השיער הוא חלק בלתי נפרד מהזהות ועבור רובנו הוא שחקן מרכזי בנושא הביטחון העצמי. אנחנו עסוקים בשיער שלנו ללא הפסקה. בבוקר, בערב, במקלחת, אחרי המקלחת.. מעטים האנשים שלא עשו במהלך חייהם שינוי בשיער – תספורת, צבע, גוונים, החלקה. התעסקות יתרה בשיער יכולה לגרום לעיתים לנזק ולא לתועלת. אם כך, השיער חשוף לפגיעות רבות. אז מה הן "10 המכות" בתחום השיער? שאלנו את המומחים.

1. קצוות מפוצלים – לא צריך עין מקצועית כדי לזהות קצוות מפוצלים. כאשר שכבת הקרנית המגינה על השיער נחלשת, השיער הופך ליבש ושביר מה שמוביל לקצוות מפוצלים. בשיער ארוך, התופעה מוכרת יותר. הסיבה לכך היא שהשומן הטבעי של השיער, שמקורו בקרקפת, אינו מגיע לקצוות השיער, מה שגורם ליובש ושבירת השיער. שני אמור פז, שגרירת מון פלטין פרופשיונל מסבירה: "במקרה הזה, גזירת הקצוות היא הפתרון הטוב ביותר כדי להיפתר מהקצוות המתפצלים המסבכים את השיער. לא חייב לעשות תספורת משמעותית על מנת להרגיש שינוי, אבל בתנאי שמקפידים להסתפר לעיתים קרובות יותר".

שמפו דנדרוף מסדרת סבו של קמדיס לטיפול בקשקשים. מחיר: 50 שקלים (צילום: יח''צ)
שמפו דנדרוף מסדרת סבו של קמדיס לטיפול בקשקשים. מחיר: 50 שקלים (צילום: יח''צ)

2. קשקשים – מחקרים מוכיחים כי 60% מהאוכלוסייה סובלים בשלב כלשהו בחייהם מתופעת הקשקשים. הקשקשים מתבטאים בגירודים בקרקפת במיוחד במזג אוויר קר ויבש, גורמים למבוכה, מלכלכים את הבגד ויוצרים תחושת אי נוחות לסובלים מהם. תופעת הקשקשים היא תוצר בדרך כלל של קרקפת מגורה ומתקלפת. הסיבות יכולות להיות דלקת עור סבוראית בקרקפת - מצב שכיח בכל טווח הגילאים ומאופיין בקרקפת שומנית הגורמת להתרבות של פטריית המלסזיה שגורמת להיווצרות קשקשים  או יובש וגירוי בקרקפת כתוצאה מגורמים סביבתיים או מחלות כגון פסוריאזיס הגורמים לקילופי עור. צמח רובהרב -מספק יתרונות אנטי-אלרגיים על ידי הפחתה משמעותית של שחרור ההיסטמין, הנוצר כתגובה לאלרגיה. צמח הרובהרב עוזר לווסת את הפרשת החלב (סבום) - כאשר ייצור החלב יוצא משליטה, המצב מוביל לתופעת הקשקשים. הרובהרב מרגיע עור יבש, נלחם בחיידקי הסטפילוקוק הזהוב שמזהמים את העור הפגוע בהתקפי גירוד ארוכים.

ספריי דרים הייר מסדרת הילורן של מון פלטין. מחיר: 119 שקלים (צילום: יח''צ)
ספריי דרים הייר מסדרת הילורן של מון פלטין. מחיר: 119 שקלים (צילום: יח''צ)

3. נזקי חום – שימוש יום יומי במכשירי שיער מבוססים חום כמו פן ומחליק, עלול לפגוע בשיער לטווח הארוך. "הקטיקולה נפתחת בעקבות מכת החום שהשיער מקבל בעת השימוש במכשירים אלה, אך לאחר עיבוד של השיער היא נסגרת" מסבירה שני אמור פז. הליך זה עלול לגרום לשיער להתייבש בעת סלסול או החלקת השיער בעזרת מכשירים כמו פן, מחליק ומסלסל. על מנת לצמצם ולמנוע נזקים לשיער בעת השימוש במכשירים אלה, הכרחי השימוש בתכשיר המגן על השיער מפני חום. בנוסף, השימוש בפנים ומחליקים חייב להיעשות על שיער נקי בלבד ולא בתדירות יום-יומית.

