מתחילת החופש הגדול בתי בת ה־13 נשארה ערה עד מאוחר. עכשיו כשהתחילה שנת הלימודים, אנחנו מנסים להגביל את שעות השינה שלה, אבל היא לא משתפת איתנו פעולה. בבקרים האחרונים היא התעוררה עייפה מאוד לבית הספר, וזה ממש משפיע עליה. איך נוכל להתמודד איתה כמו שצריך?
“בפתח הדברים חשוב לי להדגיש שלנו, ההורים, אין שליטה על הילדים. אנחנו לא יכולים לגרום להם לעשות שום דבר. ילדים שלא ישנים בלילה נמצאים במסכים – אולי היא בטיקטוק, אולי בטלוויזיה, אולי אפילו במחשב. אם את רוצה לדעת מה היא עושה, פשוט תשאלי אותה באדיבות מה היא עושה, ולמה היא לא מצליחה ללכת לישון בזמן שקבעתם. בהמשך, כדאי שתחליטו באיזו שעה אתם אומרים לה ללכת לישון. נניח, אם אתם אומרים לה ללכת לישון ב־21:30 או ב־22:30, כדאי שתישארו ערים ותחזירו לעצמכם את השליטה.

"למה הכוונה? תגידי לה שבשעה מסוימת בערב הסלולר שלה עובר אלייך, ואת הראוטר את מכבה. כמובן, אסור לעשות את זה מאחורי הגב, פשוט תגידי לה בגילוי לב שאת מוטרדת מהעובדה שהיא לא הולכת לישון בזמן, והדבר משפיע על התפקוד שלה בבית הספר. אנחנו כמבוגרים מתקשים להשתחרר מהמסכים בעצמנו, ולא פעם ממשיכים לצפות בעוד בינג’ או לגלול עוד באינסטגרם או בפייסבוק – אז איך ילדים יצליחו לעשות זאת לבדם? המערכות האלה מתוכנתות בצורה כזו שהן ממכרות, ולכן עלינו לעזור לילדים כמה שאפשר.

"ההמלצה שלי היא שבשעות הערב תורידי מהילדה הזו את הגירויים ותהיי שלמה עם עצמך ועם הגזירה שאת גוזרת עליה. מעבר לזה, תזכרי ששום דבר לא צריך להיעשות בכעס. משמע, אין לנו מלחמות עם הילדים והכל נעשה לטובתם”.

אני דוד מסור לתאומים בני 6 שיש ביניהם מערכת יחסים מורכבת מאוד. בכל פעם שאני מגיע לבקר, הם ממש נלחמים על תשומת הלב שלי. אני משקיע בהם המון משאבים, אבל המריבות האלה מתישות אותי. איך אוכל לשפר את התקשורת ביניהם?
“זמן איכות עם ילדים זה לא רק ללכת איתם לסרט או למסעדה. כדי לבלות זמן איכות עם ילדים לא צריך להוציא הרבה כסף, ואפילו לא חייבים לצאת מהבית. זמן איכות עם ילדים זה לבלות איתם יחד, להכין איתם עוגה במטבח, לצאת להתאמן עם אחד הילדים שאוהב לעשות ספורט, ואפילו לשחק איתם בקלפים.

"כדי לשפר את המצב ביניהם אני מציעה שבפעם הבאה שתגיע לשם, תיקח את התאומים לשיחה ברורה, ותגיד להם שזה מאוד לא נעים לך לבוא לבקר אותם ולראות שהם רבים. תגיד שקשה לך להיות באווירה לא נעימה, ואתה לא אוהב שהם רואים אותך ומתחיל בלגן. תסביר להם שאתם תכינו יחד טבלה ותבחרו איך לחלק את הזמן כשאתה בא לבקר. אולי כל אחד מהם יהיה איתך לבד חצי שעה.

"את ההחלטה איך לסדר את לוח הזמנים בביקורים שלך אתה תכתוב בטלפון שלך, ותגיד להם שאתם תעבדו לפיו. גם אם לא תספיקו לעשות את הכל בביקור אחד, אתם תמשיכו בביקור הבא. בהמשך, תבהיר לילדים שאם תהיה הפרעה של ילד אחד בזמן שאתה מבלה עם ילד אחר, אתה פשוט תצא מהבית. ככה תמנע מהם מתח ותחרות. לא מדובר פה בפונקציה של חינוך – אתה דוד שלהם, ואתה רוצה לבלות איתם באווירה טובה ונעימה. לכן אתה עושה פה סדר. הרי הורים לא יכולים לעשות סימטריה מוחלטת בין ילדים, לכל ילד יש צורך אחר והורים חייבים להתחשב בו. דודים, לעומת זאת, יכולים בהחלט להרשות לעצמם לעשות זאת”. 

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב-10 ב-103FM, סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן-ארי