גיל ההתבגרות הוא גיל מהנה, חוויתי וכיפי. אך עם זאת, מדובר בתקופה הורמונלית בה בני הנוער מתמודדים עם פצעים, התפרצות אקנה, ותופעות הורמונליות אחרות שעלולות להזיק לעור הפנים. אז לפני שמתחילה שנת הלימודים, כדאי להכיר כמה כללי היגיינה וטיפול בעור. 

תפסיקו לייבש

"בגיל הנעורים ישנם שינויים הורמונליים מאוד דומיננטיים המעוררים פעילות יתר של בלוטות החלב בעור שמובילה לשרשרת אירועים המסתיימים בנגעים דלקתיים, מה שכולנו מכירים כחצ'קונים" מסביר קובי ברוך, מומחה בקוסמטיקה טיפולית ומפתח תכשירים KB PURE. "הטיפולים המהירים השכיחים בקרב בני נוער בדרך כלל מאופיינים בטעות אחת חמורה - ייבוש העור. זאת מתוך ההנחה שמדובר בשומן יתר אז פשוט מחפשים דרכים ״לייבש״ את הרקמה".

מאמי גם לאמא היו פעם חצ'קונים (צילום: אינגאימג')
מאמי גם לאמא היו פעם חצ'קונים (צילום: אינגאימג')

"דרכי ייבוש הנפוצים בקרב בני הנוער נעשים באמצעות חומרים כוהליים, משחות שיניים, קרם חמצן, סבונים חזקים, קרמים עם חומרי לחות על בסיס מים, מסיכות מכווצות וכדומה. הטיפולים המייבשים אמנם מטפלים באופן מיידי בנגעים הדלקתיים אולם גם יוצרים בעיה - היובש מעורר את פעילות בלוטות השומן יותר ממה שפעלו קודם ולכן ישנה התפרצות קשה יותר, מספר שעות או ימים אחר כך, וכך למעשה ממשיכה שרשרת אירועים המחמירה את האקנה ומותירה סימנים כמו צלקות וכתמים, שהטיפול בהם מורכב הרבה יותר מהטיפול הנכון בעור הפגוע".

"חשוב להבין שלחות הינה מרכיב חשוב מאוד לתהליך בכדי לספק לרקמה הפצועה את החומרים שבעזרתם יתקיימו תהליכי ריפוי באופן תקין. כיום קיימים תכשירי לחות ייעודיים לעור בעייתי המכילים מרכיבים טיפוליים התורמים לשיקום והרגעת העור ומתן לחות החיונית לו. בנוסף ללחות הטיפולית, חשוב לשלב תכשיר פעיל המכיל חומצות אלפא ובטא הידרוקסי, המחדש את תאי העור, לצד מרכיבים פעילים המאזנים את פעילות בלוטות החלב באופן עקבי".

רבקה זיידה, מייסדת ומנכ''לית המרכז לטיפול באקנה (צילום: עופר חג'יוב)
רבקה זיידה, מייסדת ומנכ''לית המרכז לטיפול באקנה (צילום: עופר חג'יוב)

היגיינה וטיפוח יום יומי

ניקוי העור: מומלץ לדאוג ניקוי יומיומי של העור בתכשירים מותאמי גיל, רצוי כאלה המכילים רכיבים טבעיים. ניקוי נכון הוא השלב הראשון והחשוב מכולם לשמירה על עור בריא, במיוחד בגיל ההתבגרות כאשר מתרחשים שינויים הורמונליים רבים שמשפיעים על רמת ייצור השומן בעור שלנו.

הזנה ולחות: שימוש קבוע בתכשירי לחות מקצועיים המיועדים לשמור על הלחות בעור שלנו ומכילים ויטמינים ומינרלים. הזנה ישירה ונכונה מסייעת לשמירה על גמישות ולחות העור ומונעת בעיות עור שונות שנובעות מחוסר איזון כזה.

תשומת לב לרכיבים: כאשר אתם בוחרים תכשירים לניקיון הגוף והפנים, הימנעו מתכשירים המכילים שמנים, סיליקונים, פרבנים או רכיבים מגרים אחרים למניעת התפרצות של אקנה בגוף. חקרו והעמיקו את הידע בנוגע לרכיבים המשולבים בתכשירים קוסמטיים להגברת המודעות על ההשפעה של התכשירים השונים והרכיבים המשולבים בהם.

