גם אתם בוודאי נחשפתם בימים האחרונים לידיעות על כך שהזמר עומר אדם, בשיאה של מגיפת הקורונה, עזב את הארץ עם בני משפחתו לחופשה ממושכת בקפריסין. בהמשך דווח כי אדם נצפה חוגג בחברת בני משפחה וחברים באי היווני מיקונוס. כך גם אנשי עסקים ישראלים אחרים, שיצאו מהארץ לאחרונה במטוסים פרטיים או ביאכטות לחופשות בחו"ל. 

בעוד רובנו נאלצים להישאר הקיץ בגבולות הארץ ולהמתין שהשמיים ייפתחו, יש מי שיכולים להרשות לעצמם לשכור מטוס פרטי ולצאת לחופשה בחו"ל. אומנם מטוסים פרטיים הם לא דבר חדש, אבל התפשטות נגיף קורונה בהחלט העלתה את קרנם. גם כיום יש טיסות סדירות שעדיין יוצאות ליעדים מסוימים אחת לכמה ימים, אבל הפחד מהפצת הנגיף גורם למי שיכול להרשות לעצמו להזמין מטוס פרטי ולעתים אף לחלוק אותו עם חברים. 

“אנחנו לא עומדים בביקוש”, מספרת יפעת קפלן־פלד, מנהלת השיווק של חברת "גשר אווירי", אחת החברות הגדולות בארץ שמספקות מטוסים פרטיים לאנשי עסקים. “בתקופת הקורונה אנחנו בתפוסה מלאה, ואף הוספנו מטוס נוסף”. 

לדברי קפלן־פלד, מכיוון שהמטוסים של החברה הם ברישוי אמריקאי, אין להם בעיה להגיע לכל מקום בעולם, וגם לטוס מעל מדינות שמטוסים ישראליים לא טסים מעליהן בדרך כלל, ובכך לקצר טווחים.

מטוס פרטי (צילום: ביה''ס לטיסה NFA )
מטוס פרטי (צילום: ביה''ס לטיסה NFA )

מי משתמש בשירות בתקופה הזו?
“בעיקר אנשי עסקים שחייבים לחזור או להגיע לעסקים שלהם, וגם אנשים שלא רוצים לפספס את הקיץ. יש המון ישראלים שמחזיקים יאכטות בטורקיה וביוון, והם פשוט רוצים להגיע ליאכטה שלהם ולנפוש”. 

למקרה שתהיתם, השירות עולה 4,000 דולרים לשעת אוויר. קפלן־פלד מוודאת כמובן שאני שומעת את המילה “דולרים” ולא “שקלים”. “התשלום הוא כמובן על ההלוך והחזור, ואם המטוס מחכה במקום, משלמים גם על השעות שהוא ממתין”, היא אומרת. “טיסה ליעדים קרובים כמו קפריסין וטורקיה מתחילה מ־8,000 דולר לכיוון, 16 אלף דולר הלוך ושוב”. 

המטוסים מפוארים, כוללים שמונה מושבי עור מעוצבים, ואת הטיסה כמובן מלווה דיילת. “לא כולם אוהבים לחלוק את המטוס”, מוסיפה קפלן־פלד. “זו בעצם מונית אווירית, לפעמים מדובר בהקפצה של שעתיים־שלוש מראש, ואם יש מטוס פנוי, אין שום בעיה. כל האנשים שאמורים לטוס בטיסות כבר מכירים אותנו. לארצות הברית זה יכול לצאת גם 100 אלף דולר, אבל האנשים האלה טסים בלי להתבלבל".

מתחלקים בסכום
על פי הפרסומים, עומר אדם ומשפחתו טסו לקפריסין במטוס פרטי, בעלות של 15 אלף דולר. מאחר שקפריסין מחייבת 14 ימי בידוד למגיעים מחו"ל, הם העבירו שבועיים על יאכטה לפני שנכנסו למדינה. ככל הנראה, הם קיבלו אישור כניסה מיוחד לאי, מכיוון שבתקופה הזו הכניסה לקפריסין מותרת רק לאזרחים.

הרשויות ביוון מצדן מתירות כניסה רק לבעלי דרכון אירופאי, למישהו שנשוי לתושב או לאנשי עסקים בכפוף לאישור חריג. לפי דיווחים, משפחת אדם קיבלה אישור חריג להיכנס ליוון כמשקיעים, לאחר שבני המשפחה עברו שתי בדיקות קורונה ממשלתיות בתשלום והגישו בקשות לאישור כניסה ליוון שהתקבלו. 

