שאלת הטעם של המתלבשת הישראלית הנה סוגיה סבוכה שהעסיקה לא מעט מעצבי אופנה, עיתונאים וחוקרי תרבות בעשורים האחרונים. כמו כל מדינה שקמה על גלי הגירה, העובדה שישראל מאגדת בתוכה מגוון של תרבויות, לצד כישלון מייסדיה להנחיל מדיניות "כור היתוך", הפכו את הניסיון להגדיר דמות אחידה וברורה של מתלבשת ישראלית לכמעט בלתי אפשרית. היום, בעידן שבו העולם המערבי והרשתות החברתיות משרבבות גם הן את טעמן אל רחובות הלבנט, קשה אף יותר לנסח מאפייני לבוש ברורים שיגדירו את הדנ"א של המתלבשת המקומית. המתלבשת הישראלית, שהמלתחה שלה היא לונה פארק של סגנונות והשראות הרבה פחות קלה להגדרה, בניגוד למתלבשת הצרפתייה, ששנים של תרבות לבוש מאפשרות למביט מהצד לנסח את סגנונה אפילו באמצעות מילה בודדת. ובכל זאת, לרגל חגיגות יום העצמאות, החלטנו לנסות ולבחון, בעזרתם של אנשי התעשייה המקומית, איך אפשר לנסח את חוש האופנה של המתלבשת המקומית.

יובל שרף בהשקת בל אנד סו. צילום: שחף סגל
יובל שרף בהשקת בל אנד סו. צילום: שחף סגל

 

סכיזופרניה סרטוריאלית 


למעשה, כמו בכל חידה, התשובה מתחילה כבר בגוף השאלה, שכן במובן מסוים, חוסר האחידות עצמו הוא בדיוק זה שמגדיר את הסגנון של הישראליסטה הישראלית. "מה שחוזר באופן אחיד הוא שהסגנון הישראלי לא אחיד", מצהירה ד"ר שושנה רוז מרזל, מרצה וחוקרת אופנה בבצלאל ובמכללה האקדמית צפת, "יש מקומות בעולם כמו הונג קונג, ששם אנשים מאוד מוקפדים, ממותגים ומתלבשים בצורה דומה מאוד, זה הסטייל. בארץ יש כל מיני סגנונות לבוש, זהו מאפיין בפני עצמו. יש נשים שמתלבשות בלי קשר לכלום - לא מקפידות על התאמת צבעים או אביזרים, מתלבשות 'סתם', ויש כאלו שמתלבשות ממש יפה. תיירת שמגיעה לתל אביב תראה סגנון לבוש מסוים (גם הוא לא אחיד), אבל בגליל או בירושלים אנשים מתלבשים אחרת".

דורית בר אור, בתצוגת אופנה אביב קיץ 2016 של פקטורי 54. צילום: רפי דלויה
דורית בר אור, בתצוגת אופנה אביב קיץ 2016 של פקטורי 54. צילום: רפי דלויה


אפילו דורין פרנקפורט, מעצבת אופנה ותיקה, בעלת ניסיון רב שנים המשתרע על כמה עשורים, דבר המעיד על כושר הישרדות מרשים בשוק האופנה הקשוח ועל היכולת לקלוע לטעם הישראלי, התייאשה כבר מזמן וויתרה על הניסיון לאגד את סממני המתלבשת הישראלית תחת מטרייה אחת. "אני לא יכולה לאפיין קווים לדמותה של הלקוחה הישראלית, וזו גם החשיבה מאחורי העשייה שלי", אומרת פרנקפורט, שפתרה את סוגיית הזהות הסבוכה של המתלבשת הישראלית בכך שיצרה שלושה קווי אופנה שונים לחלוטין שממוענים לנשים בעלות טעם שונה לחלוטין, תחת שם מותג אחד.

