מדוע אתם חושבים שכלי התקשורת, ברשת, בפרינט ובטלוויזיה, התעסקו לאחרונה בנושא פרסום ההמלצות של הוועדה לתזונה בריאה? יש כמה סיבות עיקריות לכך. ראשית, הנושא של הסימון התזונתי חשוב לבריאות. שנית, הוא גרזן מעל ראשה של תעשיית המזון מצד אחד, ואולי קרש קפיצה לחיבור בריא יותר בינה לבין הציבור מצד שני. מכל מקום, הדיון הפנה את אור הזרקורים לחשיבות הסימון התזונתי על מוצרי מזון ארוזים.



המלצות הוועדה לתזונה בריאה אומרות שמינואר 2018 יצרני המזון יחויבו לסמן מוצרי מזון שיש בהם כמות רבה של רכיבי תזונה מסוימים בסימון אדום, ובשנתיים שלאחר מכן הדרישות ילכו ויחמירו. כמו כן, יחויבו היצרנים לסמן, נוסף לרכיבי התזונה המסומנים כבר היום, גם את כמות הסוכר, ויסמנו אותו בכפיות ולא בגרמים (כל כפית שווה ל־4 גרם). הסימון התזונתי על מוצרי מזון ארוזים חשוב ביותר, כי הוא מלמד אותנו על טיב המזון. מאחר שאנו תלויים לקיומינו ובריאותינו במזון מיום הלידה ולמשך שנים ארוכות, כדאי שנדע מה מכיל המזון הארוז לטוב ולפחות טוב. כבר שנים רבות מסמנים את הקלוריות, הפחמימות, החלבונים, השומנים, הנתרן וסוגי השומנים - רוויים, טראנס וכולסטרול. ועכשיו הוחלט, נוסף להוספת סוכר לסימון התזונתי, להבליט את המרכיבים שבכמות רבה עלולים להזיק למרבית האנשים – קלוריות, שומן רווי, סוכר ונתרן (חלק ממלח שולחן). יתרה מזאת, המזונות יקבלו סימון אדום או ירוק בהתאם להרכב שלהם: אדום – פחות מומלץ; וירוק – עומד בהמלצות תזונה בריאה.



מדוע הוחלט להדגיש את ארבעת המרכיבים? מחקרים אין ספור בעשרות השנים האחרונות מלמדים אותנו שקלוריות רבות מדי עלולות לגרום להשמנה ולהגדיל את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ולמחלות סרטן מסוימות; צריכה רבה מדי של שומנים רוויים קשורה לסיכון לתחלואת לב וכלי דם; ואילו צריכה רבה של נתרן קשורה לסיכון ליתר לחץ דם. לאחרונה הראו המחקרים שגם סוכר קשור לא רק לעששת השיניים, אלא גם להשמנה ולמחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב וגם לסוגי סרטן מסוימים. הסימון התזונתי צריך להתחבר בדיוק לנקודות האלה ולעזור לנו למנוע או לדחות תחלואה.



בחלק מהכותרות של כלי התקשורת נאמר שתעשיית המזון הצליחה לכופף את ידיו של שר הבריאות, כיוון שהתקנות היו אמורות להיכנס לתוקף מיידי ולהיות חמורות יותר. מה קורה בארצות הברית? שם יצאה הצהרה על שינויים בסימון התזונתי בחודש מאי, והיישומים שלהם יחולו רק בשנת 2018. אין ספק שבכל העולם תעשיית המזון נאבקת בדרישות מסוימות של הסימון התזונתי, שלעתים משקף את מגרעותיה. תעשיית המזון מודעת כבר כמה שנים להשפעות הסוכר על הבריאות וטיפלה בנושא בעצלתיים. עם זאת, כדי לקבל מוצרי מזון בריאים יותר, כדאי לבצע את השינויים הנדרשים במזון המתועש בהדרגה ולאפשר לתעשיית המזון לשפר את מוצריה ולהבין שכדאי לה ללכת עם המלצות המזון והצרכנים ולא נגדם, וגם ששיפור מוצרי המזון רק יגביר את האמון בה. 



הכותבת היא תזונאית ומדענית באוניברסיטה הפתוחה וכותבת הספר “תזונה - פרי מחשבה"