4. נשירת שיער – ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת העור, אסתטיקה ולייזר מסבירה: "נשירת שיער היא תהליך טבעי המתרחש אצל כולם. נשירת שיער תקינה נחשבת עד אובדן של 100 שיערות ביום. אולם, לעתים מסיבות שונות, מורגשת עלייה בהיקף נשירת השיער, בין אם בשל סטרס מוגבר, או בעונות מעבר, או מתווספים שינויים נוספים כגון  חולשה ועייפות, שינויים הורמונליים כמו הפסקת מחזור או לידה, מצבים אלו מצריכים התייעצות עם רופא עור מומחה".

ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)
ד''ר סיון מרסר מומחית לרפואת עור, אסתטיקה ולייזר (צילום: פזית עוז, סטודיו BARE)

5. התקרחות מקומית (אלופציה) - בין הסיבות: חבישת כובע או כיסוי ראש כלשהו, לגברים ולנשים. זקיקי השיער שניזונים מהקרקפת ניזוקים כאשר ישנה משיכה ומגע הדוק של כובע או כיסוי ראש מתוח וכבד, מסבירה ד"ר סיון מרסר. לכן עדיף להימנע מחבישת כיסוי ראש כזה או אחר לאורך זמן ובתדירות גבוהה. בשנים האחרונות, חשפו כוכבות בארץ ובעולם כי הן סובלות מהתקרחות מקומית, ביניהן: השחקנית זוכת האוסקר ויולה דיוויס, דוגמניות העל נעמי קמפבל וטיירה בנקס,  ג'סי נלסון, חברת להקת הבנות הבריטית ליטל מיקס, וכן גם בארץ: יוצאת האח הגדול, מגי טביבי, וכוכבת הרשת דניאלה דואק, שחשפו באומץ על התמודדותן עם המחלה.

לפני ואחרי החלקת הילורן מון פלטין (צילום: יח''צ)
לפני ואחרי החלקת הילורן מון פלטין (צילום: יח''צ)

6. קרזול יתר – תלתלים זה דבר נפלא, אך יש המחשיבים שיער נפוח ומקורזל ל"מכה". כאשר השיער לא מסתדר, ניתן לפתור את העניין נקודתית בעזרת פן או מחליק, אך ברגע שהשיער יפגוש במים, הוא יחזור למצבו הקודם, ולכן יש צורך בהתערבות כימית. החלקות שיער נועדו לפתור את בעיית הקרזול לצמיתות. במון פלטין, פיתחו החלקת שיער המובטחת כהחלקה בריאה: החלקת השיער Soft & Smooth מסדרת HYLOREN – הינה ההחלקה הראשונה בעולם המכילה תרכובת חומצה היאלורונית אמיתית, לשמירה על זקיק השערה וחיזוקו. נוסחת ההחלקה החדשה פועלת באופן בו היא אינה שוברת את קשרי המימן בשערה עצמה, בעוד החומצה ההיאלורונית נמצאת בריכוז אופטימלי ופורמת את קשרי המימן בשיער. במקביל, היא חודרת לסיב השיער ומתמקמת בין קשרי המימן ומעניקה לחות בצורה מוגברת, מעבר לרגיל.  לכן, התוצאה לאחר ההחלקה תהיה  שיער נעים, רך וחלק מתמיד. 

תרסיס לשרשים של ביוטיקייר. מחיר: 11.90 שקלים (צילום: יח''צ)
תרסיס לשרשים של ביוטיקייר. מחיר: 11.90 שקלים (צילום: יח''צ)

7. שורשים ושיער לבן - צבע השיער מלבין ככל שמתבגרים, זה דבר ידוע, אבל שיער לבן יכול להופיע כמעט בכל עת בחיים. אפילו בני נוער ואנשים בשנות העשרים לחייהם עשויים להבחין בחוטי שיער לבנים. הסיבה לכך יכולה להיות גנטית או מתח חיצוני הגורם לחוסר איזון כאשר כמות נוגדי החמצון אינה מספיקה כדי לנטרל את ההשפעות המזיקות של רדיקלים חופשיים. בנוסף, בגוף האדם מיליוני זקיקי שיער המצפים את העור. הזקיקים מייצרים שיער ותאי צבע או פיגמנט המכילים מלנין. עם הזמן זקיקי השיער מאבדים תאי פיגמנט וכתוצאה מכך צבע שיער לבן. ניתן להסתיר את השיער הלבן בעזרת שטיפה או גוונים אצל מעצב השיער אשר יפחיתו את תדירות הביקורים במספרה. בדרך כלל, בטיפול מקצוע אצל מעצב שיער מיומן, התאמה נכונה של הגוון או סוג הטיפול, תייצר מצב של תחזוקה קלה יותר. בנוסף, קיימים תכשירים מיוחדים לכיסוי שורשים ושיער לבן.