"שלוש קולקציות שמיועדות ללקוחה שהיא מורכבת. דתות, לאומים ומגזרים שונים שמרוכזים במקום קטן מאוד מכתיבים מידות, טעמים וגזרות גוף רבגוניות שמקשות על סטנדרטיזציה. במקרה הזה, אי אפשר לעגל את הריבוע", טוענת פרנקפורט, שמתוודה כי היא מופתעת בכל פעם מחדש כשדגם אחד שלה מצליח לקלוע לטעמים שונים. 
 
אגב, מסתבר שחוסר האחידות הזה מתבטא גם בנושא הטיפוח המקומי. נטע סקלי, גלובל סיניור ארטיסט של חברת MAC, שפגשה לאורך הקריירה שלה לא מעט פאשניסטות מסביב לעולם, מתרשמת שגם כשזה מגיע לאיפור, הישראליות נוטות לגישה של הכל או כלום. "באירופה כל הנשים מאופרות קצת, במידה. בארץ, הקוטביות היא קיצונית – יש נשים שלא מתאפרות בכלל וכאלה שמתאפרות בצורה מוגזמת. חסר לנו את האיזון. הרבה פעמים הישראליסטה תרצה את הכל - ובבת אחת. חסר המיקוד, הפוקוס והאיזון", היא גורסת.

נטע אלחמיסטר, תצוגת אופנה אביב קיץ 2016 לפקטורי 54. צילום: רפי דלויה
נטע אלחמיסטר, תצוגת אופנה אביב קיץ 2016 לפקטורי 54. צילום: רפי דלויה

עם הקוקו והסרפן 


למרות הרבגוניות והפלורליזם שבמאפייני הלבוש הישראליים, במדינה שהתחילה כמדינת פועלים והוקמה על בסיס עקרונות הסוציאליזם, אין זה מפתיע שלא מעט מהאוטוריטות האופנתיות מעידות כי פשטות נטולת טקס היא אחד המאפיינים המובהקים בסגנון הלבוש של הישראליסטה. ולא, לא מדובר בחליפות חאקי ובכובע טמבל בכחול ולבן. נערת השער שלנו, נטע אלחמיסטר בת ה-22, היא ישראליסטה מובהקת ובעלת חשבון אינסטגרם המונה יותר מחצי מליון עוקבים. אלחמיסטר מעידה כי הסגנון האהוב עליה ביותר הוא סגנון הבייסיק.

"לזרוק על עצמי גופייה זרוקה עם מכנסי סקיני צמודים ונעלי ספורט או כפכפים", מתארת אלחמיסטר את הסגנון שלדעתה מאפיין את הישראליסטה באשר היא. "אני אוהבת לראות בנות שלא מתאמצות ושמות חולצה מגניבה בצבע אחיד. בחו"ל הסגנון הוא הרבה יותר יוקרתי וממותג במותגי יוקרה, בארץ אנשים הולכים עם מעט מאוד מותגי-על". שלא במפתיע, מספרת אלחמיסטר שתמונות המציגות אאוטפיטים מסוג זה הן גם התמונות שמביאות לה הכי הרבה לייקים ותגובות. "התמונות שמוכרות הן תמונות לא מתאמצות, שנראות כאילו הדמות שבמרכזן צולמה באופן טבעי. גם אני מתחברת לתמונות אלה, יותר מתמונות שעשויות יותר מדי", מתוודה אלחמיסטר, שמדד הלייקים שלה הוא המדד המהימן ביותר, בעידן שבו המדיות החברתיות והווירטואליות הפכו לדבר האמיתי ומשמשות בסיס לא רק לניתוח מגמות אופנה, אלא גם לתזות ולתיאוריות אקדמיות.

