נדמה שיותר מבכל נושא אחר, מערכת הבחירות המסתמנת תעסוק בשאלת הלגיטימציה לשותפות יהודית מוסלמית. כניסתה של מפלגת רע"ם לקואליציה פיצלה את החברה הישראלית־יהודית והערבית כאחד. אנחנו - ג'דיר האני מעכו והרב חננאל רוזן מתל אביב, יחד עם עוד מנהיגים ומנהיגות יהודים ומוסלמים - שותפים בשנים האחרונות לתהליך שבמסגרתו התכנסה קבוצה רחבה של מנהיגים ומנהיגות יהודים ומוסלמים על מנת לברר לעומק את השאלה: האם הדתות הן מקור הבעיה בסכסוך או שהן עשויות להיות הגשר לפתרון?

חווינו בו זמנית את תחושת התרוממות הרוח של מפגש עם האחר, המביא לשינוי ולצמיחה, ובד בבד גם את כל הקושי הכרוך בדיאלוג עם האחר. מציאות החיים בארץ הקודש חדרה לכל שיחה: רגעים של אופטימיות ותקווה, למשל בעת הסכמי אברהם, לצד רגעי עצב עמוק וייאוש כמו בזמן אירועי מאי 2021.

למתבונן מהצד יהיה קל לכנות אותנו שמאלנים, מנותקים ועוד. האמת היא כמובן יותר מורכבת. בקבוצה יש פעילים מרכזיים בתנועה האסלאמית לצד מנהיגים מוכרים מלב הציונות הדתית. המשותף לכולנו הוא ההבנה שקדושת חיי האדם היא ערך יסוד בדתות, ועל כן יש לפעול בכל דרך כדי למנוע שפיכות דמים. כולנו שותפים למאמץ לקדם מציאות חיים של שלום ולשים סוף לסכסוך המדמם כל כך הרבה שנים. לאחר דיאלוג ממושך בחרנו לא להישאר מתחת הרדאר, אלא לצאת החוצה ולקיים מפגשי לימוד והיכרות בקהילות הדתיות שלנו - בירושלים, בכפר קאסם, בלוד, בגבעת שמואל, ברמלה, בעכו ועוד.

בחרנו להביא לקהילות היהודיות והמוסלמיות את המסר שהדת איננה מכשול לשלום. השפה והאמונה הדתית מחייבות את המאמינ/ה לזהות את האלוהות בזולת. לכולנו לא היה קל לצאת החוצה, לשמוע את הביקורת, לעתים את הלגלוג, הציניות והפסימיות. בעומדנו מול הכעס, הייאוש והזלזול בחרנו לחזק את האמונה ולזכור את הציווי האלוהי על רדיפת השלום ושמירה על קדושת החיים כערכי יסוד הן ביהדות והן באסלאם.

בימים אלה של אי־ודאות גדולה בכל הקשור לעתידה הפוליטי והציבורי של המדינה ולאופן שבו תיראה הממשלה הבאה, אנו קוראים למנהיגי הציבור, ראשי המפלגות השונות, לתמוך בשותפות הבין־דתית. שותפות ששורשיה נטועים עמוק ביסודות הדת, בהיסטוריה המשותפת של העמים, התרבויות והקהילות המגוונות החיות בארץ הקודש. החיים שלנו בארץ הקדושה כרוכים ותלויים זה בזה. אנו מאמינים שהסכסוך הוא לא רצון האל, אלא דווקא עת מבחן ליכולתנו להתגבר על המחלוקות בדרכי שלום. 

הכותבים הם שותפים במיזם הבימה־אלמנבר לקידום חזון דתי לשלום