לפיד בגדול, וגנץ במעט פחות ממנו, מנסים לתפיסתי ליצור אווירת שנאה במדינה משום שהפסידו בבחירות האחרונות. הבחירות נוהלו באופן דמוקרטי, והישגי הליכוד ובנימין נתניהו כנראה מדירים שינה מעיניהם. מה שמדהים ומרתק בהתנהלות זו של הצד המפסיד כנגד הצד המנצח הוא שנדמה שאין לה שום סיבה מהותית פרט למניעים אישיים לחלוטין.

לפיד לתפיסתי אינו נושא עמו שום אידיאולוגיה – לא שמאלית, לא ימנית ולא מה שקרוי בימינו "מרכזית" - מה שגורם לי לתהות: האם השנאה והניסיון להפריע לנתניהו בכל דרך ובכל תירוץ שהוא – באים מתהומות הנפש הנפגעת?

אני רואה על המסכים בטלוויזיה ובמהדורות החדשות את לפיד נואם ומאיים בפנייה אישית לנתניהו: "עוד לא ראית כלום. רק התחלתי". אלה אינם דברים "דמוקרטיים", אלא נביחות מאיימות של מי שמדבר בלי סוף על "דמוקרטיה" כאשר אפילו במפלגתו שלו אין דמוקרטיה. ולא די באיומים. בעוד גנץ טען כי "לא נעבור בשתיקה על זילות כזו של שלטון החוק", לפיד יצא בקריאה לציבור "לצאת לרחובות".

אליהם הצטרף הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט שאמר "צריך להוציא מיליון איש לרחובות". האם זהו פטנט חדש בתורת המדינה של לפיד – הפגנות כתגובה לתוצאות הבחירות? כזה דבר עוד לא ראינו פה: קודם הולכים לבחירות, ולאחריהן ראשי המיעוט שהפסידו בהן – דורשים לבטל את תוצאותיהן באמצעות הפגנות וקריאה לגופים שונים שלא לציית לממשלה הנבחרת באותן בחירות.

יאיר לפיד נגד הממשלה המסתמנת של בנימין נתניהו. צילום: ערוץ הכנסת

התוצאה של איומי הסרק של לפיד וגנץ והתנהגותם הבלתי דמוקרטית לפי כל קריטריון של דמוקרטיה – היא שלבחירות אין בכלל חשיבות. לדידם, אם התוצאות אינן טובות למיעוט – יש לקרוא לציבור שנשאר במיעוט לחבל בממשלה בכל דרך שהיא – גם בהפגנות כנגד התוצאות בבחירות, שפירושן ביטול הצורך בבחירות.

כך למשל, לפיד קרא לראשי הערים והרשויות המקומיות לא לשתף פעולה עם משרד החינוך על רקע מינוי ח"כ אבי מעוז לסגן שר במשרד ראש הממשלה. כך הפוליטיקאי עמר בר־לב עושה מינויים ראשיים במשטרה בניגוד לבקשתו של המועמד מטעם נתניהו להיות השר לביטחון לאומי. כך החבורה הבלתי אידיאולוגית מנסה לחבל בממשלה נבחרת.

לא מעשיה המתוכננים של הממשלה החדשה מפריעים ללפיד שלא הצטיין לתפיסתי בשום מעשה – בעוד לנתניהו די בהישגו האדיר והמרשים של הכרת ארצות הברית בירושלים המאוחדת כבירת ישראל ובריבונות הישראלית על רמת הגולן. כל נימוקיו של לפיד כנראה מתנקזים למשפט אחד שהוא נמנע מלומר, והיא אמרתו של מדינאי אתונאי בעקבות ניצחונו של בן עירו מילטיאדס על הפרסים בקרב מאראתון: "זרי הדפנה של מילטיאדס מדירים שינה מעיניי בלילות". ייתכן שכך גם ניצחונו של נתניהו בבחירות מדיר שינה מעיניו של לפיד, ומכך נובע הקמפיין שלו נגדו.