בשנים האחרונות המודעות להגנה על העור מפני נזקי קרני השמש עלתה מאוד, כך שלא מפתיע שלצד המודעות הגבוהה התפתח שוק גדול של מוצרי הגנה. בשוק של היום קיימים מותגים שונים אשר נרתמו ופיתחו לא מעט סוגי מקדמי הגנה, כל אחד בנבדלותו השיווקית או הצרכנית כאשר חלקם לגוף וחלקם לעור הפנים, חלקם עם SPF50 וחלקם עם פחות חלקם פיזיקאליים או כימיקלים, אך כולם מתהדרים בעובדה שהם אלו שיימנעו מהשמש לפגוע בעור – באיבר הכי חשוף בגוף האדם. 

ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר  (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)
ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)

אז האם אתם יודעים איזה סוג מסנן קרינה מתאים לעור שלכם? ולמה מומלץ להשתמש במקדם הגנה שיתאים כמה שיותר לצרכי העור?

התייעצנו עם ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, כדי להבין למה חשוב להתאים את סוג מסנן הקרינה לסוג העור הספציפי שלכם. 

בימים אלו הגיע הזמן להיפרד מהאביב ולקבל בברכה את הקיץ הלוהט. כשמזג ​​האוויר חם, רבים מבלים זמן רב יותר בחוץ. ראשית, אם לא קניתם קרם הגנה מזה זמן מה, זה הזמן המושלם לעשות זאת. 

"רוב האנשים כיום רוכשים מסנני קרינה מבלי להבין שהם לא בהכרח מתאימים לסוג העור הספציפי שלהם", אומרת ד"ר מרסר. "פעמים רבות אנשים לא מייחסים חשיבות לסוג העור שלהם (וזאת בניגוד להשקעת המחשבה ברכישת קרם פנים רגיל ), או אפילו רוכשים מסנן הגנה שאינו מספק להם הגנה מספקת וכיסוי אמיתי מפני קרני השמש". 

"ישנן כמה טעויות נפוצות שאנשים עושים בדרך כלל בעת רכישת קרם הגנה. ראשית, רכישה של קרם הגנה שהוא מתחת ל-SPF 30 פחות יעיל בהגנה כיום, למעשה, האקדמיה האמריקאית לרפואת עור ממליצה בחום להשתמש במסנני קרינה בעלי מקדם הגנה של  SPF 30 ומעלה. בחירה בקרם הגנה רחב טווח יסייע גם בהגנה מפני קרני UVA ו-UVB מזיקות הגורמות לנזקים בעור ואף לסרטן העור, לכן ההמלצה של רופאי העור היא  SPF 50 שמסנן  את כל סוגי הקרניים, אגב ההמלצה תקפה לכל ימות השנה ולא רק לעונה החמה."

טעות נוספת שאנשים עושים היא רכישת קרם הגנה שאינו מתאים לסוג העור שלהם, כיוון שבדומה למוצרי טיפוח אחרים, ישנם מרכיבים מסוימים במסנני הקרינה שטובים יותר לסוגי עור מסוימים על פני אחרים. 

קרמי גוף המשלבים SPF 30 להגנה מהשמש של Laline  (צילום: מאיר כהן)
קרמי גוף המשלבים SPF 30 להגנה מהשמש של Laline (צילום: מאיר כהן)

אז איך תבחרו את קרם ההגנה הטוב ביותר לסוג העור שלכם?

בעיקרון, הכול מתחיל ונגמר בקריאת התוויות והרכיבים במוצר. הבחירה בקרם הגנה מתאים לסוג העור, בין אם הוא רגיש, יבש, שומני או נוטה לאקנה, יכולה לשפר את מצב העור ולהיפך אם מדובר במוצר שאינו מתאים לסוג העור. 

אילו מסנני קרינה מתאימים ביותר לכל סוג עור?

עור יבש – לעור יבש כדאי לרכוש מסנני קרינה המכילים גליצרין, לנולין, שמנים, דימתיקון, חומצה היאלורונית ו/או סרמידים. עוד טוענת  ד"ר מרסר "כל המרכיבים הללו הם מעניקים לחות וכולאים לחות בעור, במיוחד במזג אוויר חם יותר. מרכיבים אלו יסייעו גם בשמירה על איזון ה-pH של העור ויכולים לסייע בעור הנוטה לאקזמה. עם זאת, כדאי לנסות להימנע מכל מסנני קרינה המכילים אלכוהול, כיוון שהוא עלול לייבש את העור ולגרום לגירוי." 

עור רגיש – בעלי עור רגיש יעדיפו מסנני קרינה היפו אלרגניים וללא ריח, בכדי להימנע מאלרגיות או גירויים בעור. מסנני קרינה מינרליים עם טיטניום דו חמצני ותחמוצת אבץ יהוו אפשרויות רכישה טובות ונכונות. יש להימנע ממסנני קרינה כימיים, כיוון שאלו עלולים לגרום לתופעות שליליות בעור כמו צריבה או גבשושיות אדומות מגרדות. מומלץ להימנע גם ממסנני קרינה עם אלכוהול וחומרים משמרים מכיוון שמרכיבים אלה עלולים לגרום לגירוי בעור.

עור שומני או עור הנוטה לאקנה – בעלי עור שומני או אשר נוטה לאקנה יעדיפו מסנני קרינה מאט או  על בסיס מים. מסננים אלו יכולים לעזור לשמור על עודפי השומן בעור, ולהבטיח שהאיפור לא ירד במהלך היום. בנוסף, כדאי לחפש מסנני קרינה שמצוין כי הם לא קומדוגניים, מה שאומר שהם לא יסתמו את הנקבוביות ויגרמו להתפרצויות בעור.