קשה לתאר את תחושת החופש שמרחפת באוויר כשעולים על כביש 90 - בדרך לצפון ים המלח, רצועת החוף שנמצאת הרחק מטיילת המלונות העמוסה והממורקת. צפון ים המלח הוא בעיניי אזור פלאי ובתולי, שבו יש המון פינות חמד, אתרים בעלי נופך של מסתורין וארכיאולוגיה מסקרנת.

בתקופה זו של השנה, רגע לפני שהטמפרטורות הופכות ללוהטות, מומלץ מאוד להגיע לאזור. תוסיפו לזה את צעדת "ראשוני ים המלח", שיוצאת לדרך בימים אלה, ויש לכם כל הסיבות לקפוץ לביקור. הצעדה, שזו לה השנה החמישית, מתקיימת לאורך שלושה סופי שבוע בחודש מרץ וביום הבחירות, ובזכותה המטיילים יזכו לראות לראשונה מקומות נסתרים שפחות מוכרים לנופשים בים המלח.

אזור הטיול ברובו מוכרז כשטח צבאי סגור, ונפתח פעם בשנה למבקרים לרגל הצעדה. בין היתר, מסלול ההליכה עובר בקאסר אל־יהוד - אתר הטבילה שאליו מגיעים מאמינים נוצרים מכל רחבי העולם - בשפך הירדן ובארץ המנזרים, אשר נפתחים במיוחד לרגל הצעדה. לבד מהליכה בנוף המרהיב, אפשר יהיה ליהנות מהפעלות וממשחקים שיתקיימו לאורך המסלולים. מאחר שאנחנו עדיין בתקופת הקורונה, וכדי לעמוד בהנחיות, הצעדה יוצאת במקצים ויש להירשם מראש ליום ולשעה שמתאימים לכם.

קאסר אל יהוד (צילום: מיטל שרעבי)
קאסר אל יהוד (צילום: מיטל שרעבי)


למעשה, בצעדה יוצעו למטיילים שלושה מסלולים שונים: הראשון הוא מסלול "ארץ המנזרים", המתחיל מקאסר אל־יהוד וממשיך לאורך המנזרים הנטושים שנבנו על גדות הירדן עד ואדי קלט ומשם חוזרים. המנזרים, ששימשו זרמים שונים בנצרות, נסגרו לקהל בשנת 1968. אורך המסלול ארבעה קילומטרים, ולא ניתן להיכנס אל המנזרים.

המסלול השני, "ארץ המנזרים, בית הערבה ההיסטורי", מתאים לאוהבי לכת ומשלב הליכה לאורך אתרי המנזרים, גשר עבדאללה וביקור בקבר האחים בקיבוץ בית הערבה ההיסטורי. אורך המסלול 6.5 קילומטרים, ושוב, לא ניתן להיכנס אל המנזרים. מסלול זה מצריך הקפצת רכבים. למטיילים בימי שישי תהיה אפשרות לשכור אופניים שיחכו בסוף המסלול.

המסלול השלישי, שפונה גם לאוהבי לכת, הוא מסלול שפך הירדן: מסלול בתולי, שגם הוא בדרך כלל סגור לקהל, וכולל הליכה אל אפיק נהר הירדן בקניון נסתר שגווע בים המלח. המסלול עובר בסמוך לבריכות האידוי הישנות של האשלג. אורך המסלול 4.5 קילומטרים.
כאמור, שניים מהמסלולים מתחילים בקאסר אל־יהוד, אתר הטבילה שבימים אלה לא רואה הרבה צליינים. האתר נמצא כעשרה קילומטרים צפונית לים המלח, על שער גדר המערכת. האתר, שהכניסה אליו חינמית, יושב על גדות הירדן, והוא קדוש לנוצרים וליהודים. הנוצרים מאמינים שזוהי הנקודה שבה הוטבל ישו על ידי יוחנן, והיהודים מאמינים כי פה חצו בני ישראל את הירדן לאחר 40 שנות נדודים. בימים שבאים לכאן מבקרים נוצרים, מרגש לראות את טקסי התפילה שלהם, מלאי ההודיה והשמחה. כבר מהאתר ניתן לראות חלק מהמנזרים הנטושים. הביקור במקום מומלץ לכל מי שחובב היסטוריה ודת בכל ימות השנה.

חוץ מביקור באתרים החשובים הללו, הצעדה מספקת הזדמנות לפגוש את תיירני האזור, שיציעו מגוון פעילויות לכל המשפחה.


חוף נווה מדבר


במקום הכי נמוך בעולם יש חופים מדהימים. אחד מהם הוא חוף נווה מדבר, שכולל רצועת חוף מוסדרת, שתי בריכות, מדשאות, פינות זולה, מסעדה, בר תוסס, שירותים, מלתחות, מקלחות, לינת שטח ואפילו חושות זוגיות למי שרוצה להרגיש כאילו הוא קפץ לסיני. אל החוף ניתן להגיע לביקור יומי, ליהנות מהמים המלוחים, לרחוץ בבריכה ולהימרח בבוץ. אם תרגישו שהיום ברח לכם מהר מדי, תוכלו להישאר ללילה בחושה או להביא איתכם אוהל לאזור הקמפינג המסודר.

גמל בחוף נווה מדבר (צילום: מיטל שרעבי)
גמל בחוף נווה מדבר (צילום: מיטל שרעבי)


כניסה לחוף ליום: 85 שקל לאדם, 40 שקל לילד.
לילה בחושה לזוג: 280 שקל. בחושה יש רק מזרנים ושקע לטלפון. אפשר לשכור מיני־בר ומצעים.  
לכל משתתפי הצעדה יינתנו 10% הנחה לכניסה לחוף.
טל׳ לפרטים נוספים: 02־9942781.


הסטודיו של מיכה ועתליה


בקיבוץ קליה נמצא הסטודיו הקטן והאינטימי של בני הזוג מיכה ועתליה, שני אומנים שיוצרים בקרמיקה. בסטודיו הם מקיימים סדנאות למטיילים באזור, שבהן כל משתתף יוצא עם יצירה מעשה ידיו. הסדנאות אורכות כשעה וחצי, ולומדים בהן טכניקת עבודה שבאמצעותה יוצרים כל מה שעולה בדמיון. את הכלי שיצרתם תקבלו אחרי שריפה בתנור. בסטודיו אפשר גם להגיע לביקור ולרכוש יצירות אומנות בהשראת המקום.
לרגל הצעדה הם יקיימו סדנאות בבחירה אישית, ובימי שישי יתמקדו בסדנאות להכנת פמוטים לשבת.

סדנת קרמיקה של מיכה ועתליה (צילום: מיטל שרעבי)
סדנת קרמיקה של מיכה ועתליה (צילום: מיטל שרעבי)


מתי: שישי 15:00, שבת 14:30.
מחיר: 100 שקל למשתתף, למשתתפי הצעדה מחיר מיוחד של 90 שקל לאדם.
לפרטים נוספים: 054־4876326.


סביבה - תעשייה – אדם


במרכז המבקרים של מותג AHAVA שבמצפה שלם ייערכו סיורים מיוחדים למטיילים בימי שישי ושבת של הצעדה. המותג, שנוסד לפני 30 שנה בידי תושבי הקיבוצים שעל גדות ים המלח, מתמקד בטיפוח על בסיס מינרלים ובוץ מים המלח. הסיורים שהם מציעים מתאימים למשפחות והם אורכים כשעה. הדגש בהם הוא על פעילות שמחברת בין סביבה, תעשייה ואדם. מי שמעבירים את הסיורים הם חבר'ה מבית ספר שדה עין גדי, אשר יספרו על הצמחייה באזור, על תהליך כריית הבוץ ועל האגנים הירוקים שבעזרתם משיבים מים מטוהרים לאזור. הילדים שבחבורה יכולים ליצור מלח אמבט משאריות ייצור מהמפעל.

בוץ ממפעל AHAVA (צילום: מיטל שרעבי)
בוץ ממפעל AHAVA (צילום: מיטל שרעבי)


מחיר סיור: 15 שקל לאדם. אם יש קופון, זה יעלה 5 שקלים (באתר ארץ ים המלח).
הסיורים מתקיימים בכל שעה עגולה בימי הצעדה, בחול המועד פסח, ביום הבחירות וביום העצמאות.
לפרטים נוספים: [email protected], טלפון: 02־9945117.

פינוק בנחל חצצון


במרחק דקות ספורות ממצפה שלם נמצא מקטע של נחל חצצון, הזורם לים המלח. נקודה זו, בין הנוף הפתוח והצמחייה המקומית, היא אחת מעשרות נקודות במרחבי הטבע הפתוח של מדבר יהודה וים המלח שבהן בוחרת ענת מרגולין־קליידרמן לטפל במגע. מרגולין־קליידרמן היא מטפלת מוסמכת, שעברה לאזור ים המלח בעקבות האהבה. היא הקימה כאן בית, גידלה ילדים וכעת היא בוחרת לתת למטיילים חוויה אישית מעצימה בלב המדבר. כשברקע הנוף המדברי, תוכלו לקבל מידיה טיפול לגוף ולנפש בעיסוי המותאם לכם אישית.

טיפול בנחל חצצון (צילום: ענת מרגולין קליידרמן)
טיפול בנחל חצצון (צילום: ענת מרגולין קליידרמן)


מחיר: 300 שקל לשעה.
פרטים נוספים: בדף פייסבוק ״פתוח״ - מרחב טיפולים טבעי, ובטלפון: 052־3852346.


מסעדת "מי קאסה"


בצפון ים המלח, סמוך לצומת ורד יריחו, נמצאת "מי קאסה" הים תיכונית. את המסעדה, שנראית כמו אואזיס בלב מדבר, הקימו אורלי הרטיג וגל חצור מתוך רצון ליצור מקום מפגש לאנשים. במסעדה, שנבנתה לא מעט בזכות ידי הזהב של גל ואוסף העתיקות של השניים, הם מגישים אוכל טרי בסגנון איטלקי ים תיכוני במחירים שפויים. למעשה, יש בתפריט הכל מהכל, החל בארוחות בוקר, דרך פיצות, פסטות, סלטים, ועד המבורגרים וסטייקים, והכל טרי, טעים ומוגש ברוחב לב. במנות שלהם ניתן להרגיש את הטריות של הפרודוקטים והירקות שגדלים באזור.
בחצר המסעדה, שגובלת במטע תמרים, יש מתחם קמפינג להקמת אוהלים.

פתוחים כל השבוע, בשעות: 11:00־23:00.
לפרטים נוספים: 02-9707078, 050־6533336 (גל חצור).


קרניבורית


אם אתם רוצים לחוש את השטח ולתרגל את יכולות הנפנוף שלכם בלי להיסחב עם כל הבית, השפית רעות כהן גונזלס, תושבת מצפה שלם, מכינה חוויית ברביקיו למפונקים. השפית, בעלת מסעדה מצליחה בירושלים, מציעה פתרונות אוכל לכל כיס באזור. בין מיזמיה: הקמת מטבחי שטח, טייק אוויי של סירי אוכל מנחמים וגם מנגל מושקע לקבוצות ובודדים. מיזם B.B.Q & GO שלה מאפשר למטיילים לקבל את כל חוויית המנגל בלי להתאמץ. למעשה היא מציעה ערכות הכוללות בשר שהיא מתבלת ומיישנת בעצמה, מנגל חד־פעמי, מדליק פחמים ותבלינים. להם אפשר להוסיף פיתות, סלטים ושאר פינוקים. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לשים את הבשרים על האש ולאכול. מחיר הערכות שלה מתחיל ב־150 שקל, תלוי במה שאתם רוצים לשים על האש. כמו כן, היא מציעה ארוחת בוקר עשירה שמתאימה לשניים עד ארבעה אנשים ב־270 שקל וארוחות בוקר מושחתות ב־300 שקל.

מסעדת קרניבורית (צילום: מיטל שרעבי)
מסעדת קרניבורית (צילום: מיטל שרעבי)


לפרטים נוספים: 050-6468210.

צעדת ים המלח, שלושת סופי השבוע של חודש מרץ: 5־6 במרץ, 12־13 במרץ ו־19־20 במרץ וביום הבחירות.    
בשעות 8:00־12:00, יציאה בכל שעה עגולה.
מחיר כניסה לצעדה: 50 שקל למבוגר, 40 שקל לילד.
לפרטים, להרשמה ולמידע נוסף: dead-sea.org.il.