תעשיית הביוטי לא נחה לרגע ואחרי תקרית השקר של אלין כהן, מילוי השפתיים שעשתה והעובדה שהכחישה זאת במשך שנים, הפעם הזרקור עובר לאשלי וקסמן בקשי. וקסמן-בקשי, יוטיוברית ובעלת מותג איפור מצליח, מי שנחשבת למובילת התחום בישראל, העלתה השבוע לערוץ היוטיוב שלה סרטון (https://www.youtube.com/watch?v=Fv25kX70RU4) בו היא מביעה את כעסה על הטרנד שכבש את המדינה שבו שכל סלבית או אינסטגרמית מחליטה להשיק ליין איפור. 

קוראי הכותרות מיהרו להגיב לאשלי על חוסר הפרגון הקולגיאלי, על חוסר העצמה נשית ועל החשש מתחרות, אבל מי שטרחה להקשיב לסרטון ולא רק לקרוא כותרות מהונדסות ברשתות החברתיות גילתה שהקושי של וקסמן-בקשי הוא לא בתחרות, אלא בכנות.

במשך שנים רבות הסוד הגדול בתעשיית האיפור בארץ הוא שיש מספר מפעלי איפור, אליהם כל אחת יכולה לגשת, לבחור אילו מוצרים מהליין הקיים היא רוצה לרכוש ובכך "להקים" ליין איפור ממותג משלה, כשבעצם רק האריזה היא מקורית שלה ולא המוצר עצמו. במילים פשוטות- כמו שכל אחת יכולה להיכנס לחנות, לרכוש כל מוצר, לארוז אותו באריזה של המותג שלה ולמכור אותו כאילו היא ייצרה אותו, כך קורה כבר שנים בעולם האיפור הישראלי. חשוב לסייג ולהדגיש- שאומנם מדובר במקרים רבים אבל ממש לא בכולם. 

וקסמן -בקשי למשל מספרת (ומגבה זאת בתמונות כהוכחה) כבר שנים שהיא טסה לאיטליה לייצר את קולקציות האיפור שלה ולעבוד עם כימאים שייצרו עבורה פורמולות ייחודיות משלה. ברור לכל הדיוט שמהלך כזה הוא יקר וארוך הרבה יותר מאשר להגיע למפעל איפור ופשוט לרכוש מוצר מוכן. ועל נקודה זו מעלה וקסמן-בקשי את הטענות שלה. על השקר או אם תרצו- על נקודת האמת. 

וקסמן-בקשי כועסת על העובדה שכולן טוענות שהן מייצרות לבד את הפורמולות למרות שלא כולן דוברות אמת. אבוי לכולנו אם כל אחת הייתה יכולה לייצר פורמולה למוצר איפור או קוסמטיקה שכן מדובר בחומרים שעלולים להזיק לעור, ליצור אלרגיות ושאר נזקים. 

my shower is better then yours. קיילי ג'נר (צילום:  Ari Perilstein gettyimages)
my shower is better then yours. קיילי ג'נר (צילום: Ari Perilstein gettyimages)

ונכון שאיפור זה טרנד והדור של היום רוצה לעשות כסף, והרבה ומהר, כמו קיילי ג'נר- שהפכה למעצמת איפור. אבל הבעיה היא שהדור הזה שוכח ששקרים בעידן של רשתות חברתיות זה דבר מסוכן. לא מאמינים לי? תשאלו את אלין כהן. השקר שלה להגיד כל השנים שהשפתיים שלה טבעיות ושהיא לא עברה הליך קוסמטי להגדיל אותם- עורר סערה מטורפת שעלתה לה בלא מעט לקוחות שכבר לא יאמינו לאף מילה שלה. בעידן של רשתות חברתיות אמינות היא הכל. כשכל אחד יכול להביע בחופשי ובפומבי את דעתו, לחשוף את האמת ו"לחשוף סקופ" – שקרים זה דבר מסוכן עוד יותר. 

אז לא. כותבת טור הדעה הזה ממש לא טוענת שכולן שקרניות, אבל יודעי דבר בהחלט מאשרים שכמה מהסלביות שרוכבות על טרנד ליין האיפור האישי שהן ייצרו ועבדו קשה על "פורמולות ייחודיות"- הן בהחלט כן. וחבל. כי זה בסדר גמור למכור צללית תחת המותג שלך, אבל אבוי לך שמישהי תחטוף אלרגיה ותתבע אותך- ואז מה תעשי? תגידי בבית משפט ששיקרת בכל השיווק שלך ולא פיתחת את הפורמולה אלא קנית מוצר מוגמר ועבדו עלייך? 

ובהקשר לאשלי וקסמן-בקשי, אני חושבת שמגיעה לה מדליה. כנות ואותנטיות אלו לא סתם הגדרות שאפשר להשוויץ בהם. זו דרך חיים. לבוא ולחשוף את השקרים שמאחורי הקלעים במיוחד בתחום כזה רגיש שעלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים- זה מעשה אמיץ וחשוב. יתרה על כך- פמיניסטי לחלוטין. אני בטוחה שהיא לא חוששת מתחרות, הרי זה לא שהיא הייתה היחידה בשוק האיפור הישראלי עד היום ופתאום קמו לה מתחרות. אבל העובדה שכל מיני כאלה שרוכבות על הטרנד מגמדות את העשייה וההשקעה שלה בסיפורי בדיה, סתם כי בא להן להרוויח עוד כמה שקלים- זה כבר בעייתי. וכן, יש מקום בעולם המודרני לכל בעלת עסק להביע את מורת רוחה משקרים שמוכרים לנו, גם אם מדובר בקולגות מהתחום שלך. כי אולי קצת שכחנו- אבל אמת זה ערך עליון, בטח בעולם העסקים, וחבל שיש הרבה ששכחו את זה. 

ומעבר לזה, וקסמן-בקשי היא לא רק אשת עסקים שידועה בקולגיאליות לאורך כל שנות הקריירה הלא מעטות שלה. היא גם אמא. וכאישה, משפיענית, בעלת עסק ואמא- היא יודעת שדוגמה אישית זו הדרך הכי טובה לחנך, גם אם את יודעת שתחטפי מכל הכיוונים כי אנשים אוהבים לקרוא כותרות וזהו. מבחינתי, גם כצרכנית וגם כאשת תקשורת, וקסמן-בקשי זכתה לשק מלא בקרדיט, על הכנות, על האומץ, על היושרה ועל הדרך הכה נעימה אך מדויקת בו בחרה להעביר את המסר שלה. והמתחרות שרצו לעודד את השיח האלים כנגדה? זה אומר הרבה עליכן וגם מעיד כנראה על הזמן שתשרדו בתעשייה הזו, ובואו נודה באמת- הוא לא יהיה ארוך, וחבל. תעצרו להקשיב רגע לפני שאתן קופצות, במיוחד כי נכנסתן למשבצת של 'מתחרה'.