דניאלה פיק, שופארד. צילום: רפי דלויה
דניאלה פיק, שופארד. צילום: רפי דלויה

 
הפשטות, היא אולי גם פועל יוצא מ"הנוחות", שהיא רכיב אלמנטרי, בעל חשיבות עליונה בקוד הגנטי של הסגנון הישראלי. "בישראל הנשים אוהבות להתלבש בצורה שנוחה להן, זה התכתיב הראשון", מצהיר שחר דנציגר, מעצב אופנה בכיר ברשת קסטרו. גם את חיבתה המיוחדת של הישראלית לנעלי הפלטפורמה הידועות לשמצה, מסתבר שאפשר לייחס להעדפה לנוחות. "בכל עונה חייבת להיות נעל פלטפורמה", מספרת לימור קשקש, מנהלת השיווק של רשת הנעליים סקופ, "זה פתרון פרקטי עבור הלקוחה הישראלית שאינה גבוהה במיוחד. הפלטפורמה מוסיפה גובה והיא נוחה הרבה יותר מהנעל עם העקב הדק". 
 
ד"ר מרזל בוחרת דווקא בסנדל השטוח כאחד מפריטי הבסיס במלתחה של כל מתלבשת ישראלית, פריט שאת שורשיו אפשר לאתר עוד בימי המקרא - הסנדלים התנכיות. כפכפי האצבע מהגומי, שאפשר לראות בקיץ כמו פטריות אחרי הגשם על כפות רגליהן של המתלבשות ברחוב הישראלי, נתפסים בעיני אוטוריטות סטייל רבות במונחים של מגיפה רעה. "גם כשבוחרים סנדלי אצבע או כפכפים, עדיף לבחור כאלה שמחמיאים לתנועה, להליכה ולמנח הגוף של האישה", מוחה פרנקפורט.

אדל בספלוב. צילום: רפי דלויה
אדל בספלוב. צילום: רפי דלויה

 
אם כך, כל מהות הרישול, שרבים מזהים כסממן מאפיין של המתלבשת הישראלית הוא פועל יוצא מהשאיפה לנוחות. "בשונה מהצרפתייה, שהרישול שלה מתאפיין בשיקיות והוא חלק מאג'נדה סגנונית מובהקת, הרישול הישראלי הוא אקראי יותר ומחושב או מתוכנן פחות", מסבירה טלי קושניר, מעצבת אופנה ובעלת חנות בגדי היד השנייה המיתולוגית המחתרת, "ייתכן שזה חלק מההתאמה לאקלים המקומי ולצורך לעשות אדפטציה של הבגדים הישראלים המושפעים ברובם מתרבויות אירופיות". פרנקפורט מגדירה את הרישול המקומי דווקא כ"אלגנטיות אגבית". "מדובר בבגדים שהם פחות עוצרי נשימה, אבל מאוד קורצים למי שהיא פאשניסטה".  
 
ועדיין, למרות כל הדיבורים וההצהרות על התאמת סגנון הלבוש והבגדים לאקלים והדרישה המובהקת לנוחות, הנשים הישראליות מעדיפות באופן גורף את הדנים, האריג הכבד, החם והפחות נושם על פני כל פריט אחר. הג'ינס, לתמימות דעתם של כל המומחים, הוא עדיין פריט המפתח במלתחה של הישראליסטה. "נשים ישראליות לא לובשות הרבה שמלות אף על פי שזה מתאים מאוד לאקלים הישראלי", מתארת ד"ר מרזל בפליאה. ואכן, שלא במפתיע, הפריט הנמכר ביותר ברשת קסטרו, על פי דנציגר, זה כשנתיים הוא ג'ינס הדגל של המותג, "SECOND SKIN", ג'ינס דק בגזרה צמודה ובעל מותן גבוהה שאפשר למצוא בצבעים ובווריאציות שונות. אחרי הג'ינס, ברשימת הפריטי המפתח, תבוא כנראה הטי-שירטס (לרוב לבנה), יחד הם חותמים את המראה הישראלי "הפשוט".
 
