הנה הוא שוב פה, החופש הגדול. המכונה שאמורה לעצור את הזמן מלכת, או להקפיץ אותו חודשיים קדימה, טרם הומצאה. על כן, חבריי ל"ספסל ההורות", מומלץ לכולנו, לנשום עמוק, להירגע, ולנסות לחבק את הרגע. (אמא שלי תמיד אומרת שיבוא יום ואתגעגע לזמנים האלו. נאלצת להאמין לה, וסוגרת איתה, שאין מצב שבעוד 20 שנה, היא תשמיע באוזניי את צמד המילים: "אמרתי לך").

הרצוג בביקורת חריפה על ההתפרעויות ביו"ש: "אלימות, אכזריות ומשולחות רסן"
היועמ"שית נגד צמצום עילת הסבירות: "הממשלה תוכל לעשות בכך שימוש רע לצרכים פוליטיים"

אז איך בכל זאת אפשר למנף את תקופת החופש כהזדמנות לחוויה משפחתית טובה? הרי לכם כמה נקודות מומלצות למחשבה. זכרו, אנחנו שונים זה מזה. לכל משפחה צרכים, ערכים וסדרי עדיפויות שונים. כדאי לדייק ולהתאים את מה שנכון עבורכם.  

רובנו חובבי שגרה. כדי שתהיה לנו שגרה טובה ומבורכת במהלך השנה, צריך גם זמן של יציאה מהשגרה. החופש הוא הזדמנות טובה לשבור שגרה, ולייצר זמן חווייתי ובלתי שגרתי עבור הילדים ועבורנו. זהו זמן לחידוש כוחות, למילוי מצברים, לטעינה מחדש וליציאה מהרגיל ומהמוכר. כולנו זקוקים לעתים ל"ריסטארט", להפעלה מחדש, לערעור של המוכר והקיים, כדי לנקות את היומיום הרוטיני, שחוזר על עצמו, ולבנות שוב שגרה, יתכן ששונה, ואף מדויקת יותר עבורנו מקודמתה. אז אל תברחו או תיבהלו, התקופה הזו במהותה אמורה להיות שוברת שגרה, והיא משמעותית לבניית השגרה שתבוא אחריה. 

הגבולות שאנו מציבים בבית, תלויים בערכים ובעקרונות שחשובים לנו. הגבולות משתנים מעת לעת, מילד לילד וממשפחה למשפחה. אמנם בחופש יוצאים משגרה, אבל חופש משמעותו אינה אנרכיה. חשוב מאוד להציב גבולות שיהיו מותאמים לתקופת החופש הגדול. שעת סיום הבילוי, סגנון הבילויים, זמן מסכים, שעת השינה, כמות אכילת חטיפים וג'אנק פוד, הגבלת סכום כסף לבזבוזים, ועוד, כל אלו ראויים לחשיבה מחודשת מדי שנה. קיבעו גבולות שתואמים את גיל הילדים, כאלו שמעניקים לילדים תחושת שחרור ושינוי ממהלך השנה הרגיל, אך גם כאלו ששומרים על העקרונות החינוכיים שמשמעותיים עבורכם, ועל ה"אני מאמין" שלכם.

מסכים - בואו נדבר על זה. כדאי להפסיק להתעלם מקיומם. השנה היא שנת 2023 - והמסכים כאן כדי להישאר. במקום לנהל מלחמה עם הילדים אודות ההימנעות מהשימוש בהם, מלחמה "עקובה מדם" שבה לא יהיו מנצחים, צריך לכוון לשימוש מושכל במסכים, כך שהם יהוו כלי לימודי, חינוכי, והעשרתי. נכון וחשוב להגביל את משך זמן השימוש במסכים, ומחובתנו לעקוב אחר התכנים שילדינו צורכים, אך השימוש בהם במינון ובאופן הנכון, עשוי להוביל ללמידה משמעותית ואפקטיבית. קיימים קורסים וחוגים מתוקשבים במגוון תחומים, משחקי חשיבה וחידות, קריאת ספרים באינטרנט, צפייה בסרטים ללא כתוביות ללימוד אנגלית ועוד. ובואו נודה על האמת... אל תגלו לאף אחד, אבל לפעמים גם אנחנו רוצים להעביר את המוח שלנו למצב טיסה, וליהנות מסדרה טובה בנטפליקס, בלי מטרה נעלה ונשגבה. גם לזה יש זמן ומקום כשהם במינון הנכון.

