דקות אחדות לפני פתיחת הר הבית ליהודים, התחדשו היום (רביעי) עימותים בין מפגינים מוסלמים לכוחות הביטחון. במקביל, מוסלמי הגיע למבואות סמוך לשער האריות וביקש לחלק מינשרים תוך קריאת קריאות לעבר האנשים במקום. עקב ההתגודדות שהחלה סביבו והפרת הסדר הציבורי, ביקשו השוטרים ממנו לעזוב המקום ולעשות זאת שלא בסמוך לשערי הבידוק. החשוד, שסירב להוראות השוטרים והחל לתקוף אותם, נעצר לחקירה. תוך כדי מעצרו החלו נוספים במקום להפר את הסדר הציבורי וליידות אבנים לעבר הכוחות, שפיזר אותם.



ישראל הראל וקבוצת היהודים בהר הבית

בתוך כך, מדיווחים פלסטיניים עולה כי הווקף הורה על סגירת כלל המסגדים בירושלים ביום שישי הקרוב למעט מסגד אל-אקצא, כך שכלל המוסלמים שיבקשו להתפלל בירושלים באותו היום יעשו זאת בהר הבית. במשטרה טרם התייחסו לדיווח ולאופן שבו היא צפויה להיערך להחלטה האמורה.



כזכור, הבוקר הר הבית נסגר היום למבקרים יהודים בהוראת מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי. ההחלטה השנויה במחלוקת התקבלה בעקבות הפרת הכללים הנהוגים במקום על ידי קבוצת מבקרים יהודים במקום. כוח משטרה הוציא את הקבוצה מהמתחם. ממשטרת ישראל נמסר כי היא "פועלת במכלול של איזונים תוך שמירה על החוק וכללי המקום ולא תאפשר לאף גורם להפר את החוק בכל דרך".



יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, העיתונאי ישראל הראל, שהיה ממשחררי הר הבית, עלה לראשונה להר אחרי שנים רבות בהן לא היה בו, לטענתו בגלל תחושת השפלה. הוא טוען כי לא היתה כל הפרה והם פשוט עלו להר. בנוכחות שוטרים, סיפר הראל לנוכחים על הקרב לשחרור ההר: "חלק מהאנשים התקדמו לעבר כיפת הסלע כי זה היה סימן. השתלטנו על המסגד. שני קצינים טיפסו עליו ותלו דגל. השאר התקדמו והמשיכו לטהר את ההר מצלפים. הגענו לאל אקצה והתארגנו להגנה היקפית. כל מי שהיה חייל יודע שכוח כובש מטרה ואז נערך למתקפת נגד. על כל האירועים אח"כ אני יודע ממה שסיפרו, כי לא הייתי עד להם. אלה שנשארו כאן". 

רק לפני יומיים הורשו יהודים לשוב ולעלות להר הבית, לאחר שנסגר בפניהם בעקבות הפיגוע שאירע במקום שיום שישי, בו נרצחו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן על ידי שלושה מחבלים מאום אל־פחם. הקבוצה הראשונה שעלתה אז אף אמרה קדיש על שני השוטרים במקום בו נורו. 



בעקבות החלטת המשטרה, נמסר ממפלגת האיחוד הלאומי, כי "האבסורד במדינתנו חוגג: הערבים רוצחים שוטרים בתוך ההר, מוצאים תחמושת המיועדת לרצוח עוד שוטרים ואזרחים חפים מפשע והיהודים שמחכים בחום ומביעים את כעסם ורוצים להיכנס, הם נחשבים כמתפרעים. סך הכל הגיוני".
עוד הוסיפו מהמפלגה כי "מדינת ישראל והעומד בראשה חייבים לשנות גישה ולהראות מי הריבון. כל פעולה כזו, מציבה פרדוקס לא רק בישראל אלא גם בעיני העולם. רק כאשר יפנים ראש הממשלה כי אנחנו הריבון, הערבים יתנהגו אחרת כי רק בכח הם מבינים".

במשטרה נערכים ליום זעם


בתוך כך, במשטרה נערכים לעימותים בירושלים וביו"ש לאור ההכרזה של ארגון הפת"ח על יום זעם בעקבות הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש אפשרי ולא צריך להרחיב מעבר לזה", אומרים במשטרה. "כבר יותר משנה וחצי הכוחות בירושלים מתוגברים. בשבוע האחרון מאז הפיגוע נוספו כוחות לתגבור, כך שאין יכולת להוסיף יותר שוטרים. חיזקנו במקומות הרגישים. אנחנו פועלים בצורה מדויקת ובטוחה בעיר העתיקה ובמבואות. כל פעולה חריגה תטופל בהתאם ובתקיפות ללא פשרות".
יש לציין כי גם ארגוני ההתנגדות בעזה תומכים במהלך של פת"ח. אמש הם קיימו מסיבת עיתונאים, שבה קראו לציבור לקחת חלק בהתנגדות. "ידנו תהיה על העליונה", נאמר. "התגובה תהיה חזקה אם יימשך המצב במסגד אל־אקצה. אנו קוראים לכולם לקחת חלק במאבק על אל־אקצה. המעשים במתחם פוגעים בכל מוסלמי בעולם וההשלכות לכך תהיינה חמורות. אנו מבטיחים להגיב כנגד הפשעים שנעשו באל־אקצה. נטהר את המקום מהפולשים המזוהמים ונשחרר את אל־אקצה".
בצה"ל, לעומת זאת, פחות מתרגשים: "בשנים האחרונות ימי זעם הם יותר הצהרתיים מאשר פקודות עבור הציבור המוציאות אלפים לרחובות", אומר לנו גורם בצה"ל. "הפרות הסדר הן נקודתיות וספונטניות, ואינן נגזרת של הוראה מגבוה. אנחנו מגבירים ערנות, אך לא מעבר לזה".