משפחות רבות יישבו הערב סביב שולחן החג, ימלאו צלחות וכוסות ויתחילו לחשוב איך יחגגו את החופשה הארוכה של פסח אחרי ימים עמוסים בניקיונות, קניות ובישולים. אחרי הערב הגדול נוכל לחגוג בחיק הטבע את בוא האביב, ולהצטרף לאלפי המטיילים שחורשים את הארץ מצפון ועד דרום. אז מהן האטרקציות שמחכות לנו בחול המועד? הנה כמה המלצות.

פסטיבל משקים פתוחים

במהלך חול המועד פסח תוכלו לקחת חלק בחוויה חקלאית מדברית מיוחדת, כחלק מפסטיבל משקים פתוחים. מטיילים שיגיעו לאזור הדרום יוכלו להכיר מקרוב את החקלאות המדברית המצליחה של פתחת ניצנה ולקטוף חוויות לכל המשפחה בחול המועד פסח בעלות סמלית של 15 שקלים למשתתף. זו השנה הרביעית שבה מתקיים פסטיבל "משקים פתוחים בפתחת ניצנה", והשנה הוא כולל שלל סיורים וחוויות בחממות ובמשקים חקלאיים, סדנאות וטיולים מודרכים בנופים המדבריים של פתחת ניצנה.

בין שלל הפעילויות: סיור בחוות שירת המדבר - סיור חווייתי שבו תוכלו להיחשף אל עולם צמחי המרפא והתבלין; סיור בכרמי גפנים וזיתים ובבוסתני פרי עשירים של משק תושיה, שבסופו תוכלו לקנות יינות מדבריים; סיור מרתק במסלול סובב ניצנה, שבמהלכו תיחשפו לסודות המדבר הנסתר - עמודי השלום, חווה חקלאית קדומה, עקבות בעלי חיים, תל ניצנה העתיק; ועוד שלל פעילויות מרתקות.

מתי: 17.4־21.4.
לפרטים נוספים: טלפון - 050־6577747 או באתר "תיירות הר הנגב".

מסלול ניצנה (צילום: נועם שליו)
מסלול ניצנה (צילום: נועם שליו)

סיורים אורבניים בבירת הנגב

במהלך חול המועד פסח יתקיימו בבאר שבע סיורי טבע עירוני בהדרכת מיזם התיירות "I LOVE BASH". במסגרת הסיורים, שפונים לטווח גדול של גילאים, תוכלו לצאת למסע אל העבר של העם היהודי אי־אז במצרים היישר לארץ המובטחת ולעיר המדברית באר שבע.

הסיורים ייצאו ממיצב קריעת ים סוף הממוקם בחלקה הדרומי של העיר, ויעברו דרך טיילת הגשר הטורקי - שם תוכלו לשמוע סיפורים קצרים על העבר ולהכיר מעט את בעלי החיים והצמחים האזוריים. לאחר חציית הגשר, תסיירו בין נופים של פארק נחל באר שבע המתחדש. בפארק תסיירו בין הבוסתנים, פינות החמד, הפריחה האביבית, החורשות ונקודות התצפיות על העיר. נקודת המפגש היא בכניסה לסינמה סיטי באר שבע.

מתי: 18.4, הסיור הראשון ב־10:00, הסיור השני ב־12:30.
עלות: 20 שקל למשתתף מגיל 4.
לפרטים נוספים: נעמה – 0527751565 או באתר I LOVE BASH

פסח ביקב קסטל

בחול המועד פסח יפתח יקב קסטל את שעריו לקהל ויציע סיורים וטעימות יין במרכז המבקרים שבמושב יד השמונה. קסטל הוא יקב משפחתי בבעלות משפחת בן זקן, שראשיתו בשנת 1988 עם נטיעת חלקת הכרם הראשונה ברמת רזיאל. המשפחה היא מחלוצות היין באזור הרי יהודה. בסיור, שיוצע לאורך כל השבוע, תוכלו לשמוע על תולדות היקב, לבקר במרתף החביות ולשמוע סקירה והסבר על תהליכי הייצור.

המבקרים יכולים לבחור בין שני מסלולים: סיור וטעימות יין - ביקור במרתף החביות, או סקירה והסבר על היקב ועל תהליכי הייצור וטעימה של שישה יינות בליווי פלטת גבינות.

מתי: 17.4־20.4, 10:00־17:00, 21.4, 10:00־15:00.
עלות: 145 שקלים לאדם לסיור. 90 שקלים לאורח לטעימות מודרכות של שישה יינות.
לפרטים נוספים: באתר "אונטופו" (כניסה בהזמנה מראש בלבד).

