בימים אלה הגולן מתעורר מחדש לחיים, והמטיילים מגיעים ליהנות משאריות הפריחה האביבית, הנחלים הזורמים וטיולי המים, וכמובן שלל אטרקציות ויין משובח.


פארק הירדן

בין שלל מסלולי הטיולים המשלבים מקורות מים בצפון הארץ, יש אתר אחד שבו אני תמיד אוהבת לפתוח את עונת הטיולים - פארק הירדן. הפארק, שנמצא לא רחוק מהכנרת, משתרע על פני אלף דונם, לצד אפיק של נהר הירדן. בפארק יש מגוון מסלולי הליכה שמשלבים מים, ארכיאולוגיה, צמחייה ועוד.

בין המסלולים הפופולריים בפארק תמצאו את מסלול טחנות הקמח (מסלול אדום) - מסלול נוח של כ־45 דקות, שעובר בין פלגי הירדן וטחנות קמח. המסלול מוצל בחלקו, כך שכיף ללכת בו גם בימים חמים, ובמהלכו ניתן להבחין בצבי ביצה, עופות שונים ודגים. מסלול נוסף שכיף לעבור בו עם ילדים הוא המסלול הסגול - מסלול שמתחיל אף הוא באזור טחנות הקמח ומשלב הליכה בתוך תעלת מים באורך 150 מטר וחזרה במערת קנה מצוי. זהו מסלול קצר של רבע שעה, מרענן ומתאים לימים חמים. כמובן שניתן לטייל בפארק בצורה חופשית, לעצור לפיקניקים בפינות המוצלות ואפילו להישאר ללילה באזורי הלינה המוסדרים. עוד בפארק: "תופעת טבע" - סיור לילי המשלב מופע אורקולי מדובב והומוריסטי (על ידי כוכבי "ארץ נהדרת") במסלול מונגש; ראפטינג ועוד.

איך מגיעים: "פארק הירדן" בווייז.

מפארק הירדן נמשיך אל צפון הגולן: בין הר שיפון לאביטל, נמצא קיבוץ אורטל. הקיבוץ, שנמצא בקרבת רוב האטרקציות הצפוניות ומסלולי הטיולים הפופולריים (נחל ג'ילבון, נחל סער, נחל עורבים ועוד), הוא מקום נהדר לאירוח עבור זוגות ומשפחות. הקיבוץ ממוקם בגובה 915 מטר מעל פני הים, והוא מוקף באוצרות טבע. בקיבוץ פעיל כמעט שני עשורים מתחם אירוח כפרי שמחולק לשניים: החלק האחד - חדרי אירוח משופצים המתאימים בעיקר לזוגות או למשפחות קטנות; החלק השני - בקתות עץ סקנדינביות שיושבות בתוך חורש אורנים וצופות לתל שיפון. הבקתות המרווחות מחולקות לשני חללים: חדר מרכזי גדול שבו מטבחון, ג'קוזי וקמין, וחדר שינה מופרד, מה שמאפשר למטיילים באזור לקבל חוויית לינה איכותית ומפנקת, בלב אזור הטיולים. הלינה כוללת ארוחת בוקר מפנקת בחדר האוכל של הקיבוץ וטעימה קטנה מהחיים השלווים של בני הקיבוץ והחקלאות המקומית. אם אתם חובבי חיות, תוכלו לבקר בחוות הסוסים החדשה שנפתחה בקיבוץ, או להתפנק בסדנת שוקולד פרטית, עיסוי או טיפול לגוף ולנפש.

בקתות אורטל  (צילום: מיטל שרעבי)
בקתות אורטל (צילום: מיטל שרעבי)


לפרטים: 04־6960808.

