רבים מאיתנו קמים מדי בוקר, מרתיחים את המים וממהרים להכין את המשקה האהוב, שכבר כמעט ואין אפשר בלעדיו. מחקר שערכה רשת בתי הקפה "לנדוור" הוכיח כי למעלה מ-66% מהישראלים שותים בין כוס אחת לשתי כוסות קפה ביום, אך האם זה בריא לנו? לא בטוח. בשיחה של מעריב עם פרופסור רפי קרסו הוא טען כי זריקת האנרגיה המעוררת של הקפה ממכרת כמו כל סם אחר. 

שחור, אספרסו או הפוך: אלו השיטות הכי טובות להכין את הקפה המושלם>>>

אנשים שרגילים לשתות קפה ומפסיקים או מפחיתים בצורה משמעותית, בדרך כלל יסבלו מתסמיני גמילה, שכן הקפה מכווץ לנו את כלי הדם ואי צריכה שלו תגרום להרחבת כלי דם וכתוצאה מכך לכאבי ראש. ועם זאת, כדאי שנרגיע את הרוחות ונצהיר - קפה בכמות סבירה הוא טוב ואפילו בריא מאוד. 

תתפלאו, אך מספר לגיטימי של כוסות קפה ליום עומד על 5 כוסות (400-450 מיליגרם קפאין), שזה אפילו די הרבה ביחס למה שאנו יכולים להעלות על דעתנו. ההמלצה של פרופ' קרסו מכוונת את אוהבי הקפה לצריכה של בין בין 350 ל-400 מיליגרם קפאין ביום, שזה בממוצע 4 כוסות. 

הקפה ידוע בתכונותיו לעורר אותנו, לשפר את הפעילות והתפקוד הגופני, להרגיע חלק מכאבי ראש ולשפר את הזיכרון. מאידך, הוא עלול גם לגרום לבעיות שינה, לעצבנות, סחרחורות, עליה בלחץ הדם והכפלת הסיכון לחלות בדלקות פרקים. בהיריון כמובן ישנה צריכה מוגבלת, שכן צריכת קפה בהיריון עלולה לגרום לתינוקות להיוולד במשקל נמוך יותר. 

במחקר שנעשה באיטליה, איך לא - ארץ האספרסו, נמצא שצריכה של בין 3 ל-4 כוסות אספרסו ביום קשורה לסיכונים קטנים יותר לתחלואה ותמותה ממחלות לב, מחלות כלי דם או סרטן. מחקר אחר בארה"ב מצא כי צריכת קפה קשורה לתמותה נמוכה יותר הנגרמת על ידי ממחלות כליה, סכרת, מחלות ריאות או מחלות כלי דם.

מחקר נוסף שנערך באירופה, אסף נתונים מעשר מדינות שונות, כלל למעלה מ-450 אלף משתתפים ונמשך 16 שנים נראה כי החלה ירידה בתמותה עם עליית צריכת הקפה. המחלות העיקריות שנגרמו כתוצאה מכך היו מחלות כבד, סרטן, מחלות כלי דם או מחלות במערכת העיכול. אם תצרכו את הכמות המומלצת תוכלו להיכנס לסטטיסטיקה לפיה קיימת ירידה של 70% תמותה, ולכן ברור שקפה הוא אינו מסוכן ואפילו להפך.