מה יותר רומנטי מפיקניק בחיק הטבע? פיקניק כשמטר מטאורים מקשט את השמיים. אז תתכוננו לפרוש שמיכה בפינה מבודדת, לצנן את היין ולארוז נשנושים, כי אנחנו נמצאים בפתחו של אוגוסט - חודש המטאורים הגדול.

בלילה שבין חמישי לשישי (13.8-12.8) יגיע לשיאו מטר המטאורים הגדול של אוגוסט - אירוע שנתי שלקראתו ובמהלכו יתקיימו מגוון אירועים, פסטיבלים ופעילויות. הלילות שבין 8 ל־15 באוגוסט מספקים את הזמן האופטימלי לעצור לרגע, להתנתק מהניידים ולהרים את הראש אל עבר השמיים.

אם אתם רוצים ללכת על בטוח, ולא לפספס את החוויה המרהיבה, דעו שבמהלך הלילה שבין 11 ל־12 באוגוסט צפוי לעבור בשמי הארץ מטר של מטאורים הקרויים פרסאידים, והם למעשה חלקיקי אבק שמקורם בכוכב שביט סוויפט טאטל, ואף על פי שניתן לראות אותם במהלך הלילה כמעט בכל מקום שהוא חשוך מספיק, לא מעט מטיילים נוהגים להתרחק מהערים המוארות ולצאת אל הטבע המרוחק - אם זה בדרום באזור המדבר, ואם בצפון, במקומות שבהם זיהום האור כמעט לא קיים.

מצפה שירת הכוכבים בירוחם (צילום: מרדכי גורדון)
מצפה שירת הכוכבים בירוחם (צילום: מרדכי גורדון)

כבכל שנה יתקיימו ברחבי הארץ פעילויות לחובבי האסטרונומיה ולסקרנים שרוצים להבין מעט מהי תופעת הטבע הקסומה שצובעת את השמיים שלנו בכל אוגוסט.

הכוכבים במצפה רמון

אף על פי שאת מטר המטאורים ניתן לראות מכל מקום חשוך ברחבי הארץ, אין ספק שמצפה רמון היא מקום מושלם לכך. כבכל שנה, גם הפעם תוחשך מצפה רמון כדי ליצור מינימום זיהום אור. כמו כן, השנה סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה תקיים פעילות ייחודית שבמהלכה תוכלו לחוות את מטר הפרסאידים במלוא הדרו. בכל אחד מהערבים, 11.8 ו־12.8, יתקיימו פעילויות ברובע דרכי הבשמים במצפה רמון, החל משעות הערב.

בין הפעילויות: פעילות העשרה וחוויה אסטרונומית במחיר סמלי של 15 שקלים לאדם (מגיל 3), ברישום מראש. החל מהשעה 18:00 ואילך יתקיים משחק חלל אינטראקטיבי סלולרי ברחבי רובע דרכי הבשמים. כמו כן, בשעות 18:00־22:00 יתקיימו הרצאות קלילות לכל המשפחה בנושאי חלל ואסטרונומיה.

מי שיגיע לרובע, יוכל להיכנס לתוך ההאנגרים התעשייתיים - שם פועלים כל השנה בתי ספר בתחומי הרוח והאומנויות, מסעדות, פאב, מאפייה מדברית, חנות יד שנייה, גלריות, בתי קפה ומקומות אירוח. לכבוד חודש הכוכבים, יתקיים שם יריד צבעוני של דוכנים, אומני רחוב, קרקסנים, מוזיקאים, די־ג'יי והקרנות וידיאו ארט באווירת כוכבים.

מתי: 11.8 ו־12.8.
איפה: רובע דרכי הבשמים מצפה רמון.
פרטים נוספים: באתר סוכנות החלל הישראלית.

שמיים זרועי כוכבים בדרום הארץ (צילום: פרדי נפתלי)
שמיים זרועי כוכבים בדרום הארץ (צילום: פרדי נפתלי)

צובעים את שמי הערבה

בין 12.8-11.8 ובין 14.8-13.8 יקיים בית ספר שדה חצבה של החברה להגנת הטבע אירועים לכבוד הפרסאידים שצפויים לכבוש את שמי הערבה בניצוצות ובאורות מופלאים. בתוכנית: פעילויות יצירה ומשחק סביב שעון השמש לילדים במועדון וברחבתו, ארוחת ערב, תצפית על כוכבים דרך טלסקופ ייעודי, הרצאה, מדורה, פיתות ותה מתוק, עם סיפורי כוכבים וחידון קצר ועוד. ביום לאחר מכן תצאו למסלול רטוב בעין בוקק.

פרטים נוספים: באתר החברה להגנת הטבע.