מרכך ללא שטיפה להגברת לחות של Moroccanoil. מחיר 119 שקל (צילום: יח''צ)
מרכך ללא שטיפה להגברת לחות של Moroccanoil. מחיר 119 שקל (צילום: יח''צ)

8. נזקי צבע – כאשר מורחים צבע על השיער, שכבת הקוטיקולה נפתחת על מנת שהצבע יוכל לחדור לתוך השיער, וזה עלול לגרום לנזק. במידה ומחליטים לצבוע את השיער באופן עצמאי בבית, יש לשים לב לרכיבים אותם התכשיר מכיל ואפילו להתייעץ עם מעצב השיער. באופן כללי, מומלץ לעבור כל תהליך כימי אצל מעצב שיער בעל ניסיון. לרוב, צבעי השיער המותאמים לשימוש ביתי הן טכנולוגיות קודמות בעוד שמעצבי השיער משתמשים כיום בטכנולוגיות מתקדמות הכוללות תכשירים המסייעים בחיזוק הברק וחיזוק השיער, כגון צבעי אנטי-ברייק. אחרי צביעה, חשוב מאוד להעשיר את השיער בלחות.

מרכך סגול של אלביב, השומר על גוון הצבע הבלונדיני. מחיר: 21.9 שקלים (צילום: יח''צ)
מרכך סגול של אלביב, השומר על גוון הצבע הבלונדיני. מחיר: 21.9 שקלים (צילום: יח''צ)

9. בהרה – אחת המכות הגדולות של השיער הן הבהרות ביתיות. מעצבי השיער מבצעים את תהליך ההבהרה לאחר שלמדו כמה שנים ובכמה שיטות, לפי הכימיה של השיער, מתי צריך לחמם ומתי לא. ברגע שמבהירים את השיער – המרקם ישתנה לנצח. בנוסף, בחומרי ההבהרה המצויים במספרות, ניתן למצוא כאלה המכילים חומרי הגנה על השיער. הבהרה או גוונים מומלץ לבצע אך ורק אצל מעצב שיער.

פיפטי פיפטי לשיער מתולתל של מון פלטין. מחיר: 60 שקל (צילום: יח''צ)
פיפטי פיפטי לשיער מתולתל של מון פלטין. מחיר: 60 שקל (צילום: יח''צ)

10. שיער פריזי וקשרים בשיער – כתוצאה מיובש, השיער יוצא לחפש את הלחות באוויר ויוצר שיער פריזי בליווי חשמל סטטי מעצבן במיוחד. לכן יש להקפיד על הענקת לחות מתמדת לשיער. קיימות סיבות נוספות ומגוונות להיווצרות פריז בשיער, כמו הברשת השיער בתדירות גבוהה מדיי, חוסר בוויטמינים וכן שימוש קבוע בפן ובמחליקי שיער. אחד הדברים המתסכלים ביותר לבעלות שיער ארוך, מעבר לזמן הנדרש לייבוש השיער, הוא להתמודד עם קשרים וסבכים בשיער. זה גוזל לא מעט זמן ויכול להיות אפילו כואב ולא נעים. יש לא מעט סיבות היכולות להוביל להיווצרות סבכים וקשרים בשיער – מרקם השיער, תדירות החפיפות, חשיפה לרוח ובריאות השיער. מעצבת השיער ושגרירת מון פלטין פרופשיונל, שני אמור פז, ממליצה להבריש את השיער כשהוא לא מאוד רטוב – "אם השיער לח אפשר גם להבריש כשהוא יבש. ככה אנחנו הרבה פחות קורעים את השיער, והשערה הרבה יותר חזקה ככל שהיא יותר יבשה. בנוסף חשוב להשתמש במסכה. לבנות עם שיער גלי / מתולתלות – עדיף להבריש את השיער לפני שנכנסים לחפוף".