אגב, אפשר היה לצפות כי לתושבי מדינה רבת לאומים ושטופת שמש השוכנת לאורך חופי הים התיכון דוגמת מדינת ישראל, תהיה זיקה רבה לבגדים צבעוניים, אולם מסתבר כי ההפך הוא הנכון. שחור הוא עדיין הצבע הנמכר ביותר בקטגוריית הבגדים, שמלות הערב, בגדי הים, משקפי השמש והנעליים, כפי שהעידו המומחים. "הרבה נשים מתלהבות מאוד מצבע עז של דגם מסוים ויחליטו למדוד אותו בגלל צבעו המיוחד, אבל יקנו לעצמם בסוף את אותו הדגם בצבע שחור", מגלה לנו דורית זיסוביץ' מהלת השיווק של אירוקה. 

אתא, קיץ 16. צילום: דודי חסון
אתא, קיץ 16. צילום: דודי חסון

תעוזה ישראלית, השראה בינלאומית 
 

האופי הפלפלי של הצברית הישראלית, מגדיר גם את גישתה לבגדים - היא אינה מפחדת להעז. "הישראלית פתוחה מאוד לדברים חדשים ולשינויים", אומר אלון ליבנה, מבין מעצבי שמלות הכלה והערב המצליחים ביותר בעולם, שמלביש בימים אלה אושיות אופנה דוגמת ליידי גאגא וביונסה. "בארה"ב לוקח הרבה יותר זמן עד שטרנד נתפס. בארץ, זה יכול לקחת שבועיים", הוא טוען, "הרבה נשים מגיעות לחנות עם תמונה או עם צילום של דגם שהן ראו בחו"ל או באינטרנט. הן מחפשות דבר ייחודי, הן יודעות מה הן רוצות ולא מפחדות להעז או לצאת עם אביזר טרנדי מאוד או אופנתי. כאילו אין חוקים", מוסיפה זיסוביץ'. גם עינת סברלו, מעצבת השיער בעלת רשת השיער והאיפור אקספרס, מתארת את הישראליסטה כלקוחה מעודכנת אופנתית ונועזת, "היא יודעת מה היא רוצה ואפילו באה למספרה עם תמונה מדויקת של זה".

ליבנה גם מציין שאף שיום החתונה הוא היום החשוב ביותר בחייה של הישראליסטה, היא לחלוטין מרשה לעצמה להיות נועזת גם שם. "יום החתונה הוא עדיין היום החשוב ביותר של עבור הישראליסטה, היא מחכה לרגע הזה כל החיים שלה", טוען ליבנה, "שמלת הכלה היא החלק הכי חשוב באירוע שמושך אליו את תשומת הלב הרבה ביותר ומהווה את העניין האמוציונאלי ביותר באירוע. הכלה הישראלית יודעת מה היא רוצה: שמלה סקסית, מיוחדת, שאף אחד עוד לא ראה, יש לה תעוזה והיא מחפשת את אפקט ה"וואו", פחות חושבת על מה יגידו עליה הדודים, מה שמאפשר למעצב להעז יותר. זאת, בניגוד לכלה האמריקאית או האירופאית, שהיא הרבה יותר שמרנית ופתוחה פחות לדברים חדשים".
 
הישראליסטה נושאת פניה אל מעבר לים ומוצאת את ההשראה לסגנון הלבוש שלה בארצות הניכר. קרן גסנר, המעצבת הראשית של מותג בגדי הים המיתולוגי גוטקס, מגדירה את הישראליסטה במילה אחת, "מעודכנת". "היא יודעת בדיוק מה קורה בעולם האופנה, מתעדכנת במגזינים, באתרי האופנה וברשתות החברתיות. היא יודעת מה קורה בכל בתי האופנה וברשתות המסחריות המתחרות. היא רוצה דברים מקוריים, פתוחה לטרנדים חדשים,  אבל רוצה גם סגנון שהיא יכולה להזדהות איתו", מסבירה גסטנר, "לישראליסטה יש המון תשוקה ועניין באופנה בכלל ובאיפור בפרט", מוסיפה סקלי, "היא מכוונת את פניה לחו"ל, מסתכלת על טרנדים בינלאומיים, אבל עושה להן אדפטציה לאקלים הים תיכוני ולאישיות האינדיווידואלית שלה". 

