילד?
"נכון, מילים לא עולות כסף".

גולן: הבנתי; ענת: הוא הבטיח לפני עשור; גולן: הבעיה השנייה?
"זה כוח אדם, הם רוצים שתלמידים יגיעו לביה"ס פעמיים בשבוע, ובשאר הימים בבית. בסדר גמור, אבל מי ילמד אותם פעמיים בשבוע? המורים הצעירים או הבוגרים? מי יהיו התלמידים שיגיעו, ומי לא? יש פה הרבה לוגיסטיקה שאין להם תשובות. יש המון דברים נוספים שאני מוכן לעזור, בכוחנו של ארגון המורים".

ענת: כמו מה?; גולן: שומעים אותנו מורים, הורים ותלמידים -שנת הלימודים תיפתח או לא?
"אנחנו נפתח את שנת הלימודים ויהי מה. אנחנו חייבים לתת לתלמידים מסגרת לימודית, סדר יום. לא להשאיר אותם ברחובות. לכן, צריך לפתוח, צריך להתגבר".

גולן: יפה בן דוד אמרה שהיא לא בטוחה שהיא תפתח, ואולי תכריז על סכסוך עבודה, אתה תפתח?
"בחינוך על יסודי נפתח את שנת הלימודים בכול דרך אפשרית, ואנחנו מוכנים לשים כתף בעניין הזה כדי לעזור לפתיחה". 

ענת: גם כשאין מורים, ואין מחשבים?
"יש לנו פתרונות למחשבים".

גולן: עד האחד בספטמבר לא תצליחו לבצע אותם.
"אתן לך דוגמה קצרה, אולי אני מדבר שטויות. מחשב מתיישן תוך שלוש שנים, מחליפים אותם. כל הבנקים במדינת ישראל גורסים את המחשבים כדי לשמור על הדאטה שלא תזלוג. אפשר לקחת, את המחשבים לאחר שימחקו את כל מה שיש בכל הסניפים, ויעבירו את המחשבים האלה לתלמידים".

גולן: אתה אומר בעצם 'תפרמטו את מחשבי הבנקים, תעבירו למערכת החינוך, היא תעביר לילדים ונפתור את העניין'? זה עדיין לא יקרה בזמן שנותר.
"יש עוד דבר, יש בבתי הספר מחשבים. המחשבים האלה - אם התלמידים יהיו בבית, הם יכולים להיות מושאלים לתלמידים תמורת שטר ביטחון. יש הרבה פתרונות, כרגע לא חושבים על כלום חוץ מאיתנו שמכירים את המערכת ואנחנו מוכנים להציע כל עזרה אפשרית".

גולן: מכל מקום השנה תפתח; ענת: יש לשר החינוך נכונות מלאה ללכת לקראתכם, המורים, פתיחת שנת הלימודים?
"גם שר החינוך וגם המנכ"ל שלו, יש להם רצון עז לפתוח את שנת הלימודים. יש להם ראיה חיובית אבל אין להם כל ניסיון".

המתיחות בכנסת סביב פתיחת שנת הלימודים

בתוך כך, הבוקר הייתה אמורה להתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת ישיבת היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"א, אולם שר החינוך ובכירי משרדו, ביניהם מנכ"ל משרד החינוך, בחרו להחרימה. יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע (כחול לבן) הגיב להיעדרות השר ובכירי משרדו: "אין לכם זכות לא לתת תשובות לציבור. גם אם אין תשובות צריך להתייצב ולהגיד זאת". 

עוד אמר שפע: "שר החינוך הורה לכולם להחרים את הדיון הזה, אין אף נציג של משרד החינוך ככל שאני מבין. נפנה ליו"ר הכנסת בעניין". ח"כ יאיר גולן (מרצ), החבר בוועדה אמר: "מעולם לא החרמנו דיון בכנסת כשהייתי בצבא, גם אם המפגשים היו קנטרניים ומזיקים". ח"כ עוזי דיין קרא מנגד "להוריד את הלהבות" ואילו ח"כ קטי שטרית אמרה: "השר עובד קשה, אין לו זמן".

שר החינוך, יואב גלנט, צייץ מאוחר יותר בחשבון הטוויטר שלו: "אנו עוסקים במלוא המרץ והעוצמה בהיערכות וביישום התכנית. נמשיך לעשות לילות כימים כדי להבטיח את פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר".