על פי נתוני רשות שדות התעופה, כ-1.2 מיליון נוסעים יעברו בנתב"ג במהלך אפריל, רובם בחופשת פסח. מחר (ראשון) צפויים לעבור בנתב"ג כ-52 אלף נוסעים ב-380 טיסות בינלאומיות, וביום ראשון הבא - הצפי הוא למעבר של כ-60 אלף נוסעים. ברשות שדות התעופה נערכים לגידול החד לאחר חודשי השפל מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר.

מתכננים לטוס בפסח: זה יהיה היום הכי העמוס בנתב"ג
ביטול טיסות, אזהרת מסע ומראה חריג באיראן: העולם נערך לנקמה של טהרן

"אנחנו רואים ניצנים של התאוששות מאז פרוץ המלחמה, אבל עדיין רחוקים מהמספרים המרשימים של ישראלים הטסים לחופשיות בחו"ל, לעומת פסח אשתקד", אומרת ל"מעריב" מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, טלי לאופר. "מדובר בירידה של עשרות אחוזים לעומת השנה שעברה. ישראלים רבים עדיין לא יוצאים לחופשות בחו"ל".

לדבריה, שורה של סיבות עדיין משאירים חלק גדול מהישראלים בבית: "אומנם חברות התעופה חוזרות בהדרגה לטוס לישראל, אבל בדרך כלל בתדירות נמוכה יותר מאשר לפני המלחמה והיצע המושבים ירד משמעותית לעומת התקופה שלפני המלחמה", היא מסבירה – "הדבר גרם לעליית מחירי הטיסות לפחות ב-30%, כי המחירים נקבעים על פי היצע וביקוש".

תמונות החטופים לצד המסוע בנתב''ג (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
תמונות החטופים לצד המסוע בנתב''ג (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)

לאופר מעריכה, שסיבה נוספת נובעת מחוסר הוודאות בשל התמשכות המלחמה, המתיחות הביטחונית ואזהרות המסע: "אנשים רבים חוששים להזמין מראש. אומנם חברות התעופה הישראלית הנהיגו מדיניות מקלה בביטולים וגם חברות תעופה זרות מקלות יותר לעומת העבר, אבל קיים חשש להזמין מראש, כאשר קיים חוסר ודאות", היא אומרת – "ישראלים רבים רוצים לצאת אחרי החודשים המלחיצים לחופשות התאווררות, אבל עדיין נרתעים ומצפים ליותר ודאות ולמחירים יותר זולים בטיסות".

היעדים המובילים השנה לחופשות משפחתיות יהיו על פי המסתמן קפריסין, יוון, גיאורגיה ומונטנגרו. ההתייקרות במחירי חבילות הנופש לעומת אשתקד, נובעת בין היתר, משינוי היעדים: "בשנה שעברה טורקיה היתה יעד מוביל והשנה היא ירדה בכלל, גם למרוקו אין טיסות ישירות מנתב"ג. ישנם יעדים חלופיים, אבל המחירים יקרים יותר לעומת חבילות נופש שנרכשו בקיץ שעבר לטורקיה, גם בגלל התייקרות הטיסות", היא מסבירה.

מטוס יונייטד איירליינס נחת בנתב''ג (צילום: דוברות רשות שדות התעופה)
מטוס יונייטד איירליינס נחת בנתב''ג (צילום: דוברות רשות שדות התעופה)

לאופר מעריכה עוד, כי למרות ביטול הצורך בהוצאת ויזה לארה"ב, עדיין אין גידול במספר הטסים מישראל, בשל המחירים הגבוהים של הטיסות: "טיסה לארה"ב היא מאוד יקרה. חברת "יונייטד" חזרה לטוס לישראל, אבל עדיין לא ברור מה תהיה התדירות בקיץ והמחירים באל על יקרים יחסית לתקופה שמלפני המלחמה". עוד היא אומרת – "לקראת חופשת הקיץ הרבה יהיה תלוי במחירי הטיסות לארה"ב. אם תהיה ירידה – נראה עלייה משמעותית במספר הישראלים שטסים לשם".

לאופר מתריעה, כי מאז המלחמה, חלק ממשרדי הנסיעות הוציאו עובדים לחל"ת ואם לא תהיה התאוששות, צפויים פיטורי עובדים. עם זאת, היא מסכמת באופטימיות: "אנחנו מצפים להתעוררות הגדולה. רואים את תחילתה, אבל אנחנו עדיין רחוקים לעומת אשתקד".

טלי לאופר (צילום: נעם בן גוריון מוסרי)
טלי לאופר (צילום: נעם בן גוריון מוסרי)