הקפדה על שטיפת ידיים: השטיפה היומית של הידיים, הפנים והגוף חשובה מאין כמותה לשמירה על בריאות הגוף בכלל ועל בריאות העור בפרט. היגיינה נכונה מונעת התפשטות של חיידקים על פני העור שלנו והתפרצות/ החמרה מהירה של אקנה.

הגנה מהשמש: השימוש בקרם הגנה הוא חשוב ביותר בכל חשיפה לשמש ובכל יציאה מהבית. הגנה מהשמש היא מפתח לשמירה על עור צעיר ובריא. לחיזוק ההגנה מהשמש במהלך היום אפשר להיעזר באבקת פודרה שמכילה SPF: מתאים גם למי שמשתמשת במייקאפ במהלך היום.

כדאי לבדוק אם יש לכם רגישות למוצרי חלב (צילום: אינגאימג')
כדאי לבדוק אם יש לכם רגישות למוצרי חלב (צילום: אינגאימג')

הרגלים בריאים לעור בריא

תפריט עשיר ומגוון: חשוב לשלב בתפריט היומי פירות, ירקות ומזון עשיר בחומצות אומגה 3. תזונה נכונה היא הבסיס לעור ולשיער בריאים ולבריאות הגוף בכלל. ישנם מזונות שעלולים לגרום לרגישויות שונות שעשויות להתבטא בעור אצל אנשים שונים, כמו למשל רגישות למוצרי חלב, לסוכר או לשומן בכמות גבוהה. אם אתם סובלים מעור שומני או מהופעה והתפשטות של פצעונים, שימו לב אם זה מחמיר בהלימה עם אחד או יותר מהרכיבים הללו. אם כן - כדאי להמעיט בצריכתם עד לטיפול בבעיה ואיזון העור.

פעילות גופנית: פעילות גופנית תורמת לשמירה על עור בריא בכמה דרכים חשובות. הזיעה שנפלטת במהלך פעילות גופנית עוזרת לנקות את הנקבוביות ולהוציא חומרים מזיקים מהעור. כמו כן, הפעילות מגבירה את זרימת הדם לעור, מה שמסייע בהזנת תאי העור ובהחדרת חומרים תזונתיים חיוניים אליהם. כל אלו משפרים את המראה הכללי של העור ומעניקים לו מראה רענן ובריא. הפעילות הגופנית גם מסייעת בשחרור הורמונים שמחזירים את העור למצב הרמוני ומקדמים תהליכי ריפוי. 

דאגו לנפש שלכם: קיימות מגוון דרכים לשמירה על רוח רגועה, מרוממת וחיובית. רוגע נפשי ומדיטציות משחררים מתח וסטרס, שקשורים באופן ישיר למצב העור והם גורם עיקרי להתפרצות של אקנה. כאשר אנחנו מתחילים להרגיע את הנפש ולהפחית את הלחצים, זה משפיע על הגוף ובפרט על העור. בין היתר, הסטרס יכול לגרום לפריחות ולהשפיע על תהליכי הריפוי של העור. על ידי כך שאנו מתרגלים מדיטציה או מבלים בטבע, אנחנו מסייעים לגוף לשחרר הורמונים שמרגיעים אותנו ומשפרים את תהליכי הריפוי של העור. כל זה מוביל לעור בריא יותר, רענן ומלא חיים.

 

אל תוותרו על לחות. BB YOUNG דוקטור עור. קרם ג'ל לחות ליראק פריז (צילום: יחצ חול,יחצ)
אל תוותרו על לחות. BB YOUNG דוקטור עור. קרם ג'ל לחות ליראק פריז (צילום: יחצ חול,יחצ)

אהבה עצמית: אהבה עצמית היא לא רק עקרון נפשי, אלא גם גורם מכריע בשמירה על עור בריא. כאשר אנחנו אוהבים את עצמנו, אנחנו מקדישים זמן ומחשבה לטיפוח הגוף והעור שלנו. אנחנו מבינים את צרכי העור שלנו ומקדישים לו את הטיפוח המתאים. אהבה עצמית מעודדת גם את הרצון להזין את הגוף בתזונה נכונה ולשמור על רוחניות חיובית, שכל אלו משפיעים על העור. היחס החיובי אל עצמנו מסייע לנו להתמודד עם לחצים וסטרס, שיכולים לפגוע בעור, ולכן הוא משפר את מראה העור ומעניק לו מראה בריא וזוהר. 

