אופנה היא עולם של חלומות: העיצובים, הגזרות, הבדים והטרנדים האופנתיים שמשתנים הם תערובת של פנטזיה, יופי, יצירה ואמירה אישית. מעצבי־העל ובתי האופנה המובילים בעולם מקפידים להגשים בכל עונה חלומות אופנתיים בתצוגות שהן שילוב מנצח בין שואו לבריחה מרעננת מהמציאות האפורה של רובנו.

ההיסטוריונית ואוצרת האומנות יערה קידר החליטה לחקור את הקשר בין אופנה, חלומות לאסקפיזם ומציגה בימים אלו את "הנשף", תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב בחולון. בתערוכה (שתינעל ב־11 בדצמבר) מוצגות 120 שמלות בעיצובים תקופתיים - היסטוריים ועכשוויים - שעוצבו בידי מיטב המעצבים הישראלים.

לטובת התערוכה הפך מוזיאון העיצוב בחולון לאולם נשפים מפואר. בגלריה התחתונה מוצג שחזור של השמלות והגזרות הפופולריות בתקופות שונות בהיסטוריה, מהמאה ה־18 ועד לשנות ה־80 של המאה הקודמת. בגלריה העליונה מתקיים הנשף המודרני, ובו מוצג קוטור ישראלי במיטבו, תוך התמקדות בשמלות ערב. במסדרון ההיקפי מוצג מסע בעקבות נעלי סינדרלה, תערוכה שמציגה באופן יצירתי את גלגוליה התרבותיים של נעל סינדרלה, באמצעות מודלים שהודפסו במדפסת תלת־ממד.

מדור אופנה 16/07/21 (צילום: יח''צ)
מדור אופנה 16/07/21 (צילום: יח''צ)


בין שלל השמלות שמוצגות בתערוכה מככבות שמלת המטבעות של שי שלום שנתפרה מ־15 אלף מטבעות, שמלת הכלה של נינט טייב בעיצוב ויקטור בלאיש וגדי אלימלך, שמלות בעיצוב אלון ליבנה, שנלבשו על ידי ליידי גאגא וקייטי פרי, שמלות טול צבעוניות של שחר אבנט, שמלת כלה של ליהי הוד בהדפס דיגיטלי בחסות קורנית ושמלת סיבים אופטיים של עידית ברק.

"אחרי חודשים רבים של מגיפה עולמית, ארבעה סיבובי בחירות לכנסת ומלחמה, תערוכת הנשף מספקת את האסקפיזם המושלם", אומר אלון ליבנה, שבתערוכה מוצגות שמונה שמלות בעיצובו. "כמעצב שעולמות הפנטזיה והקוטור הם חלק מהעשייה שלו, תערוכה זו מהווה עבורי את הריגוש המושלם. כל שמלה נבחרה בקפידה".

מדור אופנה 16/07/21 (צילום: יח''צ)
מדור אופנה 16/07/21 (צילום: יח''צ)


"התערוכה מדברת על אסקפיזם, ומה יותר מתאים מכך למעצבי שמלות ערב וכלה", אומר המעצב ויקטור בלאיש, שאחראי להעמדה ולסטיילינג של התערוכה יחד עם יערה קידר ומציג בה שלוש שמלות. "עבורי המילה נשף מתחברת לפומפוזיות, נשיות מתפרצת, הוד והדר".

"כמעצבת שמלות כלה וערב מיד התחברתי לקונספט ולרעיון התערוכה", אומרת לי גרבנאו, שמציגה שתי שמלות. "אני שמחה שנותנים במה למעצבי אופנה ישראלים, שהרי תעשיית האופנה בארץ עוסקת בעיקר בשמלות כלה וערב, ומייצאת לא מעט לחו"ל".