"מעולם לא למדתי אופנה, אבל תמיד היתה בי התשוקה לבטא את עצמי דרך הבגדים. אין לי את ההכשרה לגזור גזרות או לעשות חלק מהדברים שמעצבי אופנה עושים אבל יש לי את העין ואני לא יודעת מאיפה זה הגיע, היכולת למצוא פריטים ולחבר אותם ביחד״ מספרת לנו מעצבת האופנה מיטל כרמלי בעלת מותג האופנה MC מיטל כרמלי.

לפני חמש שנים מיטל כרמלי (47) החליטה לעשות מעין תפנית בחייה, ועל אף שאהבה את מקצועה כעורכת דין היא החליטה להתחבר למה שריגש אותה מאז ומתמיד- אופנה. ב-2020 היא פתחה את מותג האופנה שלה, מותג שמתמקד ב׳אופנת בוטיק׳ במטרה ליצור פריטים אלגנטיים ויוקרתיים המתאימים הן לאורח החיים היומיומי והן לערב. שוחחנו איתה לראיון קצר:

MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

איך מגיעים לתחום כזה פתאום באמצע החיים? זה משהו שתמיד רצית לעשות?
׳קשה לי לחשוב במושגים של אמצע החיים.. הגעתי למיצוי בתחום מרתק, שעסקתי בו עד לפני מספר שנים, ולצד זה היה בי תמיד דחף פנימי לעסוק באופנה, הייתי צריכה את הטיימינג הנכון בחיים לעשות את השינוי. מבחינתי יש לי עוד חיים שלמים לעסוק בו… ואני כמובן מברכת על זה.״

מה זה דרש ממך לעשות את השינוי הזה בעיסוק? מעורכת דין למעצבת אופנה, בכל זאת יש פערים מאוד גדולים בין שני המקצועות
״כן יש הבדלים מהותיים בין שני התחומים האלו, המפתח קשור מחד, באישיות שלי, בשניהם אני מבטאת את הצד היזמי והיצירתי שלי וככל שאני יכולה להעיד על עצמי , יש בי תשוקה והתמסרות למה שאני עושה. מצד שני, אין ספק שכניסה לתחום חדש תובעת לימוד מעמיק, ובחלק הזה לא עשיתי לעצמי שום הנחות, למדתי לעומק את התחום הטכני, את תהליך היצירה מראשיתו, הקמתי מערך בקרת איכות לבדים שאיתם אני בוחרת לעבוד ולשלבי הביצוע השונים , וכמובן בפן העסקי, למדתי היטב את השוק אליו אני מכוונת.״

״הייתי צריכה את הטיימינג הנכון בחיים לעשות את השינוי״: MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
״הייתי צריכה את הטיימינג הנכון בחיים לעשות את השינוי״: MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

מה היה הצעד הראשון שלך? 
״התחלתי לעצב ולייצר פריט ראשון עבורי; אלו היו כפפות חצי, למה כפפות חצי? לא יודעת, אולי כי ראיתי כאלו פעם באיזה סרט ישן, אהבתי אבל לא ראיתי בחנויות. זוכרת שבדקתי עם אנשים בתחום, מי חנות הבדים הכי טובה בתל אביב ונסעתי אליה, בעלת חנות הבדים היתה אדיבה מספיק כדי לשדך ביני לבין תופרת ביתית, שלא דיברה מילה עברית ו/או אנגלית, היינו מתקשרות דרך אפליקציות תרגום. יושבות פנים מול פנים, בדירת חדר, אני משרטטת והיא מוציאה דגם, תופרת בזמן שאני יושבת בשקט לידה. מכניסה שינויים והיא מתקנת, ככה הלוך ושוב.

התחלתי למכור לבנות שראו את הפריטים עליי ורצו גם, לאט לאט הדרישה גדלה ולצידה גם כמויות הייצור. תופרת אחת לא הספיקה אז היא קראה לחברות שלה שעבדו תחתיה. לימים העסק גדל ובנוסף לתופרות הכל כך מוכשרות האלה התווספו מתפרות, כחול לבן. בינתיים עברתי מהבית לסטודיו שלי, שמאגד בתוכו את כל שלבי הייצור, מכירה מכוונת ופיזית.

