האביב הוא זמן אידיאלי לטייל ברחבי הארץ. מטיילים רבים הופכים את הארץ בחיפוש אחרי פריחות עונתיות, אך בעונה זו אפשר לראות גם פריחה מסוג אחר - פריחה של פסטיבלים. כעת, כשאנחנו אחרי פסח ויום העצמאות, צצים להם שלל פסטיבלים עונתיים, חלקם ותיקים וחלקם חדשים. אחד החדשים, שייפתח ממש בסוף השבוע הבא (19־21 במאי), הוא פסטיבל "מדבר מבפנים", שמפגיש אותנו עם אוצרות הנגב, סודותיו הכמוסים של המדבר והאנשים שבחרו ליישב את האזור מבחירה ואהבה לחבל הארץ המבודד.

הפסטיבל שיתפרש במרחב המדברי בין מצפה רמון, שדה בוקר וירוחם, יכלול שווקים, סדנאות בנושאי אומנות, אנרגיה, אסטרונומיה, גיאולוגיה, חקלאות ועוד, סיורים אורבניים וסיורי שטח, מפגשים עם תושבי האזור היהודים והבדואים ועוד.

בין היתר, יתקיימו תצפיות כוכבים במכתש הגדול ומצוק הצינים, יתקיים סיור רכוב באתרי פולחן קדומים, סיור עששיות בעיר העתיקה עבדת, תתקיים סדנת כלי נגינה, סיור לילי מדברי שמשלב מוזיקה והקשבה לקולן של חיות הלילה ומופע אינטימי בבורות המים הנבטיים. לחובבי השווקים תהיה הזדמנות לקפוץ לשוקי אומנים ואיכרים עם תוצרת מקורית בירוחם, במצפה רמון ובשדה בוקר.

אחד המוקדים המרכזיים של הפסטיבל הוא כמובן מצפה רמון. נווה המדבר הדרומי שוכן באזור הר הנגב על שפת מכתש רמון. מצפה, שמוכרת לרבים כעוד תחנת עצירה בדרך לאילת, הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף על ידי צעירים שרוצים להימלט מההמולה של המרכז. ההגירה של הצעירים למצפה הפכה אותה ליעד תיירות מעניין במיוחד.

אחת הדרכים הטובות להכיר את מצפה רמון ולהבין את הקסם שלה, היא לצאת לסיור עם "אינסייד מצפה" - "סיורי כובע", שמתקיימים בימים חמישי־שבת. סיורי כובע הם סיורים חינמיים, או למעשה על בסיס טיפים של המשתתפים. סיורים מהסוג הזה אנחנו רגילים לראות בבירות אירופה, לכן כיף לגלות שהם הגיעו גם ארצה והם מאפשרים למבקרים לשמוע מעט על הסיפור של מצפה מאז הקמתה ועד היום. את המיזם המקסים הזה מובילים שני צעירים, אייל אלכסנדר ושיר אמיר, מורי דרך שעברו בשנים האחרונות למצפה לאחר שהתאהבו באנשים ובשלווה המדברית.

הסיור, שאורך כשעתיים, מאפשר למטיילים להיכנס לרחובות הקטנים של מצפה, לפגוש את האנשים שקשורים בדנ"א של המקום ולשמוע על היוזמות הקטנות שצצות כל יום. בין היתר הסיור עוצר בגינה של נחליאל, מורה מיתולוגית לאנגלית שרצתה להחזיר משהו למצפה רמון, שקיבלה אותה בידיים פתוחות. נקודה נוספת היא "העגלה" - סופרמרקט ייחודי, שמלמד יותר מהכל על החוויה המקומית. הסופר הוא למעשה קואופרטיב של בני המקום.

