מכירים את התחושה הזו? סיימתם את ארוחת הצוהריים במקום העבודה - ופתאום הבטן מתחילה לעשות בעיות. בין אם מדובר בנפיחות רגעית, או כאבי בטן שמלווים אתכם עד הבית (או עד תא השירותים), הרגלי התזונה שלכם יכולים להיות מרכיב דרמטי בניטרול התחושות הלא נעימות האלה. אז מה עושים? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, נתנה את 5 הסיבות שלה לנפיחות וכאבי בטן, והדרכים להימנע מהן.

נפיחות בבטן, כאב בטן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
נפיחות בבטן, כאב בטן (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

1. ירקות ופירות קשים

"כדאי לשים לב לכך שגם צריכת כמות גדולה של פירות וירקות עלולה לגרום לתחושת נפיחות חזקה מאוד בבטן", אמרה רוזמן תחילה. "אם לא לועסים היטב את הירקות והפירות, מגיעות לקיבה חתיכות גדולות וקשות של ירקות, אותן צריכה הקיבה ללוש זמן רב עד שיהיו רכות מספיק ויוכלו לעבור הלאה למעיים להמשך העיכול. כשמדובר בירקות קשים, כגון מלפפון, גזר או פלפל, לקיבה יש הרבה עבודה, והם נשארים בקיבה מספר שעות. כאשר מדובר בסלט גדול שנשאר בקיבה מספר שעות, אין פלא שמרגישים בטן נפוחה ומעיקה".

ירקות ופירות (צילום: אינגאימג')
ירקות ופירות (צילום: אינגאימג')

2. רגישות ללקטוז

"הלקטוז מפורק במעיים על ידי אנזים מסוים, ששמו נקרא על פי החומר אותו הוא מפרק: לקטאז", הוסיפה הדיאטנית. "באופן נורמלי, כאשר צורכים כמויות גדולות של חלב, יש מספיק אנזים לקטאז פעיל במעיים, אשר מפרק את הלקטוז ומאפשר לו להיספג לגוף. אבל במקרים של רגישות, או כאשר צורכים כמויות גדולות יחסית של חלב מבלי שמורגלים בכך, חסר אנזים פעיל, והדבר גורם לקשיים בפירוק ועיכול הלקטוז. כדי למנוע כאבי בטן ונפיחות בגלל רגישות ללקטוז, אפשר להשתמש בתכשירים מוכנים או כמוסות המכילות את האנזים לקטאז, ואפשר גם לעבור לצריכת מוצרי סויה - חלב סויה ומעדנים מסויה מספקים לגוף אותה כמות חלבון ואותה כמות סידן, וכמובן שאין בהם לקטוז", אמרה עוד.

3. רגישות לגלוטן

"הרגישות לגלוטן גורמת לכאבי בטן וגזים, וכיום ההגדרה הורחבה - לא רק חולי צליאק, אלא אנשים שסובלים מכאבי בטן אבל לא נמצאו בבדיקות רפואיות כצליאקים, עשויים להיחשב רגישים לגלוטן", המשיכה. "אפשר לנסות ולהוציא מתפריט התזונה למשך שבוע שלם את המזונות הבאים: לחם לסוגיו, פסטה, פתיתים, סולת, קוסקוס, עוגות, עוגיות, בורגול, חיטה תפוחה, נבט חיטה, סובין, אבקות מרק, פירורי לחם, שיפון ולחם שיפון. הלחם הקל עלול לגרום לכאבי בטן במידה גדולה יותר מאשר לחמים רגילים. הסיבה לכך היא חשיבותו הרבה של הגלוטן בתהליך ההתפחה של הלחם, והקניית הנפח הסופי למאפה. במקרים רבים, כדי ליצור פרוסת לחם קל גדולה יותר, מוסיפים אל תערובת הקמח עוד גלוטן גולמי נקי, בכדי ליצור לחם קל גדול יותר או גבוה יותר", סיכמה. 

פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחמימות, לחם (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

4. גזים ממוצרי דיאט

סיבה נוספת לנפיחות בבטן על פי רוזמן: "מסתבר כי חלק גדול מן הממתיקים המלאכותיים חסרי הקלוריות בהם משתמשים להמתקת מוצרים דיאטטיים גורמים לכאבי בטן ולגזים. הימנעות ממוצרי דיאט יכולה לחולל נפלאות ולפתור את הבעיה תוך ימים ספורים".

פחית שתייה קלה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
פחית שתייה קלה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

5. משקאות מוגזים

והסיבה האחרונה והכמעט טבעית: "הגזים שנמצאים בתוך המשקאות האלו עלולים לגרום לנפיחות וכאבי בטן מרגע השתייה ועד שהם נפלטים מן הגוף".