עושים סדר: מי שמקפיד על תזונה בריאה ואורח חיים בריא, יודע גם לבחור בסופר את המוצרים שהוא צריך על מנת לשמור על המשקל. אבל, האם המוצרים שאנחנו מזהים כדיאטטים הם באמת כאלו? על כך שוחחה התזונאית המומחה של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, עם מאזיניה - והסבירה בדיוק מה עומד מאחורי כל הכיתובים המחמיאים על המאכלים שלעיתים עלולים לתעתע בנו.

מזון מופחת שומן

"כאשר על אריזת מוצר כתוב שהוא מופחת שומן או קלוריות לעומת המוצר המקורי, זה עדיין לא אומר שמדובר במוצר דיאטטי. למשל, מיונז 'לייט' מכיל 38% שומן ו-354 קלוריות במאה גרם. זה אמנם פחות ממיונז רגיל עם 70% שומן וכפול קלוריות, אבל זה עדיין הרבה".

מזון מופחת סוכר

"כאשר ליצרנים יש מוצר עם הרבה סוכר והם מפחיתים ב-10-20% את כמות הסוכר שהוא מכיל, הם רשאים משום מה לקרוא לזה 'מופחת סוכר'. במקרים כאלה, אנו הופכים לקורבנות של היצרנים. מעדני חלב מסוימים ומשקאות שוקו מופחתי סוכר הם עדיין עתירי סוכר ומעודדים ילדים לצריכת מזון מתוק - מה שגורם בסופו של דבר להשמנה, לסוכרת ולמחלות לב".

"גם כאשר על דגני בוקר כתוב 33% פחות סוכר - זה לא אומר שיש שם מעט סוכר, זה אומר שיש פחות סוכר לעומת המוצר שהיה בשוק לפני כמה חודשים. תווית של 'מופחת סוכר' לא אומרת כלום על המוצר ואם הוא בריא או לא, אלא רק על העובדה שהיצרנים מנסים להגדיל מכירות - על ידי כותרות שנשמעות בריאות. בטבלת הערכים התזונתיים כתוב כמה גרם סוכרים יש ב-100 גרם, וכמה במוצר עצמו. אם במעדן יש 20 גרם סוכר - זה אומר שיש בו 4 כפיות סוכר, וכמובן שזה יותר מדי".

דגני בוקר (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דגני בוקר (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

מזון מופחת נתרן/דל נתרן

"גם במקרה זה, מדובר בפחות נתרן לעומת המוצר המקורי.למשל, רוטב סויה דל נתרן מכיל כמות עצומה של מלח, ואינו מומלץ לבעלי לחץ דם גבוה. אבקת מרק עוף עם 33% פחות נתרן - מכילה המון מלח (יש בה פי 2 מלח מאבקת מרק בטעם פטריות). גם בגבינה בולגרית 'מעודנת' עדיין יש כמות נתרן מטורפת, וזו עוד הטעייה של היצרן".

ללא תוספת סוכר

"כאשר על מוצר מופיעה תווית 'ללא תוספת סוכר', זה לא בהכרח אומר שאין במוצר סוכר. התווית הזו מעידה על כך שאין תוספת של סוכר לבן. בריבה ללא תוספת סוכר, למשל, יש את הסוכר של הפרי עצמו (בלי סוכר לבן). אמנם בריבה כזו יש בממוצע 40% סוכר פירות ולא 60% סוכר כמו בריבה רגילה, אבל היא עדיין עתירת סוכר ואינה מתאימה למי שסובל מסוכרת".

דיאט קולה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
דיאט קולה (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

אפס אחוז שומן

"גם ממוצרים שעליהם מופיעה תווית כמו '0% שומן' יש להיזהר. זה אמנם נשמע דיאטטי, אבל בגלידת סורבה 0% למשל, שעשויה מפרי וסוכר בלבד, אין אמנם שומן - אבל כמות הסוכר והקלוריות עצומה, ולפעמים זהה לגלידת שמנת".

ללא כולסטרול

"מוצרים שמכילים רק מרכיבים צמחיים לא מכילים כולסטרול, כי כולסטרול הוא שומן שנוצר על ידי בעלי חיים בלבד. זה שכתוב על שמן זית או לחם שהם 'ללא כולסטרול' זה מצחיק - ברור שאין שם כולסטרול. כתובית כזו נועדה להגדיל מכירות".

לחם קל

"בלחם קל אמורות להיות פחות קלוריות לעומת לחם רגיל, אבל ברוב המקרים זה לא המצב. מה שהופך לחם לקל זה משקל הפרוסה בלבד - ב-100 גרם לחם רגיל או קל יש ברוב המקרים את אותה כמות קלוריות. יש לחמים שכתוב עליהם 'לחם קל', אבל הפרוסה עבה וכבדה ומכילה פי 3 קלוריות מלחם דיאטטי. לחם קל אמור לשקול 25 גרם לפרוסה".

מכיל סיבים תזונתיים

"יש מוצרים כמו קליליות, קרקרים, פתיתים, לחמניות ודגני בוקר, שכתוב עליהם 'מכיל סיבים תזונתיים', אבל בטבלת הערכים התזונתיים רואים שכמות הסיבים נמוכה מאוד ולא משמעותית. הכיתוב גורם לצרכן לחשוב שהוא קונה מוצר בריא ועשיר בסיבי, אך אין הדבר נכון".