היום הייצור מתבצע בחלקו במתפרות ובחלקו בעבודת יד, תלוי מה הכי נכון ומדויק לבגד, מן הסתם, הדגמים שמיוצרים בעבודת יד הם חלק מסדרות שהן limited edition, הכמויות מכל פריט מוגבלות ואלו דגמים שמרגע שנמכרים לא יחזרו למדף, יחזרו פריטים אחרים, חדשים במקומם.״

״תופרת אחת לא הספיקה אז היא קראה לחברות שלה שעבדו תחתיה״ (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
״תופרת אחת לא הספיקה אז היא קראה לחברות שלה שעבדו תחתיה״ (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

בזמן של משבר כלכלי האם את חושבת שיש קהל לקולקציות במחירים כאלה?
״זו שאלת מליון הדולר, בחרתי ללכת על קו יוקרתי שמכוון לאוכלוסיית יעד מסוימת כאשר המצב הכלכלי לא היה הפקטור להחלטה מתוך הבנה שמשברים כלכליים חולפים. זה לא אומר שהמשבר הכלכלי פוסח על מי מאיתנו ועדיין אני מקווה ומכוונת לכך שבהסתכלות ארוכת טווח תחום האופנה יחזור לצמוח. אני מאמינה בשוק האופנה ומאמינה גדולה בלדייק; לקנות מעט אבל איכותי ונכון. פריטים שנכונים היום ויהיו נכונים שנים קדימה.״

נניח ששכנעת אותי שהחצאית שלך שווה 1500 שקלים. אם אני נכנסת לביו אני רואה שאת מעצבת ממש חדשה, למה שאני אשתכנע לקנות דווקא אצלך? מה יש במותג שלך שהוא לא מה שהכרנו עד היום?
״בהקמת המותג הייתה חשיבה מעמיקה העוסקת באיכות הבגדים ורמת הביצוע. בחרתי לעשות שימוש בחומרים האיכותיים ביותר שלשוק יש להציע; הבדים, התפירה עילית, הירידה לפרטים וההשקעה האינסופית בעיצוב של כל אספקט בבגד, גם אם זה אומר לייבא אביזרים מיוחדים מגרמניה כי לא מייצרים כאלה בארץ או שרוכים מעור שמיוצרים בעיירה קטנה באיטליה״.

MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין)
MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין)

״יש לכך משמעויות, בעיקר בתחום שבו העלויות הגולמיות הישירות והעקיפות של כל בגד החל מהרעיון, דרך העיצוב, הטיפול בבד התפירה עד לרגע שהוא נתלה על  הקולב בסטודיו, כל כך גבוהות ועדיין, שום מותג לא הפך בן לילה למותג ובדרך לשם ההשקעה רבה ולצידה צמיחה.״

״יתרה מכך״, היא מספרת לנו, ״יש משמעות למותג שהוא slow fashion, שמעסיק ומפרנס בעלי מלאכה מוכשרים פה בארץ, מייצר כחול לבן ומצליח שלא ליפול ברמת הביצוע מכל מותג יוקרתי מקביל אחר בעולם. היו שנים בהן תעשיית הטקסטיל בארץ פרחה, בשיאה העסיקה רבבות עובדים. הלוואי ומותגים נוספים יצטרפו ויחד נצליח להפריח מחדש את התחום הזה בארץ״.

״הסיפור שלי הוא לא על טרנדים אלא על ערכים שמחזיקים לאורך זמן, תפיסה שלמה של עיצוב ואופנה ותזכורת לדברים הטובים בחיים, הוקרה והערכה. אני מתייחסת לבגדים בצורה סנטימנטלית, איך הם גורמים לי להרגיש, הדימויים שהם מעלים בי, מצב הרוח, נשים כדמויות בעלילה שלי.״

MC מיטל כרמלי  (צילום: יריב פיין וגיא כושי)
MC מיטל כרמלי (צילום: יריב פיין וגיא כושי)

״כשיש לך את הבטחון הזה בעצמך את יכולה ללבוש מה שאת רוצה ודרכו להקרין משהו אישי על מי את ומה את מרגישה. האופן שבו את מחזיקה את הבגד מספר את הסיפור שלך, במצב הזה בחירת בגדים הופכת לחוויה ואני, כמעצבת,  לא רק של חולצה או ג׳קט אלא כבית אופנה, נהנית לראות את הלקוחות חוות אותה כל פעם מחדש.״

הסטודיו של מיטל כרמלי נמצא ברחוב הנביאים 53 רמת השרון, ויש לה גם אתר אונליין ממנו תוכלו להזמין. 
טווח מחירים:
חולצות: החל מ- 550 ₪ 
מכנסים: החל מ- 1250 ₪
חצאיות: החל מ- 1250 ₪ 
שמלות: החל מ- 1800 ₪
ג'קטים: החל מ- 1290 ₪ 
ג'ינסים: החל מ- 2850 ₪