מבצע "מגן וחץ": בשל המצב הביטחוני, מקלטים רבים נפתחו בערים מסביב לעוטף עזה ועד לבאר שבע. כמו כן, במרכז נפתחו מקלטים גם כן, להחלטת ראשי הערים. בין הערים שפתחו את המקלטים לתושביהם הן תל אביב, רמת גן, בת ים, הרצליה, כפר סבא, רחובות ורעננה. נכון לעת הזו, במרבית הערים בגוש דן לא נפתחו המקלטים.

לאחר הערכת מצב: הנחיות פיקוד העורף המלאות לתושבי הדרום
40 כלי טיס ושלושה יעדים: כך נראתה התקיפה המפתיעה של צה"ל בעזה

דובר צה"ל עדכן כי שר הביטחון יואב גלנט אישר החלטה על "מצב מיוחד" בעורף, כשמקביל, פיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות בעורף לטווח של עד 40 ק"מ מהרצועה, כאשר ההנחיות תקפות עד ל-10 במאי, בשעה 18:00.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על פי ההנחיות, שיהיו תקפות עד ה-10 במאי בשעה 18:00, נאסרו התקהלויות בשטח פתוח של עד 10 אנשים ובמבנה של עד 100 שנים, כאשר בעוטף, מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב, לא יתקיימו לימודים. במקביל, באשדוד, אשקלון, באר שבע ואופקים הודיעו על פתיחת המקלטים הציבוריים. בנוסף, רכבת ישראל מסרה כי בשל הנחיות גורמי הבטחון, לא יופעלו עד הודעה חדשה רכבות בין תחנות נתיבות ואשקלון, ותחנת שדרות תשאר סגורה. רכבות יופעלו בין נתיבות לבאר שבע. ומאשקלון צפונה.

בשל כך, אוניברסיטת בן-גוריון הודיעה כי הלימודים בקמפוסים בבאר-שבע יערכו במתכונת מקוונת ויועברו בזום, מעבדות הוראה ובחינות לא יתקיימו עד להודעה חדשה. חלק מההתנסויות הקליניות יתקיימו בבתי החולים - יש לברר מול המחלקה. עוד נמסר: "לשאלות בנושאים אקדמיים נא לפנות אל המחלקה שלכם. המקלטים וחדרי הבטחון במעונות ובקמפוסים נפתחו ואנו ערוכים להתמודדות עם המצב".

מהמכללה האקדמית אשקלון נמסר: "בעקבות המצב הביטחוני ובהמשך להנחיות פיקוד העורף, הודיעה המכללה האקדמית אשקלון לסטודנטים כי הלימודים יתקיימו היום מרחוק באמצעו זום דרך מערכת המודל".

מהמכללה האקדמית ספיר נמסר: "בהמשך להנחיות פיקוד העורף, המכללה האקדמית ספיר תהיה סגורה היום. לא יתקיימו לימודים ומבחנים גם לא באופן מקוון. שמרו על עצמכם והשמעו להנחיות. נמשיך לעדכן ככל שידרש".

מהמכללה לחינוך בשדות נגב נמסר: "בהתאם להנחיות פיקוד העורף, בשל המתיחות בדרום גם מחר לא יתקיימו לימודים במכללה
ייתכנו שינויים והמכללה תעדכן את הסטודנטים והסגל המנהלי לאור ההתפתחויות".

גם המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, הודיעה על ביטול לימודים פרונטליים, ונמסר: "בהמשך להערכת המצב ועל פי הנחיות פיקוד העורף, מהיום - 9.5.2023 ועד להודעה אחרת לא יתקיימו לימודים פרונטאליים / מעבדות סדנאות/בחנים/ בחינות/מועדים מיוחדים וכיו"ב בקמפוסי SCE המכללה האקדמית להנדסה בבאר שבע ובאשדוד. כל הלימודים יתקיימו במתכונת מקוונת באמצעות זום. הסטודנטים והעובדים מתבקשים לעקוב אחר עדכונים והנחיות שיופצו באמצעות הדוא"ל, אתר המכללה ומסרונים בנוגע ללימודים וככל שיהיו הנחיות נוספות".

מעיריית אשקלון נמסר כי "בעקבות המצב הביטחוני, הנחה ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, על פתיחת המקלטים הציבוריים ברחבי העיר. צוותים מטעם הרשות מבצעים זאת יחד עם פינוי חוגגים סביב המדורות ברחבי העיר. החמ״ל העירוני נפתח גם הוא וכלל מנהלי המכלולים נמצאים בכוננות מיידית ברמה הגבוהה ביותר. בהתאם לזאת, לא יהיו פעילויות חינוכיות, כולל הקייטנות שתוכננו במקום חופשת ל״ג בעומר".

מעיריית אשדוד נמסר כי "כל המקלטים הציבוריים - נפתחו, וכן כלל מערכות החינוך כולל החינוך המיוחד ובחינוך הבלתי פורמלי לא יפעלו".

מכללת "עתיד" באר שבע להנדסאים והכשרות מקצועיות מסרה כי "בהמשך להנחיות פיקוד העורף ועל פי הערכת המצב, מהיום לא יתקיימו לימודים פרונטאליים במכללה.כל הלימודים יתקיימו במתכונת מקוונת באמצעות זום. הסטודנטים מתבקשים להתעדכן באמצעות הדוא"ל ואמצעי התקשור הנוספים. אנו עומדים לצידם של הסטודנטים וסגל ההוראה במכללה".

כמו כן, בית חולים רבים באזור נערכו בהתאם למצב, כאשר מביה"ח הציבורי אסותא אשדוד נמסר: "בית החולים ממוגן ‏מפני ירי רקטות וטילים וממשיך לספק גם בשעת חירום כבשיגרה, מענה רפואי לכלל המטופלים".

בית החולים סורוקה מסר: "כל בעלי התפקידים במקצועות הקריטיים, כגון כירורגיה, טראומה, מיון, הרדמה, סיעוד ואחרים, נכנסו לכוננות גבוהה ולזמינות הגעה לבית חולים בשעות היום והלילה תוך זמן קצר. אנו בעיצומו של תהליך העברת מטופלים ממחלקות שאינן ממוגנות לאזורים ממוגנים. נכון לעכשיו, פעילות אמבולטורית מתקיימת כרגיל למעט פעולות בהן לא ניתן להגיע למרחב מוגן בזמן הנדרש".