מזון מלא מול משלים, מזון לשלבי חיים שונים 

ראשית נביט בכותרת ונבחין האם מדובר ב"מזון מלא" או ב"מזון משלים". "מזון מלא" הוא מזון המספק לבעל החיים את כל צרכיו התזונתיים, ואילו "מזון משלים", הוא מזון שאינו עונה על כל הדרישות התזונתיות ועל כן אינו יכול לשמש כמזון יחיד להזנת חיית המחמד (לדוגמא: חטיפים). אחד השיקולים העיקריים בבחירת סוג האוכל לכלב הינו רכיבי המוצר שעומדים לרכוש.

על כל אריזה של מזון לבעלי חיים (בדיוק כמו על מזון של בני אדם) מופיעים שני נתונים חשובים: רשימת הרכיבים העיקריים וטבלת האחוזים. על ידי בחינה מעמיקה של נתונים אלו ניתן יהיה להבין מהו טיב המזון. 

הנה כמה טיפים שיוכלו להסביר על מה מומלץ להסתכל: 

1. סדר הופעת הרכיבים - סדר הופעת הרכיבים ברשימה נקבע על פי האחוז המשקלי/הריכוז הגבוה ביותר של כל רכיב. כלומר, הרכיב שיש ממנו הכי הרבה יופיע ראשון, אחריו זה שיש קצת פחות ממנו וכך הלאה בסדר יורד. 

2. איכות הרכיבים - במוצר איכותי מקור הרכיב מהחי אינו רק מוצרי לוואי מהחי אלא גם בשר (עוף, דג או בקר). ככל שנמצא יותר מקורות של חלבון מן החי כך המזון איכותי יותר. את החלבון ניתן להפיק ממקורות רבים, יש שוני באיכות חלבון בהתאם למקורו ולחלבונים שונים יש נעכלות שונה.

3. אחוזי הרכיבים – לאחר שבדקנו את רשימת הרכיבים העיקריים נבדוק את טבלת האחוזים. הרכיבים נכתבים בסדר יורד על פי כמותם במזון. כך למשל במידה ומופיע עוף כרכיב ראשון, הדבר מעיד על כך שעוף הינו הרכיב בעל הכמות הגדולה ביותר במזון . יש לשים לב! יכול לקרות מצב בו יהיה אחוז חלבון גבוה אך ייתכן שרוב החלבון מקורו מחומרי יסוד באיכות נמוכה.

4. טרי או לא טרי- לעיתים יהיה רשום עוף טרי או בשר טרי על גבי האריזה- הכוונה היא שהוכנס עוף טרי לתוך המתכון אך חשוב לדעת כי המשמעות היא שאחוז העוף במוצר הסופי יורד בשל תכולת המים הגבוהה בו. כלומר, אם רשום על המארז 30% עוף טרי הדבר שווה ערך לכ10% עוף במוצר הסופי.

5. העשרה גם באוכל- יש מזונות המועשרים בתוספות של שמנים, שמן זית ושמן פשתן וכן ספירולינה המספקים מקור איכותי לסיבים תזונתיים ולנוגדי חמצון טבעיים. ומסייעים לבעל החיים לעכל את המוצר כהוגן. 

6. צרכים ייחודים לחיית המחמד- חשוב לשים לב שאם חיית המחמד סובלת מבעיות ייחודיות- כלבים בעלי עור רגיש, קיבה רגישה, חתולים בעלי עודף משקל וכדומה. יש להעניק להם מזון מותאם תזונתית לצרכים הייחודים של בעל החיים ואשר הינו פרי פיתוח מדעי.

7. בסיס מדעי -  מזון איכותי הוא תוצר של תהליכי פיתוח, נוסחאות תזונה מתקדמות ועבודה משותפת של וטרינרים, מהנדסי מזון ואנשי מקצוע נוספים. בבואכם לבחור מזון חדש לכלב או לחתול שלכם, מומלץ לכם לבחור במזון המיוצר על ידי חברה גדולה ובעלת מוניטין. הדבר יאפשר לכם לקבל בסיס להצהרות המצוינות על גבי כל מוצר, לצד כתובת לכל שאלה או התלבטות.

הכותב הוא ד"ר טל שפיצן וטרינר ויועץ לחברת פורינה