אשמח אם תסביר לי על נגיף הזיקה. אמי בת ה־82 חוזרת מחר מברזיל לאחר שהייה כחודשיים שם. אני אמורה לאסוף אותה משדה התעופה ואני חוששת להיפגש עמה כי בתי בהריון, ואני עובדת כגננת בגן ילדים. מה עלי לעשות? האם לקחת את אמי לבדיקות?

"וירוס הזיקה מועבר גם על ידי יתוש הנמר האסייתי, יתוש שנמצא גם אצלנו בארץ. למעשה היתושה היא זו שעוקצת אדם שנושא את הווירוס בדם, וכך היא מעבירה אותו הלאה לאדם הבא שאותו היא עוקצת. מדובר בווירוס שחי באזור קו המשווה ומוכר לנו כבר מלפני כ־70 שנה, הוא פשוט היה מוגבל לאזור אפריקה ואסיה. בשנת 2007 הייתה מגפה שלו במיקרונזיה, ורק בשנה שעברה הוא הגיע לדרום אמריקה ולאזור האיים הקריביים, כלומר הוא הגיע לשם על ידי אנשים שהעבירו אותו ממדינה למדינה. באפריל 2015 הוא הגיע לברזיל, וכיום אנחנו כבר מדברים על מצב שבו התפרצה שם מגפה. הווירוס הזה הוא וירוס שאם אחד מאיתנו יידבק בו, לא יקרה לנו שום דבר, מלבד להיות חולים במחלה ויראלית עם כאבי פרקים, שמלווה לעתים גם בחום גבוה ופריחה על הגוף. יכולים להיות גם כאבי שרירים, העיניים נעשות מאוד אדומות ומודלקות, ויש כאבים בכל הגוף, בחילות והקאות ועוד כל מיני סימפטומים, בדומה לשפעת. לכן אין כל כך ממה לחשוש, נצטרך לשכב איזה שבוע במיטה, זה לא נעים אבל גם לא נורא. הבעיה היא לא עם האדם שחלה בווירוס, כי זה עובר תוך שלושה ימים עד שבוע. אגב, הדגירה של המחלה היא בין ארבעה ימים לשבועיים כנראה. זאת אומרת שאם נעקצתי היום על ידי יתוש, ייקח עד שבועיים עד שהמחלה תתפרץ. לגבי אמא שלך – אמא שלך היא לא יתוש, לכן היא לא ממש יכולה להדביק אותך. אני אומנם לא מומחה לבריאות הציבור, ויש גם גישות שונות של בית הלל ובית שמאי, אבל לדעתי לא יקרה שום דבר. חשוב לי להדגיש שההדבקה מתבצעת רק על ידי יתוש, אדם לא מדביק אדם. כדי לקבל תשובה רשמית, אני מציע לך לגשת ולהתייעץ עם לשכת הבריאות המחוזית שעוסקת בבריאות הציבור, אבל למיטב הבנתי, הווירוס עובר רק על ידי יתוש. כלומר, היתוש הוא המוליך ולא אדם, ולכן אין שום סיבה שאמך תדביק מישהו אחר. מובן שאפשר לערוך לאמך בדיקות ברגע שהיא נוחתת, כדי לראות אם יש לה נוגדנים של נגיף הזיקה, כי לדעתי איתרו כבר שלושה מקרים בארץ של אנשים שנדבקו שהגיעו מחו"ל. בבדיקת דם רגילה לא ניתן לזהות זאת, וצריך לעשות לה בדיקת דם ספציפית של הווירוס הזה. בכל אופן לא צריך להיכנס לפאניקה".
בעלי בן ה־73 עבר שבץ מוחי שלוש פעמים, יש לו קשיים בדיבור ובהליכה, ורציתי לדעת אם אתה ממליץ על טיפול בתא לחץ, כפי שעושים בבית החולים אסף הרופא?

"קודם כל אני מציע לכם להתייעץ בנושא הזה עם הרופא הנוירולוג שמטפל בבעלך. אסביר על הטיפול באופן כללי. ברגע שיש אירוע מוחי, יש שלוש אוכלוסיות שונות של תאי עצב. אוכלוסייה אחת של תאים שמתו ולא יכולים להתאושש, כי הם מתים; אוכלוסייה של תאים שהם סובלים ולא מתפקדים והם גם כבר לא יתאוששו; ואוכלוסייה שלישית של תאים בריאים. אנחנו מאמינים שטיפול בתא לחץ יכול לעזור לתאים שעוד לא מתים להתאושש. אבל אני לא יודע בדיוק מה מצבו של בעלך, ולכן לא יכול לדעת אם זה אכן יכול לעזור במקרה שלו. לכן, אני מציע להתייעץ עם הרופא שמטפל בו, הוא מכיר את בעלך ויודע איך נראה ה־CT שלו ומה התפקוד שלו. טיפול בתא לחץ אכן עוזר לחלק מהחולים, אבל מדובר בפרוצדורה יקרה שאינה כלולה בסל הבריאות ובכ־60 טיפולים בדרך כלל, עם נסיעה בכל יום לבית החולים אסף הרופא, ולכן זה תיק כבד, מעמסה. בכל מקרה, אני יודע על מקרים שבהם הטיפול עזר וגם על מקרים שבהם הוא לא עזר, אז תצטרכו לעשות את כל השיקולים יחד עם הרופא המטפל שלכם".
לבעלי גילו קרוהן במעי, אך הוא טרם הלך להדרכה. האם יש לך המלצות להקלה בינתיים על כאבי הבטן? 
"בינתיים, עד שהוא ילך להדרכה, הוא צריך לאכול פחות ירקות ופחות פירות חיים. לעשות דיאטה עם פחות סיבים, לאכול יותר אורז ולראות איזה אוכל עושה לו יותר טוב ואיזה אוכל עושה לו פחות טוב. אני מציע לכם לקבוע דרך הביטוח המשלים תור לרופא גסטרואנטרולוג כדי שידריך אתכם ויגיד לכם בדיוק מה לעשות". 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".