כמו כן, באורטל יש אטרקציות נוספות, בהן רכיבה מודרכת על ריידר - כלי שטח חשמלי, בין כרמים, מטעי פרי, תלים געשיים ושאר נופי הגולן. לכל ריידר יש צמיגי שטח מאסיביים וכידון שטח רחב לאחיזה נוחה. אפשר לרכוב על הריידר בשני אופנים: בעמידה על המשטח הרחב והיציב שלו, או בישיבה על כיסא. הסיור מתאים לזוגות ולמשפחות, כך שגם אם אתם מטיילים עם ילדים קטנים, יכולים להתאים לכם כיסא בטיחות לקטנטנים. את הסיור מתחילים בשטח הקיבוץ, עוברים דרך השטחים החקלאיים, שומעים מעט על האזור והדברים שניתן לראות ועוד הפתעות. אפשר לבחור בין מספר מסלולים: מסלול שקיעה, מסלול אתגרי או מסלול למשפחות.


מחיר: 190־240 שקלים לריידר.

לפרטים: 072־3950933.

יריד דלאווה - בכל שישי ושבת מתקיים באורטל שוק איכרים ממש לרגלי מתחם האירוח הכפרי עם הפעלות לילדים, דוכני יצירה ואומנות, הופעות של הרכבים מוזיקליים ודוכני מזון ובירה מקומיים. היריד נמצא בחורשה מוצלת ויש בו שלל פינות התרווחות נעימות. אפשר להיכנס חופשי למתחם המוסדר, לשוטט בין הדוכנים בזמן שהילדים מתרוצצים בין המתקנים שנמצאים במתחם, להתרווח עם קפה מהביל בכוס שעשויה מוופל, או ללגום בירת בוטיק מקומית.

מתי: כל שישי־שבת בחודשי האביב־קיץ, בשעות 10:00־16:00.

לפרטים: עמוד הפייסבוק "יריד דלאווה".




זורם כמו יין


אי אפשר לטייל באזור הגולן בלי לטעום את היין המצוין של היקבים המקומיים. באזור הגולן יש ריכוז גבוה של יקבי בוטיק נפלאים, שאליהם מגיעים מטיילים וחובבי יין מכל הארץ. בין היקבים המומלצים שביקרנו בהם, אשר מציעים חוויית אירוח ויין נהדר אל מול הנופים עוצרי הנשימה של הגולן, אני רוצה לספר על יקב תל שיפון ויקב הר אודם.

יקב הר אודם  (צילום: מיטל שרעבי)
יקב הר אודם (צילום: מיטל שרעבי)


יקב תל שיפון הוא למעשה יקב אורטל המחודש. היקב הוקם בשנת 2009 על ידי חבר קיבוץ אורטל אילן זעפרני, שהחליט לנצל את הפוטנציאל הגלום באדמת הגולן, לגדל ענבי יין ולהפיק יין אזורי מצוין. את החלום של אילן המשיכה הייננית נעמה סורקין, והיא עשתה זאת בהצלחה למשך מספר שנים טובות. לאחר מכן החליטה לעבור לאתגר הבא, ואת היקב קנו ארבעה יזמים וחברים שהחליטו להמשיך את החלום אך בשם חדש.
יקב תל שיפון נמצא בכניסה לקיבוץ אורטל, בין הכרמים, הנופים הפתוחים ותל שיפון. הענבים של היקב גדלים בגובה 915 מטר מעל פני הים, על אדמה וולקנית. כיום היקב מייצר כ־50 אלף בקבוקים בשנה מענבי סוביניון בלאן, שרדונה, קברנה פרנק, קברנה סוביניון, סירה ומרלו.

במרכז המבקרים של היקב תוכלו להתרווח סביב אחד השולחנות הצופים אל הכרם, לטעום מהיין הנהדר בליווי גבינות או לחם, או לקחת סלסילת פיקניק מלאה כל טוב וליהנות ממנה באחד ממסלולי הטיול באזור. אם אתם רוצים לקבל את החוויה הכוללת של היקב, לכו על חוויית "המפגש" שהם מציעים ושכוללת המון־המון יין, סיור בכרמים ונשנושים, במחיר של 140 שקלים.

