נדמה שבשבועות האחרונים כמעט כולנו עושים סדר, ופסח הוא רק התירוץ. לא ברור אם מקור התופעה הוא במסורת שעברה אלינו זה דורות, בחילופי העונות או פשוט האביב שמביא איתו משב רוח רענן וחשק לחדש. כך או כך, אנחנו מוצאים את עצמנו ממיינים, משליכים או אוגרים, ובסופו של יום - מסדרים. 
 
אין ספק כי לסדר, פעולה גשמית, יש השפעה רגשית. וכשם שהסדר בבית משפיע על מצב הרוח, אנו מאמינות כי תכנון וסידור נכון של המטבח מסייעים בהקניית דפוסי התנהגות, אכילה והטמעה של תזונה טובה לבני המשפחה. 
המטבח הישראלי עבר שינויים רבים בעשורים האחרונים. מחדר ייעודי הוא הפך לחלל המרכזי של הבית, לצד הסלון. בבתים רבים חלל המטבח זהה היום בגודלו לחלל הסלון - ואף גדול ממנו. לתכנון המטבח מקדישים תשומת לב רבה בבנייה או בשיפוץ. השינוי שעבר המטבח הישראלי מסייע בהשגת אווירה נעימה ואף מגביר את החשק לבשל. 

לצד יתרונות אלה, כשהמטבח הפתוח מארח את המקרר, המזווה בסמוך וצנצנת העוגיות על השיש, אנחנו חשופים יותר לנשנושים מפתים. את מבנה הבית לא נוכל לשנות, אבל רגע לפני פסח נצטייד בכלים מעשיים לקידום התזונה הנכונה במטבח.
השולחן בפינת האוכל משמש בדרך כלל לארוחות חגיגיות או לארוחות עם אורחים. בבתים רבים מצויים על השולחן אגרטל, קערה או כלי נוי אחרים. מקיפים אותו כיסאות נוחים מעוצבים ולפעמים מרופדים. לעומתו, שולחן המטבח, שמסביבו אוכלים בני המשפחה מדי יום, ארוחות עיקריות וגם קטנות, אינו מקבל תמיד את הכבוד הראוי לו. לעתים יהיה זה שולחן קטן מדי, לפעמים שולחן־מדף או אי במרכז המטבח עם כיסאות בר גבוהים שאינם מתאימים לישיבה ממושכת ונינוחה. יש משפחות בנות חמש־שש נפשות, והשולחן במטבחן מיועד לשניים־שלושה סועדים. לכן בני המשפחה אוכלים את הארוחות במשמרות או יחד אבל בישיבה צפופה ולא נעימה.
שולחן האוכל והכיסאות הם דוגמה לכך שהתנאים הפיזיים יכולים לעכב או לקדם דפוסי אכילה. שולחן וכיסאות נוחים מזמינים לישיבה מסודרת ומצמצמים את הסיכוי לאכול בחיפזון, בעמידה או בסלון מול מסך הטלוויזיה. הארוחה, קטנה כגדולה, הופכת כך למשמעותית ולא לאגבית. זו הסיבה לכך שבתכנון המטבח חשוב לאפשר מקום לשולחן ולכיסאות נוחים לישיבה לכל בני הבית. אם הבית קטן ולא מאפשר זאת, כדאי ששולחן פינת האוכל ישמש את בני הבית בשגרה. 

צו הרחקה

צנצנת עוגיות על השיש, מגירת ממתקים או ארון ממתקים אינם חובה במטבח. כאשר הממתקים והחטיפים נגישים לילדים ולנו, הסיכוי שנאכל מהם הרבה ולעתים קרובות הוא גבוה יותר. בבית שבו אין ממתקים וחטיפים במאגרים גדולים, בני המשפחה יאכלו יותר פירות כקינוח או כפינוק. אין צורך רגשי בממתקים ובחטיפים ובטח שלא תזונתי. הילדים ואנחנו אוכלים מספיק מאלה במסיבות יום הולדת, באירועים, אצל חברים ובטיולים.  
החלופה הטבעית והמוצלחת למתוקים היא הפירות. משום שהמתוקים צריכים להיות רחוקים מן העין, רצוי שהחלופה תהיה לנגד עינינו. פירות צבעוניים וטריים מזמינים לאכילה. כדאי לדאוג לקערת פירות שבאופן קבוע תהיה על שולחן האוכל או על השיש במטבח. 
כשמדובר בפירות, בקיץ בעייתי יותר להשאירם למשך היום בחוץ. לכן מומלץ לדאוג לקערה במקרר (וכשיש קטנטנים - על מדף בגובה העיניים) ובה פירות שטופים. בשעות אחר הצהריים, כשהבית פעיל, כדאי להוציא את הפירות אל שולחן המטבח.
יש בתים שבהם הטלוויזיה היא חלק בלתי נפרד מהמכשירים החשמליים במטבח. אצל אחרים מסיטים את מסך הטלוויזיה מהסלון לכיוון המטבח בזמן הארוחות. ויש כאלה שאוחזים בנייד או שמסך האייפד משמש אותם תוך כדי אכילה. מסכים למיניהם גוזלים את תשומת הלב מהאוכל ומהארוחה ומתחושת השובע, כשהגוף מאותת לנו להפסיק לאכול בכוח האינרציה עד שהקערה המרכזית ריקה. כך הסיכוי גבוה יותר לאכול כמויות גדולות, שלא לומר גדולות מדי. 
זאת ועוד, לא פעם אנחנו אוכלים אוכל לא טעים או לא מספיק טעים. הסיכוי שזה יקרה גדול יותר כשאנחנו מרוכזים במה שקורה על המסך. כל זה בלי להתייחס לתרומה של השיחה עם בני המשפחה בזמן הארוחה שמתפספסת. ייתכן שכאן משלמים את המחיר הגבוה ביותר שגובים המסכים.
אדנית תבלינים על אדן החלון תוסיף יופי, תפיץ ריח נעים והרבה טעם. בהתאם לתנאים - מידת החשיפה לשמש, לאור שמקורו מחלון קטן או גדול וכיוון האוויר - יש לבחור את סוג הצמחים.
שלי ורוד
לעשבי תבלין לרוב יש יתרון תזונתי על פני התבלינים המיובשים, מפני שבתהליך הייבוש (חימום) ויטמינים הרגישים לחום מאבדים מיעילותם. עם זאת, רכיבים אחרים כמו מינרלים ופיטוכימיקלים נשמרים. 
מעבר לעשבי התבלין המוכרים כתוספת למי שתייה, כמו נענע ולימונית, ואלה המוכרים ומשמשים לתיבול בבישול, למשל בזיליקום, עירית ותימין, אנו ממליצות לנסות גם את צמח הסטיביה. בשנים האחרונות הוא נפוץ גם כממתיק בתעשיית המזון ומומלץ לשימוש ביתי כתחליף סוכר. הצמח הגיע אלינו מדרום אמריקה, שם הוא מקובל להמתקה במשקאות ומזונות זה אלפי שנים.


נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות  [email protected]