השקת הפופ אפ של Adika. צילום: אלירן אביטל
השקת הפופ אפ של Adika. צילום: אלירן אביטל

 
"האינסטגרם הוא ה-WGSM (אתר תחזיות הטרנדים המוביל בעולם האופנה) של הישראליסטה", מצהיר דדי שוורצברג, מייסד ומנכ"ל אתר המכירות אונליין Adika, " היום בנות מפתחות קריירת אופנה באמצעותו". אחת מהן היא אלחמיסטר, שהשיקה ליין בגדי ים מצליח, אחרי שהבחינה כי תמונותיה לבושה בבגדי ים זוכות לכמות לייקים גדולה.  לדבריה של אלחמיסטר, מלבד לחשבונות של דוגמניות-על ומתלבשות מחו"ל, הישראליסטה מקפידה לעקוב גם אחרי חשבונות אינסטגרם של מותגי אופנה עילית כדוגמת דיור או שאנל ומותגי אופנה מהירה כמו טופשופ, לצד חשבונות סטייל נוספים כדוגמת "fashionairy", "chique_le_frique", ו-"balibody", שאחריהם היא גם עוקבת בעצמה.
 
המלתחה הישראלית אומנם לא מבוססת על מותגי-על, אבל הישראליסטה העכשווית, שרואה אונליין את מלתחות היוקרה של הפאשניסטות העולמיות, רוצה גם היא חלק בחגיגה. בארונה של הישראליסטה הממוצעת אפשר למצוא כחמישה פריטי מעצבים, היא תעדיף לרכוש אביזרים על פני פריטי לבוש, שאותם היא רוכשת בעיקר בביקורים מזדמנים בחו"ל או בחנויות המותגים הממוקמות בקניונים הנגישים לה יותר, דוגמת רשת פקטורי 54. "מעיל עור בייקר, ג'ינס סקיני, שמלה קטנה שחורה שמתאימה לכל אירוע", הם שלושת הפריטים שסיימון אלמלם, מנהל הקריאייטיב של פקטורי 54, מזהה כפריטים שאפשר למצוא בארון של כל ישראליסטה. ככלל, הישראליסטה תפנה למותגי-על בעלי מחירים בינוניים – כדוגמת טומי הילפיגר, לונגשמפ או מייקל קורס, בגלל המיתוג הגבוה, הנראות החדה של פריטים אלה והמחיר בר ההשגה. אלמלם מוסיף כי כשזה נוגע למותגי יוקרה, הישראליסטה לא הולכת על כל טרנד, אלא מעדיפה פריטים בעלי זמן מדף ארוך.  "ברשתות אופנה מהירות הן ירכשו את הפריטים הטרנדיים שהם עכשוויים, עם הדפסים התואמים לאותה העונה", הוא טוען.

שביט ויזל, שופארד. צילום: רפי דלויה
שביט ויזל, שופארד. צילום: רפי דלויה

מהר מהר שלא ייגמר 


אכן, כשזה נוגע לאופנה מהירה, הישראליסטה פרועה ומשוחררת הרבה יותר. הלקוחה הישראלית נכנסת לרשת אופנה מהירה פעם בשבוע", טוען דנציגר, "והיא מקפידה לבדוק מה התחדש על מדפי הרשת בכל פעם שהיא נכנסת לקניון. כל כניסה מבטיחה גם קניה של פריט אחד לפחות. פאשניסטה אמיתית קונה לאורך כל השנה ולא מתפשרת על המתנה למכירות סוף העונה". כן, הקונה הישראלית רוצה חדש וטרנדי יותר מאשר זול. מפתיע למעשה. 
 