להזמנה: אתר ontopo.co.il.

יקב נוסף שמשלב נוף עוצר נשימה ויין משובח הוא יקב הר אודם. יקב בוטיק משפחתי כשר שהוקם בשנת 2003. את היקב, שיושב למרגלות הר אודם, הקימה משפחת אלפסי ועד היום הוא בבעלותה. ליקב יש מרכז מבקרים שבו ניתן לפגוש את בני המשפחה שהם הלב הפועם של היקב, לטעום יין בליווי גבינות, לשמוע מעט על תהליך הייצור ולרכוש יין. יקב הר אודם מייצר 150 אלף בקבוקים בשנה, ו־70% מהייצור נסמך על גידולי היקב עצמו, מה שמאפשר שליטה בתהליך ובאיכות הענבים. למעשה זהו היקב הצפוני בארץ. בביקור במרכז המבקרים תוכלו לבחור אחד מבין ארבעה מסלולי טעימות (40־75 שקלים), או פשוט לבחור כוס/בקבוק יין ולהתרווח מול הנוף.

יקב תל שיפון  (צילום: מיטל שרעבי)
יקב תל שיפון (צילום: מיטל שרעבי)


מתי: ראשון־שישי.

להזמנה: אתר היקב harodem.co.il.

ואם אתם כבר נמצאים באזור, אל תוותרו על ביקור בחווה ביער אודם. זוהי חוות חופש לבעלי חיים, שנמצאת במושב אודם על חלקת יער אלונים. זוהי חווה אקולוגית שבה בעלי חיים ממינים שונים חיים יחד, חופשיים להסתובב להנאתם באין מפריע. אלון בורנשטיין, שהקים את החווה, מספר שזה "מקום חינוכי ושיקומי לבני אדם שאוהבים חיות ולחיות שאוהבות בני אדם". בעלי החיים שתראו בחווה ננטשו או עברו התעללות או נולדו עם מומים, והגיעו לידיו האוהבות של אלון. בחווה, שהוא בנה ומטפח במו ידיו, הוא מאפשר להם ליהנות מחיים שלווים ונטולי דרמות. בורנשטיין הוא אוהב חיות בנשמה, וכאן הוא מגשים את החזון שלו. לאודם הוא הגיע לפני כמעט עשור, לאחר שעזב את תל אביב העמוסה לטובת השקט של המושב הצפוני. זהו שינוי מהותי עבור אדם שהיה רגיל לחיים הקדחתניים, כארט דירקטור, אך לדבריו אחרי טראומת מבצע צוק איתן הוא היה חייב את השקט.

חוות אודם  (צילום: מיטל שרעבי)
חוות אודם (צילום: מיטל שרעבי)


בחווה תמצאו ערב רב של בעלי חיים, מקטנים ועד גדולים: סוסים, חמורים, עזים וכבשים, תרנגולות, ברווזים, בעלי כנף, ארנבים, ואפילו זאבה חביבה שמלווה את אלון כמו צל.

מחיר: 35 שקלים, כולל סיור מודרך.

לפרטים: 054־7653123.



K בר – צומת וואסט

אם אתם לא רוצים לעזוב על בטן ריקה, תוכלו לעצור ב"קיי בר" שבצומת וואסט. הבר־מסעדה האינטימי מציע תפריט המבורגר ומנות גריל, שניצל, פיש אנד צ'יפס, סטייק בפיתה, פיצה שווארמה, סלטים, ועוד - והכל במחירים סבירים. במקום, שהפך לנקודת עצירה חביבה על המטיילים, יש בר עץ מרשים שבו מוגשים בירה מקומית ואלכוהול.

קפה בוופל  (צילום: מיטל שרעבי)
קפה בוופל (צילום: מיטל שרעבי)


לפרטים: 04־8773977.