אנו מבלים זמן רב בחדר השינה ובעוד שהמיטות שלנו הן מקומות של מנוחה והרפיה, הן עלולות להפוך במהירות ללא היגייניות. הצטברות לכלוך על המצעים עולה כאשר חולקים מיטה עם בן זוג או חיית מחמד. כיבוס המצעים פעם בשבוע מונעת הצטברות של עור מת, אבק וזיעה. מי שסובל מאלרגיות, צריך להקפיד עוד יותר על כיבוס סדינים לעתים קרובות. הצטברות אבק במיטות שלנו עלולה להשפיע בצורה רצינית על סובלים מאסטמה ואקזמה.

סקר שנערך בבריטניה עבור Beko, מותג מכשירי החשמל לבית, מצא כי למעלה מ-50% מהאנשים מרגישים שמצעים נקיים גורמים להם  למצב רוח טוב יותר. השגרה הלוחצת והמודרנית גורמת לנו לחפש באופן תמידי דברים שיעזרו לנו לשפר את הבריאות הנפשית שלנו, ומסתבר שבמרחק נגיעה מסתתר מאיץ קטן לנפש, כזה שנמצא כל הזמן מתחת לאף שלנו ורק מחכה שנגלה אותו – כיבוס המצעים שלנו.

הסקר מצא שלכיבוס המצעים יש השפעה מדהימה על הבריאות הנפשית שלנו ותרומה לפרודוקטיבית שלנו. על פי הממצאים 54% מהבריטים טוענים שמצב הרוח והלך הרוח שלהם עולים ביום שבו מחליפים מצעים או ביום שאחרי. מי חשב שלסדינים נקיים יכולה להיות השפעה כה חשובה על היום שלנו? אלו חדשות רעות עבור 4% מהנסקרים שהודו כי הם מכבסים את הסדינים שלהם פעם בחודשיים. 

בעוד שלמעלה משליש מאיתנו מכבסים את המצעים כל שבועיים, מסתבר שלמעלה מ-10% מכבסים את המצעים שלהם רק פעם בחודש. אם הטרחה של ייבוש הסדינים מונעת מכם להחליף מצעים, אולי הגיע הזמן להשקיע במייבש כביסה וזאת על מנת לא למנוע מכם ממצב רוח מרומם.  

אחח, הריח של הכביסה (צילום: יחצ Beko)
אחח, הריח של הכביסה (צילום: יחצ Beko)

בשוני בין המגדרים, מסתבר שגברים הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להשאיר את מטלות הכביסה לתחתית הרשימה, כאשר אחד מכל עשרה גברים בריטיים מודה כי הוא מכבס את הסדינים שלו כל חודשיים או פחות. בנוסף, מגלה המחקר כי 5% מהאנשים מודים שהם יותר פרודוקטיביים בעבודה ביום שאחרי החלפת המצעים שלהם, כאשר 21% נוספים (אחד מכל חמישה) סיפרו שהם נמצאים במרחב טוב יותר של קשב לאחר שהחליפו את הסדינים שלהם. 10% נוספים מבני 18-24 מודים שהם גם פרודוקטיביים יותר בעבודה ביום שאחרי שהחליפו את המצעים שלהם.

בסקר נמצא כי, 15% (1 מתוך 6) מאלה שהרשו לכלב לישון איתם במיטה, באופן קבוע או מדי פעם, הודו שהם מכבסים  את הסדינים שלהם פעם בחודש, כל חודשיים או פעם בכל שישה חודשים. רק 38% מהאנשים שישנים עם הכלבים שלהם מכבסים את הסדינים שלהם אחת לשבועיים-שלושה.

אם מצאתם את עצמכם בין אלה שהסטטיסטיקה פסחה עליהם, הנה כמה טיפים מובילים לשמירה על היגיינת המיטה מהמומחים של Beko:

1. נסו להחזיק לפחות שני סטים של מצעים, כך שכשתחליפו מצעים בכל שבוע, לא תתקעו בהמתנה לייבוש הסדינים הנקיים.

2. השתמשו בתוכניות המוגדרות מראש במכונת הכביסה. למכונות כביסה רבות יש תוכניות ייעודיות לכביסת מצעים, כולל תוכניות אנטי-אלרגניות ואפילו כאלו שמיועדות לכיבוס שמיכות פוך.

3. בחרו את הטמפרטורה הנכונה. הקפידו לבחור תוכנית של כביסה חמה עבור המצעים, כדי להסיר חיידקים ולהבטיח סדינים היגייניים ורעננים.

4. בניגוד לסדינים, שמיכות פוך צריכות להיכנס למכונת כביסה בתכיפות נמוכה יותר -  פעמיים עד שלוש פעמים בשנה. ישנן מכונות כביסה בקיבולת גדולה שכוללות תוכניות ייעודיות לשמיכת פוך. עם זאת, אם ברשותכם מכונת כביסה עם קיבולת קטנה יותר, כדאי לקחת את השמיכה לניקוי יבש. 

5. כדאי לשאוב את המזרן אחת לחודשיים וכך לרענן גם אותו. פעולה זו  זה תסיר כל לכלוך ואבק שהצטברו עם הזמן. לפני שאיבת האבק, הקפידו לקרוא את הוראות הניקוי על תווית המזרן. 

6. מומלץ לכבס את מגן המזרן שלכם כל חודשיים, כי הוא עוזר להגן על המזרן מהצטברות לכלוך וחיידקים.