אני בהריון ראשון בשבוע 16. נאמר לי בסקירה ובשקיפות שיש לי שליה קדמית שקרובה לפתח צוואר הרחם. רציתי לדעת מה זה אומר להמשך ההריון, מה המשמעות של זה?


פרופ' לסינג:השליה מתיישבת בדופן הרחם באופן מקרי לחלוטין. היא יכולה להיות קדמית או אחורית, אם היא למעלה אנחנו קוראים לה שליה פונדאלית = פונדוס זה כיפה בלטינית ואם היא למטה ומכסה את פתח צוואר הרחם הרי זאת שלית פתח. לכל הדברים האלה בשבוע 16, אין שום משמעות. המשמעות היחידה למיקום השליה הוא לקראת הלידה. אם השליה היא מאוד נמוכה או אם היא מכסה את צוואר הרחם, יכולים להופיע בשבועות האחרונים מאורעות של דימום . קל לגלות את זה באולטרסאונד אם השליה מכסה את הפתח וזה ימנע לידה נרתיקית רגילה הרי זאת תהיה סיטואציה שבה נתזמן ניתוח קיסרי.




 

אני בהריון שלישי. יש לי ילדה אחת, לצערי היתה לי לידה שקטה. ההריון הסתיים בגלל הפרדות שליה . בהריון הזה יש לי שלית פתח, כבר קיבלתי טיפול בגלל דימום שהיה לי בשבוע 27

פרופ' לסינג: באיזה שבוע את עכשיו?
מאזינה: 28 + 2. ממש לא מזמן השתחררתי מבית החולים. אני מקבלת פרוגסטרון . רציתי לדעת מה הסיכוי שהיא תעלה ואני לא אצטרך ללדת בניתוח קיסרי?
פרופ' לסינג: הלידות הקודמות היו בניתוחים קיסריים?
מאזינה: לא. לידה רגילה לגמרי
פרופ' לסינג: מה משקל הילוד?
מאזינה: בשבוע 37 היא נולדה, שלושה קילו ומאתיים גרם. פרופ' לסינג: למה היא נולדה בשבוע 37? מאזינה: ירידת מים
פרופ' לסינג: והלידה השניה הסתיימה בלידה שקטה בגלל הפרדות שליה?
מאזינה: כן. בשבוע 26
פרופ' לסינג: עשו בירור של קרישיות יתר? מאזינה: כן, עשו בדיקות והכל יצא תקין.
פרופ' לסינג: נכון לעכשיו את בשבוע 28 והרופאים נתנו לך צלסטון , זו זריקה שמקבלים פעמיים בתוך 24 שעות . תפקיד הזריקות זה סטרואיד שמגיע אל העובר ומאיץ את הבשלת הריאות. כך שאם מאיזושהי סיבה הילד יוולד בטרם עת, הוא יסבול פחות ממצוקה נשימתית. ציינת שאת מקבלת פרוגסטרון, כדי לנסות למנוע לידה מוקדמת. ההורמון מביא ל"שקט" של הרחם, יש פחות צירים שיכולים להביא להפרדות שליה מדופן הרחם, במיוחד במקרים של שלית פתח. אני מניח ששלית הפתח לא תשנה את מיקומה, היא לבטח תשאר שם ולאור ההיסטוריה שלך, אני מניח שהרופאים לאור מה שאת מתארת , יילדו אותך בניתוח קיסרי.


אני נושקת לגיל 45, בטיפולי IVF. הצליחו לשאוב לי 11 ביציות ולהפרות מתוכן 10. הצלחתי להקלט להריון בפעם הראשונה אבל היתה הפלה ספונטנית. כעבור זמן מה החזירו לי עוד שלושה עוברים. נקלטתי וההתפתחות היתה מאוד יפה , בדיקות הדם הראו כל פעם את ההכפלה ושוב חוויתי הפלה שהיתה קשה. אני מודעת לפקטור של הגיל. רציתי לדעת אם יש דבר מה נוסף שאני צריכה לבדוק?

פרופ' לסינג: נותרו עוד עוברים מוקפאים?
מאזינה: נותרו עוד 3.
פרופ' לסינג: המרכיב העיקרי להצלחת טיפולי פריון זה גיל האישה שזה בעצם גיל הביציות. כאשר אנחנו נושקים לגיל 45, הסיכוי להכנס להריון באופן ספונטני הוא נמוך, הסיכוי להתעבר בהפריה חוץ גופית הוא נמוך. בארץ משרד הבריאות, ולטעמי בצדק, חדל מלממן טיפולי הפריה חוץ גופית אחרי גיל 45. הסיבה היא שכמעט כל הביציות בגיל הזה, יש להן סטיות כרומוזומיות שהופכות את העובר לחדל מלהתפתח. את מגיבה לגירוי ההורמונלי, נשאבות ביציות, נוצרת הפריה, העוברים מתחלקים כהלכה ומוחזרים, ועם כל הפרמטרים האלה , אין לנו את הטכנולוגיה לנסות ולדעת האם זה יניב הריון או לא.