בתי בת ה־4 מפחדת בצורה מאוד מוגזמת מכל דבר. בכל פעם שמכונית מתקרבת היא נכנסת לפניקה, והיא מפחדת מילדים שגדולים ממנה. כיצד אוכל לסייע לה להתגבר על הפחד?
"הפחד אצל ילדים, ואצל כולנו בכלל, לא יושב בהכרח על סיבה הגיונית. בדרך כלל כשילד מגלה סימני פחד ולחץ, אומרים לו שהוא לא צריך לפחד, אבל זה לא עובד ולא באמת מצליח להרגיע את הילד. הרי גם אם הילד כבר מצליח להבין שהוא מפחד סתם, הוא לא באמת מצליח לשלוט על תחושותיו. אם הפחדים והחששות שלה נמשכים לאורך זמן, אני ממליצה שתפנו לקבל הדרכה הורית, ותנסו להבין לעומק מה הסיבה האמיתית לפחדים הללו".

בני בן ה־6 התחיל לכסוס ציפורניים, ואחיו הקטן בן ה־3 הולך בדרכו. איך אוכל לסייע לו להיגמל מההרגל המגונה הזה? האם מריחת לק על הציפורניים תעזור?
"צריך להבין שחלק מהדברים האלה, כמעט תמיד, הם חיקוי. משמע, הילד רואה מישהו בסביבה שלו כוסס ציפורניים ומחקה אותו. נדיר שמתחילים לעשות את זה אם אין את זה גם בבית. בהמשך זו הופכת להיות פעולה אוטומטית, ולכן דיבורים לא עוזרים. מריחת לק על הציפורניים לא תעזור - כל הילדים שאני מכירה שמרחו להם לק על הציפורניים הכניסו את האצבעות לפה למרות הטעם המר. הילד המשיך עם ההרגל הזה כדי לשחרר לחץ. לילדים יש הרבה מאוד סיבות להיות לחוצים, והחיים שלהם לא פשוטים בכלל. מבוגרים אומרים 'אפשר לחשוב אילו בעיות יש לילדים', בשעה שהם לא מצליחים לרדת לעומק הדברים. ילדים לא מתמודדים עם נטל המשכנתה או העבודה, אבל קורים להם דברים אחרים. הם חייבים לשחרר את המתח שנאגר להם בגוף - זה ממש כמו חשמל שהם חייבים לפרוק. הדרך היחידה שאני מכירה ועובדת היא להגיד לילד שהיית אצל הרופא, ושהמצב של הציפורניים שלו ממש מסוכן, והתפקיד שלך הוא להגן על הציפורניים שלו באמצעות משחה ותחבושות על הציפורניים, ושהוא ילך ככה גם לגן. בו זמנית תדאגי שיהיו לו נשכנים בכיסים כדי לא לקחת לו את האפשרות לפרוק אנרגיה כמו שהוא רגיל. הרי אם אני לוקחת מהילד משהו שעונה לו על צורך פנימי, אני חייבת לתת לו תחליף. אל תחשבי שזה יבייש אותו, הוא יכול להגיד לילדים שיש לו ציפורניים של גיבורי על. תעדכני את הגננת כך שאם זה ייפול לו בגן, היא תוכל לסדר לו את התחבושות. יש ילדים שאחרי חודש או חודשיים כבר מרגישים טוב יותר, ולא זקוקים לפעולה של כרסום הציפורניים, ויש כאלה שצריכים קצת יותר זמן. תגידי לו שאת מקווה שעד שהוא יעלה לכיתה א' הוא כבר ירגיש טוב יותר. נכון, אנחנו נכנסים לקיץ, וזה לא יהיה נוח, אבל את תהיי חייבת להתמסר ולא לוותר לילד כשהוא אומר שלא נוח לו. תגידי לו שאת מאמינה לו שלא נוח לו, ואת מאמינה שזה מסורבל וקשה, אבל זו רק תקופה, וזה יעבור".

אני נמצאת בחודש השמיני להריוני. מתי הזמן הטוב ביותר לומר לבני בן השנתיים וחצי שעומד להיות לו אח קטן?
"עכשיו זה בדיוק הזמן לפנות לילד בחביבות וברוגע ולספר שעומד להיוולד לו אח קטן. אל תגידו לילד משפטים כמו 'אתה תהיה אח גדול', זה עלול לייצר אצלו תחושה של לחץ, וילדים רואים בעיקר את כל מה שהם מפסידים כשהם הופכים לאחים גדולים. חשוב לציין שעלולות להתרחש רגרסיות בהתנהגות בתקופה הקרובה - ילד שנגמל ממוצץ עשוי לחזור אליו וכו'".