"אני מתעסק שנים רבות במוזיקה ושואף להיות מוזיקאי, אך אני מוציא המון זמן, אנרגיה וכסף על האמנות שלי, ולא הצלחתי לפרוץ או להגיע למקומות גבוהים. בינתיים, אני ממלצר. המשפחה שלי והחברים שלי לוחצים עליי ללכת ללמוד משהו ולפתח קריירה מסודרת, ואני נקרע בין שני העולמות. האם עליי להמשיך לרדוף אחרי החלום שלי או לוותר?"
המצב שאתה מתאר רלוונטי להרבה אנשים, ובמיוחד למי שעוסק באמנות ובמקצועות שהסביבה לא תופסת אותם כרווחיים. הסביבה דואגת וטוענת שאתה צריך מקצוע שיפרנס אותך. נכון, אדם צריך להתפרנס, לדאוג לעצמו ולדעת לכלכל את עצמו, ולמרות זאת, זהו לא הדבר הכי חשוב ועיקרי בחיים שלך. אני אומר זאת הרבה פעמים לאנשים צעירים בתחילת דרכם: אנחנו כבר לא חיים בעידן שבו העיקר הוא שיש לך עבודה מסודרת. אם מגיפת הקורונה הוכיחה לנו משהו, זה שגם עבודה מסודרת יכולה להיעלם בן לילה, כמו שקרה למאות אלפי אנשים השנה.

החיים שלנו קצרים, ומה שקובע את מהות חייך הוא חשבון הנפש שתערוך עם עצמך בארבע השניות האחרונות לפני מותך. האם היית נאמן לעצמך, התנסית וניסית להגשים את חלומותיך, או שוויתרת? אני משוכנע שאנשים לפני מותם לא מצטערים על מה שהם ניסו לעשות ולא הצליחו בו. אבל אם כל החיים שלך תרצה להיות מוזיקאי ולא תעז לעשות את זה, אלא תתפשר בגלל מה שהסביבה אומרת לך, אז בסוף חייך תרגיש את צריבת הפספוס והוויתור.

הדבר היחיד שאתה צריך לדעת זה שאתה קרוב לעצמך, שאתה חי את חייך בדרך שלך, כמו שרצית. בחיים ישנן רק שתי אפשרויות: הבחירה שקרובה אליך, או הבחירה שקרובה לפחדים שלך. יש את האפשרות לעשות מה שאתה באמת רוצה לעשות, ויש את האפשרות השנייה, אפשרות ה’אבל’, איפה שכל ההסברים, התירוצים והפחדים. בכל פעם שאנו בוחרים באפשרות הזאת, אנחנו מתרחקים מעצמנו. אדם חייב לבחור בפתרון הקרוב אליו ולשאול את עצמו: מה הוא צריך לשנות כדי לאפשר את רצונו? כיצד הוא צריך לפעול, אילו פרדיגמות עליו לשנות כדי להצליח לבחור בדרך שקרובה אליו? אם מה שממלא את נפשך ומה שהופך אותך להיות אתה זה לעשות מוזיקה, לך תעשה מוזיקה.

גם אם צריך בינתיים למלצר, להיות ברמן או לחלק עיתונים, אתה תצליח לנהל את שני העולמות האלה במקביל. בנוסף, אם אתה רוצה להגשים את חלומך ולהיות מוזיקאי, עליך ללמוד כיצד לעשות את זה. קיימים כיום קורסים שבהם אנשי מקצוע מלווים אותך, מסבירים לך כיצד לעשות פעולות נכונות שיקדמו אותך, מכירים לך את התחומים השונים בענף המוזיקה ומפגישים אותך עם האנשים הרלוונטיים בתעשייה. כדאי לבדוק את האופציה הזאת, שיכולה לסייע למוזיקאים בפריצת הדרך שלהם”.



"אחרי 35 שנות עבודה, אני יוצאת בקרוב לפרישה מוקדמת ואני בצומת דרכים. עם פרישתי אקבל סכום שאינו מספיק לרכישת דירה בלי משכנתה, ומלבד זאת קצבת הפנסיה החודשית שאקבל תהיה נמוכה מאוד. מה עליי לעשות עם כספי הפרישה שאקבל? והאם עליי להמשיך לעבוד גם אחרי צאתי לפנסיה?"
ההמלצה שלי אלייך, בראש ובראשונה, היא לקחת את הסכום שתקבלי ולהשקיע אותו במשהו שיניב לך סכום כסף חודשי נוסף שיתווסף אל הפנסיה הלא גבוהה. אם הסכום הזה אינו מספיק בשביל רכישת דירה ללא משכנתה, ומאחר שאת רוצה לשפר את איכות חייך כשתצאי לפנסיה, הייתי ממליץ לך להשקיע את הכסף בתיק השקעות סולידי ארוך טווח, שפעם בשנה תוכלי לגזור ממנו רווחים ובכך לשפר את רמת חייך.

בנוסף, את מתלבטת לגבי האפשרות להמשיך לעבוד גם אחרי היציאה לפנסיה. מחקרים רבים מראים שאחד הדברים הכי חשובים לבריאות, במיוחד כשיוצאים לפרישה מוקדמת, הוא לא להיות לחלוטין בפנסיה, אלא למצוא פרויקט, איזשהו תפקיד שיעניין אותך, שיהיה קרוב ללבך, שירתק אותך, ולעבוד בהתאם לנוחיות שלך וללוח הזמנים שלך, אפילו בחצי משרה, כדי שתוכלי גם לפנק את עצמך וליהנות ולא להיות סביב העבודה מצאת החמה עד צאת הנשמה כפי שהיה לפני הפרישה. גם אם הדבר שמעניין אותך דורש קורס קצר לפני כן, אין עם כך שום בעיה.