רובנו אוהבים לאכול ביצים, בכל מיני צורות: קשה, חביתה, שקשוקה. אנחנו גם משתמשים בהן לכל מיני מאכלים אחרים, כגון מאפים למיניהם. אבל מה אנחנו באמת יודעים עליהן ועל הערכים התזונתיים שלהן. ד"ר מאיה רוזמן הקדישה את פתיחת תוכניתה ב-103FM כדי לענות על שאלות שונות על הביצים. כל התשובות לפניכם

מהם היתרונות התזונתיים באכילת ביצים? "בביצים יש המון יתרונות תזונתיים. החלבונים בביצה מדורגים במקום הראשון מבין כל המזונות מבחינת האיכות וההתאמה שלהם לבניית שרירים, למערכת החיסון, ואפילו למניעת נשירת שיער. הרכב החלבונים בביצה יותר טוב מבשר, דגים או מוצרי חלב. בסופו של דבר - לרוב האנשים כדאי לאכול כל יום ביצה".

ומה בנוגע לכולסטרול? "היום כבר ידוע שאין תמיד קשר בין הכולסטרול במזון שאנו צורכים לבין רמת הכולסטרול בדם, ולפעמים עלייה בשומני הדם נובעת מבעיה גנטית בכבד או מעודף משקל. גם למי שסובל מעודף כולסטרול כדאי לשלב ביצה בתפריט, אפילו אם במידה מוגבלת.

חשוב להדגיש שכל הוויטמינים והמינרלים, וגם כל השומן והכולסטרול, נמצאים בחלמון של הביצה. בחלמון הצהוב, יש כמות גדולה יותר של חלבונים, מאשר בלבן של הביצה. בחלק הלבן יש בעיקר מים, ומעט מאוד חלבונים, גם מעט מאוד קלוריות".

מהי הסיבה לכך שלעיתים החלמון בביצה כתום מהרגיל, והאם זה עלול להשפיע על בריאותנו? "ברוב המקרים, החלמון הכתום נוצר כתוצאה מצבע מאכל - טבעי או לא טבעי - שהיה בתערובת שהתרנגולת אוכלת. בכל מקרה, צבע החלמון לא משפיע על איכות הביצה". 

האם ביצים אורגניות יותר בריאות? "ביצים אורגניות נוצרות כאשר התרנגולת מסתובבת באופן חופשי, אוכלת תערובת מחומרים אורגניים שלא רוססו כמו גם עשבים וירק. מבחינת איכות החלבון, כנראה שאין הבדל תזונתי בין ביצים אורגניות לרגילות".

כמה ביצים מותר לתת לילדים? "חשוב מאוד לתת לילדים ביצה כל יום. בייחוד כאשר מדובר בילדים שלא אוכלים הרבה בשר או נוטים לצמחונות, וביצה או שתיים ליום זה בסדר גמור. אם הילדים לא אוהבים ביצה קשה או חביתה, אפשר להחביא את הביצה במאכלים שהילדים אוהבים, ואפילו לתת להם פנקייק".

האם יש הבדל תזונתי בין ביצה קשה לחביתה, או מאכלים אחרים שעשויים מביצים? "לא ממש. הגוף מקבל פחות או יותר את אותה כמות של ויטמינים ומינרלים, אבל יש הבדל משמעותי מבחינת הקלוריות".