עשה ואל תעשה

תכשירים מקצועיים: טיפוח נכון מגיל צעיר יכול למנוע התפרצות אקנה והחמרה מהירה שלה. השימוש בתכשירים מקצועיים מסייע בטיפוח העור כי הם מכילים רכיבים פעילים שמיועדים לטפל באקנה. תכשירים אלו מכילים חומצות, מינרלים וויטמינים שמסייעים בהפחתת הדלקת ובשליטה על ייצור השומן. השקעה במוצרים איכותיים עשויה למנוע התפרצות והחמרה של האקנה בגיל שבו השינויים ההורמונליים משפיעים בצורה משמעותית על פעילות העור. 

תכשירים לטיפול בעור שומני. מימין בכיוון השעון: לה רוש פוזה, רבקה זיידה, דרמלוג'יקה, וישי (צילום: יחצ חול,יחצ,שיר אור)
תכשירים לטיפול בעור שומני. מימין בכיוון השעון: לה רוש פוזה, רבקה זיידה, דרמלוג'יקה, וישי (צילום: יחצ חול,יחצ,שיר אור)

אל תגעו בפנים ואל תפוצצו: הימנעו מלגעת בפנים כדי למנוע התפשטות חיידקים, זה כולל גם פיצוץ חצ'קונים שעלול להותיר את העור שלכם פצוע ומצולק. כשסובלים מאקנה, יש חיידקים בעור שיכולים להתפשט לאזורים נוספים בעזרת המגע. כל פיצוץ של חצ'קון יכול להותיר את העור פצוע ומצולק, ולכן חשוב להימנע מלגעת בפנים. 

החליפו ציפה בכל יום: החלפת הציפה בכל יום חשובה למניעת התפשטות חיידקים. חיידקים יכולים להצטבר על הציפה ולהתפשט לעור. החלפת הציפה כל יום מונעת התפשטות חיידקים ותורמת לעור נקי ובריא. 

השתמשו בנייר חד פעמי במקום מגבת: נייר חד פעמי מונע זיהום מחודש ומסייע בשמירה על עור נקי וחלק. 

הימנעו מתכשירים זולים: תכשירים שאינם מותאמים לעור עשויים לכלול רכיבים שמגרים את העור ומחמירים את המצב. חשוב לבחור בתכשירים המותאמים לסוג העור באופן אישי. זה תקף גם לגבי המלצות שונות שרצות ברשת, כמו למשל שימוש בשמן קוקוס (שידוע בהיותו קומודוגני ומחריף מצב של שומניות בעור). תמיד תתייעצו עם גורם מקצועי. 

מדבקות לטיפול נקודתי בפצעונים להשיג בסופר פארם.ערכת ACNON מבית מעבדות GIGI להשיג אצל הקוסמטיקאיות (צילום: יחצ,סשה דובינסקי)
מדבקות לטיפול נקודתי בפצעונים להשיג בסופר פארם.ערכת ACNON מבית מעבדות GIGI להשיג אצל הקוסמטיקאיות (צילום: יחצ,סשה דובינסקי)

מייקאפ? רק נטול שומן וסיליקונים: מייקאפ נטול שומן וסיליקונים מונע סתימת נקבוביות ומסייע לשמירה על עור נקי ובריא. 

לא להעביר מעור לעור מברשות וספוגיות: היגיינה בשימוש בכלי איפור מסייעת למניעת התפשטות חיידקים נוספים. 

הטיפים באדיבות רבקה זיידה, מומחית לטיפולי אקנה ופוסט אקנה, מייסדת ומנכ"לית המרכז לטיפול באקנה בשיטת רבקה זיידה

גאווה ישראלית

השבוע בישרה חברת המכשור הרפואי האסתטית סופווייב (Sofwave) הישראלית, כי קיבלה אישור FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, לטיפול בצלקות אקנה. המחקר הקליני שביצעה החברה הוכיח שיפור בהופעת צלקות אקנה באמצעות טכנולוגיית ה- SUPERB TM של החברה, בקרב 97% מהנבדקים, הישג מרשים לכל הדיעות. 

על מנת לתמוך בבקשה לאישור ה-FDA, ביצעה סופווייב מחקר קליני בקרב 67 מטופלים ומטופלות ב-4 מרכזים רפואיים שונים בארה"ב. תוצאות הניסוי הדגימו את בטיחות ויעילות הטיפול, כאשר 97% מהמשתתפים שטופלו, הראו שיפור במראה של צלקות אקנה לאחר 3 סבבי טיפול. היקף שווי השוק הגלובלי של טיפול בצלקות אקנה צפוי להגיע לכ-4.9 מיליארד דולר עד שנת 2029.