אם אתם עוקבים אחרי ההיסטוריה של מצפה, אתם בוודאי זוכרים את קול הצעקה שקם לפני כ־20 שנה בנוגע למחירים המופקעים של מוצרים בסיסיים. התושבים מספרים שעד 2010 לא היה פה סופרמרקט ראוי עם מוצרים במחירים שפויים, ואף שהיו מחאות רבות, המחירים של המוצרים פה היו גבוהים משמעותית - עד שכמה תושבים התאגדו והחלו להביא באופן עצמאי מוצרים בסיטונאות, ולאחר מכן הקימו את "העגלה" - סופר שהוא קואופרטיב, שבו החברים משלמים 250 שקלים (חד־פעמית) לקניית מניה. החברים גם מחויבים למשמרת של שעתיים בחודש במקום, ובתמורה הם מקבלים הנחה קבועה על הסל.

חץ וקשת  (צילום: מיטל שרעבי)
חץ וקשת (צילום: מיטל שרעבי)

הסיור עוצר גם בספרייה העירונית. לכאורה, קשה להאמין שזאת נקודה שתעניין תייר עצמאי, אך מדובר בפנינה אמיתית. בספרייה המעוצבת יש פינת ספרים למכירה בעלות של 5 שקלים לספר, כך שהנופשים באזור יכולים בכיף לקפוץ ולרכוש ספר לקריאה במלון. חוץ מזה, יש שם חדר קריאה גדול לילדים עם איגלו שעוצב מספרים.

אי אפשר לטייל במצפה בלי להכיר את האנשים שעושים אותה, ולכן במהלך הסיור פוגשים גם את יהונתן פרנצוס, אומן קרקס מקומי שעושה סדנאות אקרובאלאנס. יהונתן הוא עוד אחד מהמתיישבים הצעירים במצפה רמון. הוא עבר לפני ארבע שנים לדרום כדי ללמד קרקס ולהופיע, ובמהלך השבוע הוא עורך סדנאות אקרובטיקה לכל המשפחה. מדובר בחוויה ספורטיבית של שעה־שעתיים, שבה לדבריו הוא ״מלמד אנשים לעוף״. הסדנה, מעבר לחווייתיות שבה, נוגעת בממדים של מגע בטוח, לסמוך על האחר, ביטחון עצמי ועוד. סדנה שכזאת, שלא חלק מהסיור, עולה החל מ־450 שקלים לזוג.

שיר ואייל - אינסייט מצפה (צילום: פרטי)
שיר ואייל - אינסייט מצפה (צילום: פרטי)

פרטים בטלפון: 050-5931745


הסיור מסתיים בדרך כלל ברובע דרכי הבשמים, מרכז התרבות של מצפה רמון שבו ניתן למצוא שלל גלריות, בתי קפה, ברים וחנויות. שם תוכלו גם לבקר בגלריה "אומה" - גלריה, חנות ובית קפה שבו מציגים ומוכרים יצירות של אומנים מקומיים. ב"אומה" אפשר לראות מעט מהעשייה המקומית, לרכוש יצירות אומנות או ערכת יצירה, לשבת ולהתרווח, לשתות קפה ולנשנש.

הגלריה פתוחה בימים ראשון־שישי. בימי חמישי (16:00־18:00) ושישי (11:00־13:00) נערכות באופן קבוע סדנאות יצירה לילדים במחיר 20־65 שקלים. אפשר גם רק לקנות ערכה יצירה וליצור בעזרתה בבית. בדף הפייסבוק שלהם ניתן לעקוב אחר פעילויות נוספות.
הר בוקר 5, מצפה רמון.

