"21 שנה, לא השבתנו את ה-1.9 ולא קלקלנו את ה'חגיגה'", כך כותב הערב (ראשון) יו"ר ארגון המורים, רן ארז לחברי הארגון, שבוע לפתיחת שנת הלימודים, במענה להתייחסות המדינה לבקשה למתן צו מניעה נגד איומי השביתה של הארגון ולטענתה כי סכסוכי העבודה עליהם הכריז אינם מוצדקים ולבקשתה להביע "שאט נפש" מהתנהלות הארגון.



"אנחנו מדברים ומנהלים שיחות עם משרד החינוך והאוצר לפחות כארבע שנים בניסיון לפתור את הבעיות", כתב ארז. "לא בכל הנושאים הכרזנו סכסוכי עבודה, מתוך ציפייה שמשרד החינוך יתעשת ויבין שלטובת מערכת החינוך, פתרון הבעיות ולו אף מקצתם, עשויה לשפר את מערכת החינוך. אנחנו יודעים שהמדינה בגירעון, אך לא בגללנו. ובכל זאת, אנחנו מציעים לממן את מה שדורש מימון על חשבון התקציבים הקיימים ולא לדרוש בשלב זה תקציבים נוספים".



פרקליטות המדינה: "טענות בעלמא"


בפרקליטות המדינה התייחסו מוקדם יותר לצו המניעה שהוצא נגד איומי שביתת ארגון המורים ביום חמישי ע"י מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות המקומיות, עיריות ירושלים, תל אביב-יפו וחיפה והשיבו כי הם תומכים בצו ומבקשים מבית הדין הארצי לעבודה שלא לאפשר לארגון לנקוט עיצומים או לשבש את מערכת הלימודים בשבוע הבא.



על הסכסוך עליו הכריז הארגון בנושא ניצול חופשה שנתית של מנהלי בתי הספר, כתבה הפרקליטות כי "לא חל כל שינוי באופן ההעסקה או באופן ניצול החופשה ע"י המנהלים. בנוסף, הארגון לא הציג אף לא מקרה קונקרטי אחד לגבי בעלות, אשר דרשה ממנהל החטיבה העליונה לבצע פעולה כלשהי בתקופה בה המנהל מצוי בחופשה. זוהי טענה בעלמא שאין יכולת אמיתית לבדוק או לטפל בה".



על הסכסוך בשל שעות שמירה בטיולים שאינן מתוגמלות, התייחסה הפרקליטות כך: "טיולים הכוללים לינה קיימים במערכת החינוך מאז ומעולם. בוודאי לא חל כל שינוי בשעות הטיולים מאז הסכם השכר החדש ולפיכך כל טענה בעניין זה, ככל שהיא טענה כלכלית, כפופה להוראות של מיצוי תביעות ושקט תעשייתי".



"עולה החשש שהארגון מבקש לנצל את התקופה שלפני הבחירות"


עוד נכתב בתגובת המדינה לבקשה לצו המניעה כי "אין לארגון המורים זכות להעלות דרישות כלכליות חדשות, אין חובת קיום מו"מ עם הארגון להשגת הסכם קיבוצי חדש עד לשנת 2022 וכאשר אין חדש תחת השמש, אין להתפלא שהודעות הסכסוך חסרות תוכן ממשי, או פירוט קונקרטי ומשמשות כאמתלה בלבד לאיום בנקיטת אמצעים ארגוניים שתכליתם לוטה בערפל".



על עיתוי השביתה, לפני הבחירות לכנסת, נכתב כי "עולה החשש שהארגון מבקש לנצל את התקופה שלפני הבחירות כדי לנסות להשיג הישגים בדרכים שאינן עולות בקנה אחד עם הדרך המקובלת בניהול יחסי עבודה וסכסוכים קיבוציים".



בארגון המורים הגיבו לכך ואמרו כי "שביתה אינה מטרה אלא אמצעי לפרוץ את גבולות האטימות של המדינה והמרכז לשלטון מקומי. הדרישות לבקשת צווי המניעה הפכו להיות שיטה להתחמק מפתרון בעיות. זאת לא הדרך לשפר את מערכת החינוך - להפוך את המורים לעובדי כפייה מכוח צווים".



בתוך כך, בניגוד לצו המניעה לשביתה של ארגון המורים, לשביתת הסתדרות המורים לא הוצא צו דומה בשל המשך המשא ומתן עם נציגי משרדי האוצר והחינוך, אך לא מן הנמנע שצו דומה יוצא בהמשך השבוע במידה והצדדים לא יגיעו להבנות ופתיחת שנת הלימודים אכן תהיה מוטלת בספק.