תפקידם של מותגי המעצבים המקומיים, לטענתה של פרנקפורט, הוא להשלים את המלתחה. "יש חברות שהשכילו לייצר בגדים בסיסיים מצוינים. החוכמה היא לעשות את השילוב הנכון בין בגדי מעצבים לבין בגדי אופנה מהירה", היא מסבירה. פרנקפורט טוענת כי בדומה לפאשניסטה בחו"ל, הישראליסטה דווקא כן מאמינה במבצעים (לפחות כשזה נוגע לבגדי מעצבים) ומעדיפה לקנות פריט מעצבים שיש בו ייחוד ואיכויות שישרתו אותה שנים רבות. רק פריט כזה מצדיק את קנייתו במחיר שאינו זול. אגב, מסתבר שהטרנד המעוצב האהוב על הישראליסטה כעת הוא שמלת כותנה פשוטה. "אנחנו חיים במקום עצבני, שככל שהוא הופך לעצבני יותר, הבחירות האופנתיות שלנו הופכות למופנמות ושקטות יותר", מציינת פרנקפורט. 
 
גם הרשת הפכה למוקד רכישות אופנה מהירה מועדף על הקונה המקומית. הישראלסטה פונה אל אתר הקניות ברשת בחיפוש אחרי טרנדים במחיר הוגן. "בארץ אנחנו רואים נהירה אחרי 'פאסט פאשן' ופחות אחרי מותגים, זאת בהשוואה לרוסיה שם בלי מותגים אי אפשר להתקיים", מסביר דדי שוורצברג, מנכ"ל אתר "Adika". שוק האופנה הישראלי, על פי שוורצברג, מוערך בכ- 6 מיליארד שקלים, כאשר שוק הקניות אונליין, מהווה בין 7% ל-9% ממנו (זאת לאחר שמסננים את חלקם היחסי של הגברים שקונים ברשת במידה זניחה). בארה"ב ובגרמניה, לעומת זאת, קניות האונליין עברו את רף ה-  13% ובאנגליה הקניות עומדות על כ-20%. 
 
כשזה מגיע לקניות אונליין, כמו בכל תחום, הדבר החשוב ביותר עבור הישראלים הוא - לא לצאת פראיירים. "הישראלים מפחדים שיעבדו עליהם. הם צריכים להבין בדיוק את המידה. 'מדיניות הסמוך', לא תופסת באינטרנט. זו גם הסיבה שגרמניה היא אם כל ה- e commerce. שם מה שאתה רואה זה מה שאתה קונה", אומר שוורצברג.  על פי שוורצברג, הדבר השני שחשוב לישראליות כשהן רוכשות אונליין הוא להבין את הסדרי המשלוח – מה העלות ובתוך כמה זמן המוצר יגיע. והשלישי הוא מדיניות ההחזרות – מה עלות ההחזרה, בתוך כמה זמן אפשר להחזיר וכדומה.  שוורצברג אף חושף את הקושי של הישראליסטה להתחייב -  שכן שיעור ההחזרות אונליין עומד על 30-20%. ייתכן שזו גם הסיבה לכך שהטרנד המוביל בקניות אונליין הוא פריטי האוברסייז שזקוקים להתאמה פחות מדויקת לגוף. 

לוריאל פריז. מימין קורל סימנוביץ ומור סילבר. צילום: יח"צ
לוריאל פריז. מימין קורל סימנוביץ ומור סילבר. צילום: יח"צ