גלריה UMA (צילום: פרטי)
גלריה UMA (צילום: פרטי)

פרטים בטלפון: 054-7408511

אם לא שבעתם מאומנות, כדאי שתעצרו ב"Backstage" - בית קפה ציורי וגלריה שנמצא אף הוא ברובע. רוני הרמן, הבעלים של בית הקפה, הוא אומן וידיאו ייחודי. לרוני יש סיפור מצפאי טיפוסי. הוא הגיע לכאן לסוף שבוע לפני שמונה שנים, ומאז התקשה לעזוב. לאחר שהתאהב במקום ובאנשים, הוא עזב את תל אביב ואת הגלריה המצליחה שלו, והעתיק את חייו למצפה. את בית הקפה שלו הוא מפעיל עם זוגתו אליאן. רוני שייך לזרם הדדאיזם, ובעברו הוא היה יד ימינו של האומן חוני המעגל. כיום הוא מפסל ומצלם בווידיאו, ויוצר מציאות רבודה. את האומנות שלו הוא מקרין על הרים ובניינים.

הר ארדון 8, מצפה רמון. פרטים בטלפון:052-8130301
 
 

ואם כבר מצפה, אי אפשר להתעלם מחוות הבודדים שנמצאות בפתחה. אחת המוכרות בהן היא חוות נועם במדבר - חוות בודדים שנמצאת כעשר דקות ממצפה. החווה היא חלק מפרויקט דרך היין המקומית, וניתן למצוא בה מתחם תיירות שכולל צימרים, קרוונים ואוהלים, קטיף קיצי של שזיפים, ענבים וסברסים, יקב בוטיק אינטימי, שבו מציעים גם שמן זית וריבות. שם תוכלו גם להזמין ארוחות של שפים מקומיים, בהם אלמוג מקייטרינג "שמיים ואוכל". אלמוג הוא בחור צעיר שהגיע למצפה לפני שנתיים ממש במקרה והתאהב במקום.

בקייטרינג שלו הוא מציע ארוחות צמחוניות/טבעוניות שהוא מביא לשטח או לכל מקום שלבכם יחפוץ בו. כמו כן, הוא מכין אצלו בבית ארוחות חומוס וסושי שאליהן מגיעים תיירים ומקומיים שרוצים ליהנות מאווירה טובה ואוכל טעים. מלבד אוכל, הוא משלב גם חוויית תוכן ייחודית של פעילות אסטרונומית בשמי המדבר. זאת אומרת שתוכלו לשלב פעילות צפייה מודרכת בכוכבים עם ארוחת ערב כיפית. ארוחות אצלו יעלו כ־1,500 שקלים ל־7־12 אנשים.

ארוחת קייטרינג של ''שמיים ואוכל'' (צילום: פרטי)
ארוחת קייטרינג של ''שמיים ואוכל'' (צילום: פרטי)

פרטים: 054-7449792 או "שמיים ואוכל" בפייסבוק.

עוד דבר שתוכלו לעשות בחוות נועם במדבר: פעילות חץ וקשת עם בן הדני ומקס זסלבסקי מ"בול באמצע". בן ומקס הם שני קשתים מקצועיים שמציעים סדנה של שעה וחצי שבמהלכה הם מלמדים טכניקה נכונה של קשתות ספורטיבית. הסדנה שלהם מתאימה כמעט לכולם, מגיל 4 ועד 104. זוהי סדנה חווייתית שבה כל אחד לומד להשתמש בכלי המדהים הזה. היופי בסדנה הוא שאין צורך בידע מוקדם, וכל אחד שמשתתף בה יוצא עם עולם עשיר של מושגים וחוויות. עלות הסדנה עד שישה משתתפים - 400 שקלים, כל אדם נוסף - 70 שקלים.

פרטים בטלפון: 054-4370776.

הספרייה, מצפה רמון  (צילום: מיטל שרעבי)
הספרייה, מצפה רמון (צילום: מיטל שרעבי)

כל סדנה, פעילות או סיור בפסטיבל "מדבר מבפנים" יימשכו עד שלוש שעות, ומרבית הפעילויות יעלו 30 שקלים למבוגר ו־15 שקלים לילד.
פרטים והרשמה לפעילויות "מדבר מבפנים":

www.desertfromwithin.org

לפרטים ולהרשמה לסיורי אינסייד מצפה: 054-4502483.