האם קיימת נוסחת פלא לגידול ילדים מאושרים, ואם אפשר גם מצליחים? שני חוקרי אושר, לורי סנטוס, פרופ' לפסיכולוגיה ומרצה באוניברסיטת ייל, וארתור ברוקס, פרופ' באוניברסיטת הרווארד, מעניקים שלושה טיפים חשובים לגידול ילדים מאושרים ומצליחים.

עדויות חדשות נחשפו: התפתחות מרעישה בפרשת מדלן מקאן
חרדה לכבוד שבת: קנתה חלה במאפייה סמוכה - וזה מה שמצאה בתחתית

הקשר בין אושר לרווחה

על פי מחקרים וסקרים ילדים מאושרים נוטים לעסוק יותר בפעילות גופנית, לשמור על תזונה בריאה ולישון כמות של שעות שינה, אשר תורמת לרווחתם הכללית.

ילדים מאושרים נוטים לקיים מערכות יחסים חזקות וחיוביות יותר עם בני גילם, בני משפחה ומבוגרים. הם טובים יותר ביצירת קשרי חברות, פתרון קונפליקטים ותקשורת יעילה, ולעתים בעלי רצון גדול יותר ללמוד וכושר ריכוז.

חרדה ותסכול הם נורמליים

פרופ' סנטוס טוענת שתחושות כעס, עצב או חרדה הן מושגים שקשה למבוגרים להבין וקשה לילדים לפרש. לדבריה הורים צריכים לגרום לילדיהם להבין שלהרגיש רגשות שליליים זה בסדר, וכי אין שום דבר רע בלהרגיש אותם. "זה מצער שילדים רבים חווים את השליליות של החיים מוקדם יותר מאחרים, אבל מצב זה לא צריך להסיח את דעתם מלהישאר מאושרים", אמרה והוסיפה ש"הורים צריכים ללמד את ילדיהם שרגשות שליליים כמו עצב, חרדה ותסכול הם זמניים וייעלמו בסוף".

לא לפחד מהעולם

פרופ' ברוקס ממליץ לא ללמד ילדים לפחד מהעולם, ומסביר כי "העולם מלא בכותרות שליליות - אבל אם אתם מנסים להכין את הילדים שלכם לכל התרחישים הגרועים ביותר, אתם מסתכנים בכך שתפחידו אותם. זה לא ישמור עליהם, ויגרום להם לחרדה וסיכוי נמוך יותר להצליח".

לדברי הפרופ', "ילדים יהיו מוכנים להתמודד עם בעיות ספציפיות וחשוב שתהיה תפיסה מציאותית של רמת הסיכון. אפשר ללמד ילדים לעולם לא לקבל הצעה מזרים להסיע אותם הביתה בלי לגרום להם לפחד מכל בן אדם שהם לא מכירים".

ילדים מאושרים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
ילדים מאושרים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

להתעמת עם הפחד

פרופ' ברוקס מציין כי בעוד שהכנת יתר של ילדים לגרוע מכל אינה עוזרת, גם הקלה על מצוקות לא עוזרת בהרבה. בהתייחסו לפסימיות של בתו, כתב ברוקס ב"אטלנטיק": "היא סיפרה לנו על העצבות והייסורים שלה בכל ערב בארוחת הערב, ואשתי ואני ראינו את הפסימיות הגוברת שלה, אז יצאנו להתעמת עם הנרטיב המפחיד בכוונה. פשוט ניסינו להיות ספציפיים לגבי סוג ההתנהגויות שראינו, והדרכים שבהן אנו יכולים להפוך את העולם לבטוח ומשגשג יותר כיום מאשר בעבר. זו הייתה הדרך שלנו לחלוק את האמונה האמיתית שלנו שרוב האנשים הם בדרך כלל טובים ושהדברים משתפרים".

התפרצות האושר

סנטוס וברוקס מסכימים על חשיבות האושר בתוך המשפחה, ומסבירים בצורה פשוטה כי "אם ההורים מודאגים לגבי הביצועים, ההישגים וההצלחות של ילדיהם כל הזמן, החרדה תעבור אוטומטית לילדים והילדים יתחילו לדאוג לגבי הביצועים שלהם".

השניים מייעצים למבוגרים לווסת את רגשותיהם כאשר מדובר בילדיהם. סביר להניח שהמסקנה היא שהאושר שורר בתוך המשפחה ושהאופן שבו אנשים מבוגרים מגיבים לסיטואציה הוא האופן שבו ילדים מפרשים את האושר.