תנו לשמש (ולברונזר) יד
 

בארץ שטופת שמש ושופעת ימי חמסין, משקפי השמש הם האביזר הישראלי ביותר, לדעתה של ד"ר מרזל. "הפנים של האישה הישראלית קטנים יותר מאשר של האישה האירופאית, ולכן בקניינות המשקפיים אנו מכוונים לדגמים קטנים יותר שלא ייראו מוגזמים מדי על הלקוחה", מסבירה זיסוביץ' לרשת אירוקה, "טרנד המשקפיים המוביל כיום ברשת הוא משקפי האוברסייז, עדשות עגולות וגם חיבורים בלתי קונבנציונליים בין חומרים שונים". זיסוביץ' טוענת כי הישראליסטה הממוצעת מחזיקה בין 1 ל-12 זוגות משקפי שמש וקונה זוג או שני זוגות משקפי שמש בשנה. הדגם הנמכר ביותר ברשת אירוקה, אגב, הוא דגם עגול של המותגMCQ , מותג הבת של אלכסנדר מקווין. וכמובן, הצבעים האהובים ביותר על הישראליסטה הם השחור והמנומר הקלאסיים.
   
מאחר ששיזוף ורחצה בחוף הים הם חלק בלתי נפרד משגרת חייה של הישראליסטה שחיה במדינה שכולה קיץ נצחי, בגד הים הפך למרכיב בעל משמעות מיוחדת במלתחה שלה. לדבריה של קרן גסנר מהמותג גוטקס, הישראליסטה רוכשת בממוצע בגד ים אחת לשנה (זאת, כתלות בגיל ובמחיר – הצעירות קונות יותר). גזרת בגד הים הנמכרת ביותר היא בגד הים השלם המעניק תמיכה ומחמיא לגוף (האחד עם מחשוף מרובע וכתפיות רחבות והשני בגזרת מעטפה). הטרנד המוביל הוא טרנד הימאים, "המראה הנאוטי", שמומצא כל עונה מחדש. וכמובן, שוב, הצבעים הנמכרים היותר הם שחור וגוני הכחול הכהה. מידת בגד הים הממוצעת של הלקוחה הישראלית היא 42-40, כשמידת בגד הים הנמכרת ביותר היא 42. על פי גסנר, האיזורים שהישראליסטה עושה מאמצים רבים, הם הבטן והירכיים. בהתאם לכך, חברות בגדי הים מציעות לה מגוון פתרונות דוגמת כיווצים ותמיכה לאזור הבטן  וכיסוי אזור הירכיים והישבן על ידי תוספת בד לבגדי ים בגזרת שמלות זעירות או מכנסונים קצרצרים.

רותם איזק לג'ק קובה. צילום: זוהר שטרית
רותם איזק לג'ק קובה. צילום: זוהר שטרית

 
אחד הדברים שמפתיעים את ד"ר מרזל במיוחד הוא חוש ההיגיינה המפותח של הישראליסטה, "הישראלים מתקלחים כל יום, חופפים שיער ומשתמשים במוצרי טיפוח בסיסיים יותר מהאירופאים, גם אם הם לא תמיד שמים בושם, זה מאוד נעים. וגם איפור מאפיין מאוד את הישראליסטה", טוענת ד"ר מרזל.

ואכן, על פי נתונים שנמסרו לנו מחברת MAC ישראל, הישראליסטות הן עם מטופח: כ78% מצרכניות האיפור בישראל משתמשות ביותר מארבעה מוצרים באופן קבוע .65% מצרכניות הקוסמטיקה בישראל משתמשות באופן קבוע ביותר מארבעה מוצרי טיפוח פנים ו-75% מהצרכניות משתמשות באופן קבוע ביותר מארבעה מוצרי טיפוח לגוף. סקלי מוסיפה כי מייק-אפ ומסקרה הם המוצרים המובילים בשוק האיפור בישראל על פי נתוני החברה, וכי יש חיבה מובהקת בקרב הישראליסטות לשפתיים בצבע אדום חזק ולעיניים מעושנות בגוני זהב שמפניה, חום, סגול ושחור. ואם כבר מדברים על שמש ושיזוף, מוצר האיפור האהוב על הישראליסטה על פי סקלי הוא הברונזר, שבלעדיו היא לא יוצאת מהבית.