חוויות מדבריות ושמיים זרועים

ביום רביעי (11.8) וביום חמישי (12.8) אתם מוזמנים להגיע אל חאן נחל ערבה ביישוב חצבה. שם, תחת כיפת השמיים, תוכלו לצאת למסע אל האינסוף ומעבר לו. בין הפעילויות: צפייה דרך טלסקופים במטאוריטים, בצבירים ובגלקסיות, הופעה לכל המשפחה ושחקנים ודמויות במרחב, שירה בציבור סביב מדורה, תה, קפה ותמרים מתוקים, פעילות קליעה בסנסנים, סיור חולות וסיור לילי. חובה להגיע לתצפיות עם נעליים גבוהות וסגורות. ניתן להביא מחצלת וכלי נגינה למדורה.

מחיר: 90 שקל למבוגר, 60 שקל לילד (גילאי 2־14).
מתי: 13.8-11.8, החל מהשעה 19:30.
פרטים נוספים: goarava.co.il.

כוכבים בפארק

החברה הכלכלית לפיתוח ירוחם ותיירות ירוחם יקיימו אירוע מיוחד בלילה של 11.8 בפארק אגם ירוחם. הפארק יהיה מוכן לקראת המבקרים עם טלסקופים ומדריכים, פעילויות מגוונות לילדים וסיורי ספארי לילה.

המבקרים ייהנו משדה טלסקופים גדול ומתצפיות מודרכות עם מיטב מדריכי שירת הכוכבים ויוכלו לצפות במכתשי הירח, שבתאי וטבעותיו המרהיבות, צדק וירחיו, צבירי כוכבים, גלקסיות, ערפיליות וכוכבים כפולים.

בנוסף, ייהנו הבאים מתצפיות מודרכות שבהן יאתרו את כוכב הצפון וילמדו על חשיבותו, יכירו את קבוצות הכוכבים וגלגל המזלות, ישמעו סיפורי כוכבים, היסטוריה, מדע ומיתולוגיה, ובין מטאור למטאור יסופר גם על סוויפט טאטל, כוכב השביט האחראי לתופעת הפרסאידים. ההרשמה בתשלום מראש, ומספר המשתתפים מוגבל. מתאים לילדים החל מגיל 3.

מחיר: 40־50 שקלים למשתתף.
פרטים נוספים: 054-6656512.

אסטרונומיה בירוחם (צילום: סימון בן ישי )
אסטרונומיה בירוחם (צילום: סימון בן ישי )

המטאורים של כוכב הירדן 

מהו מטר פרסאידים? מהן שנות אור? ואיפה נמצא בכלל שביל החלב? בחניון הלילה כוכב הירדן תוכלו לשכב על הגב, לצפות בכוכבים וליהנות מיופיים של השמיים במהלך ליל המטאורים.

מבצר כוכב הרוחות (כוכב הירדן) הוגדר כנקודת חושך מעל עמק הירדן, לכן זה מקום אידיאלי עבור חובבי המטאורים שמבלים בצפון. הצפייה תהיה עם מדריך מומחה לאסטרונומיה ובעזרתו תכירו מקרוב את העולם שמסתתר במרחק שנות אור מאיתנו. כמו כן תוכלו לצפות ברקיע דרך טלסקופ, לשמוע הרצאה על זיהום אור וגם לסייר במבצר לאור תאורה ייחודית. יש לבוא בנעליים סגורות ובבגד חם ולהביא מצע לשבת עליו: כיסאות, מזרנים, כריות, מחצלת וכו'. הפעילות ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

המעוניינים בלינה יכולים להזמין מקום בחניון הלילה בתשלום. יש לעשות את ההזמנה דרך מערכת ההזמנות. יש לתאם את הביקור במערכת ההזמנות לפני ההגעה לאתר.

מתי: 12.8, 19:30–23:30.

ארמון של כוכבים

אחרי שהמלך הורדוס קרא תיגר על איתני הטבע ובנה את הרודיון, כעת אתם מוזמנים להגיע אל פסגת ההר שגובלת במדבר יהודה וליהנות מתצפית ייחודית אל הלא נודע. בפארק בהרודיון תתקיים פעילות מיוחדת, שבמסגרתה תוכלו לצאת למסע בין כוכבים עם "הדובה הגדולה". הפעילות כוללת תצפיות כוכבים בעזרת טלסקופים, צייני לייזר ומשקפות מיוחדות. בזמן הפעילות גם תתאפשר כניסה למיצג "החדר המלכותי", עלייה בגרם המדרגות, הליכה במסדרון הקשתות המפואר וכניסה למערכת בורות המים. ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

מתי: 30.8, 20:00–23:00.
איפה: פארק (גן לאומי) הרודיון.