למדינות שונות הנחיות שונות באשר לקבלת זרים לשטחן: בגרמניה, למשל, מי שנושא דרכון אירופאי יכול להוכיח את “חפותו מקורונה” על ידי בדיקה בשדה עם תוצאה שמתקבלת בתוך שלוש שעות. בריטניה מצדה מאפשרת כניסת ישראלים, אך מחייבת בידוד של 14 יום. במונטנגרו, למשל, מקבלים ישראלים בכפוף לבדיקת קורונה לא יאוחר מ־72 שעות עד למועד הטיסה. 

מטוס פרטי (צילום: ביה''ס לטיסה NFA )
מטוס פרטי (צילום: ביה''ס לטיסה NFA )

“כל נוסע צריך לבדוק את ההנחיות של משרד הבריאות ולפעול על פי החוקים של כל מדינה”, אומרת פאני ואנונו, מנהלת בית הספר לטיסה FNA, שגם מספק צי מטוסים פרטיים לנוסעים. “אנחנו מציעים מגוון מטוסים שיכולים להגיע לחו”ל, בין אם זה מטוסים עם ארבעה מקומות, בעלי רמת גימור מפוארת יותר מהמטוסים הרגילים שמיועדים להדרכה, ובין אם מטוסים חדישים שמצוידים במערכות מתקדמות, עם ארבעה או שבעה מקומות ישיבה. היעד הפופולרי ביותר הוא קפריסין. כאמור הכל תלוי באישורים, זה לא הליך פשוט לגמרי, אבל כל יעד שנפתח מבחינת תקן המדינה עצמה, אנחנו יכולים לטוס אליו, גם לארצות הברית”.

המחירים כמובן תלויי יעד: ללרנקה שבקפריסין, למשל, תשלמו 3,700 דולר כולל הטיסה ומסי נמל שמשתנים משדה תעופה אחד לאחר. המטוס בעל שבעת המקומות יעלה כ־7,400 דולר. לדברי ואנונו, היא אינה רואה עלייה בביקושים בגלל הקורונה. “מי שזה נגיש לו - השתמש בכך גם לפני הקורונה”, היא אומרת. 

פבל סטרוביטוב, הבעלים של חברת “סטאר VIP”, מציע לאזרחי ישראל שמחזיקים בדרכון רוסי ולאזרחי רוסיה - טיסות ישירות מתל אביב למוסקבה וחזרה במטוס פרטי של עד שמונה נוסעים. “אנחנו לרוב מנסים לגייס כמות של אנשים כדי למלא מטוס על מנת שהסכום יתחלק בין כולם. בעיקר הפעלנו טיסות כדי להחזיר אנשי עסקים שנתקעו בישראל או כאלה שרצו לחזור אליה. המטרה היא להנגיש את הטיסות לאנשים פרטיים. אם מדובר במטוס של שמונה נוסעים, המחיר הוא 5,000 דולר לאדם כולל מזוודה אחת”. 

יאכטה - אלטרנטיבה נוספת (צילום: רויטרס)
יאכטה - אלטרנטיבה נוספת (צילום: רויטרס)

בלב ים
רבים ממי שעוזבים את הארץ במטוס פרטי – מגיעים ליאכטה, בין אם על מנת להעביר בה את תקופת הבידוד ובין אם כדי לנפוש. לעזוב את הארץ ביאכטה זו משימה יותר מורכבת בימים אלה: שירותי השכרת היאכטות מתבצעים בעיקר בתוך המים הטריטוריאליים של ישראל ואינם מאפשרים לצאת מגבולות המדינה.

מי שכבר קנה יאכטה - זקוק לרישיון מיוחד על מנת להוציא אותה מגבולות המדינה. “אנשים שיש להם יאכטות בחו”ל - בוחרים בתקופה הזו לממש את היכולת הזו שהתאפשרה להם ובהחלט נופשים במקום מבודד”, אומר טל הולנדר, שותף ב”אקווה מרינה” בהרצליה, שמייבאת ומוכרת יאכטות ללקוחות פרטיים. “אנשים צמאים לחופש, וזו אלטרנטיבה טובה יותר ממלון בתקופה הזו. יש לנו לא מעט לקוחות שמאריכים את החופש בידיעה שהם יחזרו ויצטרכו להיות בבידוד”. 

להולנדר חשוב לציין שמדובר בלקוחות שגם בימים כתיקונם היו נופשים בצורה הזו, ואין עלייה במכירות יאכטות בגלל הקורונה. עם זאת, הוא מזהה עלייה בשימוש ביאכטות קיימות: “אנשים שכבר רכשו יאכטות ובימים כתיקונם היו משתמשים בהן באילת או בכנרת חמש פעמים בשנה, מנצלים אותן היום הרבה יותר. אנשים גילו שזה בסדר גם להישאר בארץ ולנצל את המשאבים שלהם שכבר קיימים”.