"אמא, משעמם לי!" אז מה! אז לילד משעמם. מותר ואפילו חשוב להשתעמם בחופש. לעתים, מתוך הלחץ שלנו למלא את הזמן של הילדים  ולהעניק להם את הכי טוב, אנחנו מציפים אותם (ואת חשבון הבנק שלנו), באינסוף אטרקציות וגירויים. אין צורך לרשום אותם גם לקייטנת גלישה ובמקביל גם לקייטנת איגרוף תאילנדי, לחוג פיסול, לקורס צלילה, להתעמלות מכשירים ולג'אז למתקדמים. תרגיעו!

חשוב שילדים ידעו להתמודד עם שעמום. לעתים דווקא מתוך הריק והכלום, נולדים דברים חדשים, והראש יכול להיות פעיל ולהתמלא במחשבות והמצאות יצירתיות. תנו להם זמן לחשוב איך להעסיק את עצמם. הם עשויים לגלות תחביבים ותחומי עניין חדשים, לפתח חשיבה עצמאית, להיות יוזמתיים, ולא רק מנוהלים על ידינו.

עבודה - למי מכם שמגדל בני נוער, חשוב ביותר לעודד אותם למצוא עבודה שתתאים להם לתקופת החופש. בבתי הספר לרוב "יספגו" ויכילו את מנעד השטויות שהם עושים, וגם אם הם ממש ירצו, לצערם, לא יפטרו אותם מבית הספר. עולם העבודה הוא מרחב חיים שונה במהותו מבית הספר, ובאמצעותו מתרחש תהליך למידה משמעותי ביותר עבור הילדים. העבודה מזמנת למידה על ערך הכסף, על לקיחת אחריות ומוסר עבודה, על עמידה בזמנים, על יוזמתיות, על עצמאות ועוד. כל אלו מהווים ערכים וכלים שחשוב לצייד בהם את הילדים לקראת המשך חייהם הבוגרים.

החופש הוא זמן טוב לצמצום פערים. עבור חלק מהילדים שנת הלימודים בבית הספר הינה חוויה קשה, מבחינה לימודית ו/או מבחינה חברתית. בחופש, לא מתקיימת למידה בית ספרית. ניתן לנצל את הזמן לצמצום פערים לימודיים שנוצרו במהלך השנה, ובכך לחזק את הילד, ולעזור לו להגיע לשנת הלימודים הבאה, מוכן יותר, ובעל תחושת הצלחה ומסוגלות, דבר שחשוב מאוד לביטחון העצמי שלו.

בנוסף, יש ילדים שבמהלך השנה נתקלו בקשיים חברתיים. עבורם, בית הספר היה השנה חווית מלחמה חברתית יומיומית. נצלו את החופש לסייע לילדכם לחזק את שרירי החיברות שלו. עודדו אותו ליזום, להיפגש ולהזמין חברים. עזרו לו ליצור קשרים חברתיים חדשים. כוונו אותו להתקרב לילדים שהחברות איתם תיטיב לו. תוכלו גם להתייעץ בעניין עם איש מקצוע, אך אל תתעלמו מהקושי. קשיים קטנים, שאינם מטופלים, עשויים להפוך לקשיים מתמשכים וגדולים.

בטיחות ומוגנות – לפני הכל, ואחרי הכל, הכי חשוב לסיים את החופש הגדול בשלום ובבטחה. החופש מזמן טיולים, אטרקציות ובילויים עם משפחה וחברים. תזכרו את הילדים ואת עצמכם בכללי הבטיחות הנדרשים בטיולים, בשמש, ובכללי ההתנהגות במים. זה הזמן להזכיר ולהזהיר שוב את הילדים לגבי התנהלות עם זרים, טרמפים מסוכנים, חופים ללא מציל, התכתבות או מפגש עם זר שהכרתם ברשת, ועוד. בואו נשמור עליהם ועלינו.

ואחרון חביב, שלא קשור ספציפית לחופש הגדול, אלא חשוב תמיד! הבית צריך להיות המקום הכי מוגן והכי אוהב עבור ילדינו ועבורנו. דברו עם הילדים שלכם, תגידו להם כמה אתם אוהבים אותם. תגידו להם שוב ושוב. הרבו בנשיקות, בחיבוקים ובנשנושים – אל תתקמצנו, פזרו אותם בשפע! תצחקו, תשחקו ותשתוללו יחד כמשפחה. אהבה – זה כל הסיפור! חופשה נעימה!

הכותבת היא יועצת חינוכית M.A. מרכזי הטיפול "אמונה"