יקב קסטל (צילום: אלעד ברמי)
יקב קסטל (צילום: אלעד ברמי)

פסטיבל הקיסר בקיסריה

אם אתם רוצים לבלות את החג מול נופי הים התיכון, במהלך חול המועד יתקיים בגן לאומי קיסריה פסטיבל ססגוני עם מוזיקה ומופעי תיאטרון. פסטיבל הקיסר ייקח אתכם אל העיר העתיקה, ובין שלל ממצאים ארכיאולוגיים שמספרים את סיפור עיר הנמל השוקקת תוכלו לדרוך ברחובות הצרים - שבעבר רכבו בהם על סוסים - ולצפות בארמון המלך הורדוס. מלבד הממד הארכיאולוגי, במהלך הפסטיבל תוכלו לפגוש את ליצן החצר, לשמוע נעימות מנגני הממלכה ולצפות בקרבות גלדיאטורים.

מתי: 17.4־20.4, 11:00־15:00.
עלות: ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

גן לאומי קיסריה- העת העתיקה (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי קיסריה- העת העתיקה (צילום: מנו גרינשפן)

סובב זיכרון יעקב

המועצה המקומית זיכרון יעקב ועמותת התיירות גדעונים יערכו סיורים מודרכים באתרי הטבע, סדנאות אומנים, טיול במדרחוב הוותיק עם ירידי אומנות והרכבים מוזיקליים, מוזיאונים ואתרי מורשת. בין היתר הצטרפה העמותה לחברה להגנת הטבע ויחד הם יערכו סיורים מודרכים בשבילים הירוקים והפורחים שבאזור זיכרון יעקב, אחד מהם הוא טיול משפחות בשביל סובב זיכרון. לא הרבה יודעים, אבל במושבה מסתתר מסלול מקסים שעובר בין הבתים לאורך נחל וצמחיית בר פראית עד לתצפית מדהימה על חוף הכרמל, קיבוץ מעגן מיכאל, בריכות הדגים והים התיכון. במהלך הסיור תכירו את הפריחה העונתית ותחפשו בעלי חיים ועקבות. נקודת המפגש היא באנדרטת "יד למייסדים".

מתי: 17.4, 20.4, 21.4, 9:00־11:00.
עלות: 35 שקלים לאדם.
לפרטים נוספים: 046438320.

פסחא במעיליא

מעיליא, עיירה ערבית־נוצרית שנמצאת בסמוך למעלות תרשיחא, ממש על הכביש המטפס למצפה הילה, מתכוננת לחגיגות של חג הפסחא. העיירה הציורית, שמוקפת בנופי הגליל, מתקשטת בימים אלה בהמון צבע ושמחה, ואת האווירה הייחודית תוכלו לחוות מקרוב בסיור מודרך עם מורת הדרך איילת בר־מאיר. איילת מזמינה את המטיילים באזור לסיור פסחא מרתק במעיליא, שבו תוכלו להיחשף לטקס הצבעוני בכנסייה העתיקה של הכפר. בהמשך הסיור עוברים לבית אבן קסום, שם יארחו אתכם עם עוגיות חג מיוחדות, תתוודעו למנהגי החג ולסממן הכי מוכר שלו - הביצים הצבעוניות של פסחא. תסיימו בסיור קל בכפר ובמפגש וטעימות יין חגיגיות ביקב ג'וליה, לאחר 40 יום ללא שתיית יין.

מתי: 18.4.
עלות: 120 שקלים.
לפרטים נוספים: 0723971232.

שמן זית ונשנושים

במרכז המבקרים שבקיבוץ פרוד בצפון תוכלו ללמוד על מסורת הפקת שמן הזית ואיך מייצרים טחינה באבני רחיים, ותקנחו במטעמים של "סבא חביב". סבא חביב היה מחלוצי ענף שמן הזית בארץ ובעל בית בד שהפיק שמן עוד משנת 1913. במרכז המבקרים תוכלו ללמוד על מסורת הפקת שמן הזית, לקבל הסברים על ייצור שמן הזית ועל התועלות הבריאותיות שבצריכתו. בנוסף ניתן לחוות ייצור טחינה באבני רחיים ולשמוע על מקומם של צמחים ומוצרים גליליים ברפואה העממית. ואם כל ההסברים יעוררו את תאבונכם, אל תוותרו על שולחן הטעימות שיחכה לכם בסיום.

מתי: כל השבוע, 9:00־17:00.
ללא עלות.
לפרטים נוספים: 0522047310.

אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
אתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

אביב לבן באתר החרמון

אתר החרמון חוגג השנה 50 שנות פעילות, ונראה שלכבוד המאורע, האביב יהיה לבן ובפסח יוכלו המבקרים ליהנות עדיין מבילוי בשלג. הנוף הלבן משתלב נהדר עם הפריחה האביבית שמכסה את אזור הגולן. במהלך חול המועד האתר יהיה פתוח לקהל ויציע נסיעה ברכבל הקרוניות למפלס העליון, בילוי בבור מזחלות השלג לילדים במפלס העליון, מזחלות אקסטרים וסקיי ריידר. ברוח החג יתקיים משחק נושא פרסים "חפש את האפיקומן" בשלג.

מתי: כל השבוע, 08:00־16:00.
עלות: 34 שקלים לילד מגיל 3 עד 12. 39 שקלים למבוגר.
לפרטים נוספים: 1599-550-560 או באתר החרמון
.skihermon.co.il