חג פסח ידוע לכולנו גם כחג הניקיונות. לפני החג, שמסמל עבורנו את האביב, רבים מאיתנו עומלים על ניקוי הבית ולא משאירים אפילו גרג אבק אחד על הרצפה. על מנת שגם הפנים שלנו יהיו נקיות כמו החלל שאתם נמצאים בו, פולה בליק דיין מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת עם כל מה שאתם צריכים לדעת על הניקוי החיצוני של הפנים.

כולנו מנקים את הפנים והגוף מבלי יותר מידי מחשבה על איזה תכשיר מתאים לנו באמת, שלא לדבר על איזה סוג עור בכלל יש לנו. כדי שהעור שלנו יקבל את תשומת הלב המתבקשת, אני ממליצה לכם לקחת דף ועט.

גיא זוארץ בניקוי פנים אצל פולה (צילום: אור גפן)
גיא זוארץ בניקוי פנים אצל פולה (צילום: אור גפן)

המטרה: הרחקת לכלוך מהעור

העור שלנו הוא איבר נושם, הקולט לכלוך משלל גורמים כמו: תכשירים קוסמטים, אבק, זיהום אויר, זיעה, לכלוך, תאים מתים וחיידקים. על מנת לשמור על עור נקי, חלק ולא לגרום לנזקים בלתי הפיכים יש דאוג לשמירה על שטח עור נקי על ידי ניקוי הפנים לפחות פעמיים ביום בבוקר ובערב - ואת שטח הגוף לפחות פעם ביום (בדגש על אזורים עם קפלים בעור- בית שחי, מתחת לחזה,ובקיפולי מפרקים). ואף מומלץ לנקות אחת לשבוע עם פילינג. מי שבוחר באופציה של פילניג, שימו לב האם נוצרת אדמומיות וכיצד העור מגיב לחומר של הפילניג ולעוצמה).

ניקוי פנים - ככול שעור הפנים נוטה לעור יבש יש לנקות בעדינות על מנת לא להוריד את שכבת השומן הטבעית המגינה עליו. כידוע לכל אדם סוג עור מעט שונה מהאחר ויש לנהוג בהתאם בניקוי ובטיפוח אזור הפנים, סוגי העור מתחלקים לחמישה סוגים עיקריים:

עור פנים רגיל - מראה העור בריא, נקבוביות בינוניות וללא אזורים יבשים או שומניים, טקסטורה חלקה.

עור פנים יבש - טקסטורת העור מתוחה בעל אדמומיות, יש נטייה לפתח קשקשת,גוון הפנים יכול לקבל אפרפרות או חיוורות יתר.

עור פנים רגיל/מעורב - מראה העור בריא, נקבוביות בינוניות וללא אזורים יבשים או שומניים במיוחד , טקסטורה חלקה. זהו סוג העור הנפוץ ביותר בקרב האוכלוסיה בישראל, מרכז הפנים תהיינה שמנוניות(אזור האף) וההיקף יבש, איך אין תגובה קיצונית ורגישה לסביבה נקבובוית הגודל בינוני.

עור פנים שומני - עור בעל מראה מבריק עם נקבובויות פתוחות, העור בעל טקסטורה פיצעונית ויש נטייה מרובה לשחורים (או אקנה).

עור פנים רגיש - עור רגיש ודק, מגיב לקרני השמש בקלות רבה, מפתח אדמומיות וכתמים, בעל נקבוביות רגישות.

סוגי תכשירים לניקוי עור פנים לפי סוגים שונים של עור :

בחירת מוצר ניקוי הפנים תלויי ראשית כל בסוג העור שלנו ולאיזה מוצר ותחושה של אנחנו מתחברים,  ולעומת זאת יש אנשים המעדיפים לנקות את הפנים עם תחליב פנים המשאיר תחושה נעימה יותר וישנם כאלה המעדיפים סבון פנים השנטף במים לתחושה "נקייה" יותר.אז מה מתאים למה.

עור פנים יבש דורש ניקיון עדין ולא אינטנסיבי על מנת לא להוריד את שכבות השומן הטבעיות של העור המגנות עליו (הגנה הטבעית של הגוף), מומלץ לנקות  עם סבון פנים מעורבב עם שמן קוקוס או עם קרם בעל מרקם עדין ועשיר בלחות או בתחליב פנים עשיר בעלי מרכיבים מלחחים ומזינים, חומרי הגמשה (חומרים מבוססי תמציות ושמני דגנים)

עור פנים שמן ניקוי לעור שמן יעשה עם חומרים נטולי לאלכוהול, מטרת חומר הניקוי היא להסיר את עודפי שומן המופרשמים מן הנקבוביות , יש לנקות בחומר סופח שומן ומייבש פצעים וכן בעל חומרים אנטי בקטאריילים למניעת זיהומים ודלקות וכן חומרים בעלי פעולת כיווץ נקבוביות (לפי ניקוי יש לשים לב למצב הפצעים בעור וחומרתם).

עור פנים מעורב/רגיל סוג עור פנים זה הוא השכיח ביותר בארץ ויש לנקות אותו עם חומרים בעלי הרכבי לחות המכילים חומרי הזנה, חומר הניקוי צריך להיות בעל טקסטורה בינונית. רכיבי המוצר יכולים להכיל חומרי זוהר, חומצות אלפא הידרוקסי המסירה את תאי השומן והתאים המתים ומנגד מאזנת את בלוטת החלב. בנוסף לסוג עור זה, מבחר גדול של מוצרים והוא יכול לשנות ולהחליף בהתאם לעונות השנה ורמת הלחות באויר.

עור פנים רגיש הינו עור דק בעל תגובה מהירה ואינטנסיבית לחומרים, אנשים בעל עור רגיש מתארים תחושות של אי נוחות וגירוי כל אלה מצריכים טיפול עדין בכל נגיעה באזור הפנים, היות וסוג עור זה נוטה לפתח כתמים ואדמומיות במהירות רבה, חומרי הניקוי צריכים להיות בעל מרקם חלק ועדין ללא פרבנים, חומרים משמרים, SLS ונטולי בישום. 

ניתן להשתמש בסבונים עדינים, תחליבי רחצה בעלי מרקם רך ואף בשמנים מסוג שקדים, עץ התה ושמן זית. 

בנוסף, מומלץ להשתמש בחומרי המכילים אוריאה (מחדיר לחות), אלטונין (חומר מחדש רקמות) התורמים לריפוי עור רגיש.