אולי מפתיע, אבל במציאות של היום, כאשר נדמה שכולם רוצים להיות רזים ואפילו רזים מאוד, יש מי שמתקשה דווקא להוסיף במשקל. מגיפת ההשמנה בתאוצה. חוקרים בוחנים את הסיבות ומציעים פתרונות. כמעט מדי יום אנחנו נחשפים לשיטה מומלצת או "מומלצת" לירידה במשקל. קולם של אלה המסייעים למי שחפץ בעלייה במשקל כמעט אינו נשמע.

שתי הסיבות העיקריות של מי שרוצה לעלות במשקל זהות לסיבות של מי שרוצה לרדת במשקל: בריאות ואסתטיקה או אסתטיקה ובריאות. בדומה למעוניינים להשיל קילוגרמים, גם עבור אלה שרוצים להוסיף - העיסוק במשקל תופס נפח גדול בחיי היומיום. גם מי שרוצה לעלות במשקל מתקשה להגיע ליעד - ועוד יותר מתקשה לשמור על התוצאות לאורך זמן.

יש אנשים רזים שחשים בטוב ובכושר טוב, אך אצל אחרים הרזון מלווה בתת־משקל שמעיד על מאגרים מדולדלים, עצמות שאינן חזקות דיין וקושי להתאושש ממחלות שונות. אחד התפקידים של רקמת השומן שמתחת לעור הוא לרפד ולשמור על איברים פנימיים מפני פגיעות ופציעות, להגן על הגוף מפני טמפרטורות נמוכות, וכמובן לשמש מאגרי אנרגיה בעת מחסור. כאשר הצריכה הקלורית נמוכה מדי, הסיכוי לפתח מחסור ברכיבים תזונתיים חיוניים כמו מינרלים וויטמינים - גבוה יותר, וייתכן שיופיעו סימפטומים כמו חוסר ריכוז, כאבי ראש ונשירת שיער.

בדרך כלל נוטים לייחס את הסיבה המרכזית למשקל גוף נמוך לגנטיקה. ואכן, לתורשה יש משקל (תרתי משמע) משמעותי במבנה הגוף שלנו. לרבים מהרזים שבסביבה יש גם הורים רזים.

לתיאבון ולתחושת השובע השפעה רבה. יש תינוקות שנולדים עם "תיאבון בריא" ונדרשת להם כמות אוכל גדולה יותר מאחרים בגילם. לפעמים אלה שני אחים שנולדו באותו משקל - האחד תמיד אכל כמויות גדולות יותר והאחר לא. במקרים רבים ההורים משבשים את תחושת הרעב והשובע, כאשר הם ממשיכים לנסות ולהציע לתינוק עוד אוכל, ולפעמים להפך - "מושכים את הזמן" בין ארוחה לארוחה או מגבילים את הכמות.

יש פעוטות שארוחה במסעדה היא בילוי מהנה ומעורר חושים עבורם, ויש פעוטות שיגלו חוסר סבלנות ושעמום במסעדה. אפשר לזהות את האהבה והתשוקה לאוכל כבר בגיל הזה. חשוב לטפח את האכילה האינטואיטיבית, להקשיב לגוף ולתחושות הרעב השובע.

לפעמים הסיבה למשקל גוף נמוך היא דפוסי האכילה והבחירות של האוכל. הם לא אלה שירוצו בשבוע הראשון לבדוק את טעמי הגלידות בגלידרייה החדשה שנפתחה, או ימהרו להתנסות בחטיף חדש שנחשפו לפרסומת שלו. רזים יעדיפו לא פעם אוכל דל שומן, והבחירה לא מודעת. הם יבחרו מנה אפויה על פני מטוגנת, הם לא זקוקים ל"מתוק" בסוף הארוחה ויסתפקו בקפה ללא מאפה מתוק לצדו. חשוב להדגיש כי צריכה של סוכר באופן קבוע גורמת להתמכרות לו, והכמיהה למתוק עולה, כמו גם צריכה תכופה יותר של סוכר.

ולפעמים הסיבה היא הוצאת קלוריות גבוהה, בזכות החיבה לפעילות גופנית. יש והפעילות יזומה כמו ריצה, שחייה או צעידה, ויש שהיא אגבית כמו טיפוס במדרגות, בחירה ברכיבה על אופניים במקום שימוש במכונית בשגרה ומסלולי טיולים רגליים בסוף השבוע במקום בילוי במסעדה או בשיזוף בחוף הים.

כיצד ניתן לעלות במשקל?

  • לאכול לעתים קרובות, כל שעתיים־שלוש.
  • לשתות אחרי הארוחה, לא לפניה ולא במהלכה. הנחיה זו נכונה גם לגבי מרק.
  • לדאוג לארוחות צבעוניות, בצורות ובמרקמים שונים במטרה לעורר את התיאבון.
  • לאכול בחברת ידידים או בני משפחה, כי אז הסיכוי לאכול יותר - ואולי לאכול בכלל - גדול יותר.
  • להתאזר בסבלנות, כי כמו כל אימוץ של הרגל חדש כדאי לבצע שינויים קטנים ולאורך זמן.
  • לשלב פעילות גופנית. בהתחלה להעדיף פעילות גופנית שמטרתה בניית שריר ולאחר השיפור במשקל להוסיף בהדרגה פעילות אירובית. שילוב פעילות גופנית אינו "בזבוז או שריפת קלוריות", אלא תרומה לחיזוק הגוף ולעיצובו, רקמת השלד והשריר, שחשובים לתהליך העלייה במשקל.
  • לשלב בתפריט היומי מזונות בעלי צפיפות קלורית גבוהה. צפיפות קלורית היא מספר הקלוריות שמכילה יחידת משקל מזון. ככל שהמזון מכיל יותר קלוריות, צפיפות המזון שלו גבוהה יותר. כך למשל בגרם אחד של פחמימות או חלבונים יש 4 קלוריות ובגרם אחד של שומן יש 9 קלוריות. מזונות מומלצים מקבוצת השומן הם שמן זית, אבוקדו, אגוזים, טחינה ושקדים. להבדיל ממזונות פחות מומלצים מקבוצת השומן כמו חמאה ושמנת.
  • לשים לב לא רק לסך הקלוריות שבמזון אלא גם להרכב, למקור הקלוריות. יש לדאוג לספק לגוף חלבונים איכותיים שתומכים בבניית רקמת שריר, כמו ביצים ודגים.
  • לשלב בתפריט היומי גם פירות מיובשים, שהם בעלי נפח קטן ותרומה קלורית לא מבוטלת.
  • מאחר שקיים חשש למחסור תזונתי בגלל כמויות מזון קטנות, מומלץ להתייעץ עם תזונאית לקבלת תפריט מאוזן. לעתים נדרשת, אפילו באופן זמני, תמיכה של תוספי תזונה בהתאמה אישית.