אם נחפש בספרות הטובה, תמיד נוכל למצוא דימויים המזכירים את גיבורי המציאות של ימינו. כך למשל, הזוג בנט־לפיד, שהתקשרו פוליטית אף שהראשון הוא יותר אידיאולוגי ואילו השני יותר כוחני, מזכירים לי את מקס ומוריץ מסיפורו המאויר של וילהלם בוש המזכה את המחבר בתהילת נצח בזכות חרוזיו הנפלאים: "שני ילדים, שני ידידים/ אינם קוראים, אינם לומדים/ אבל תמיד הם מוכנים.../ באחרים להתעלל/ ולקלקל ולקלל/ את מישהו לשים לצחוק/ ולעבור כל גבול וחוק". כך נדמה כי גם לבנט וללפיד יש מטרה אחת בלבד: לסלק בתעלולים את האפשרות שבנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה. לשם כך כל תעלול מותר.

בהצעת החוק שאושרה בתחילת השבוע בווועדת השרים לענייני חקיקה הוצע לכנסת לחוקק חוק יסוד שאדם שהוגש נגדו כתב אישום – לא יוכל להרכיב ממשלה. אומנם כבר למחרת היום הודיע יו"ר הקואליציה שעד הבחירות לא תקודם הצעת חוק זאת, אך השערורייה ששר המשפטים גדעון סער תומך בהצעה מצביעה על שלילה של עקרונות המשפט הדמוקרטי, שלפיהם חקיקה אינה צריכה להיות פרסונלית, מכוונת נגד או בעד איש מסוים, אלא נורמטיבית – המטילה נורמות כלליות בלבד. כאן יש ניסיון למנוע אישית מנתניהו להרכיב ממשלה, וניסיון זה נדחה בינתיים רק זמנית. אומנם ראש הממשלה המתפטר מר בנט טען שאינו פוסל אישית את נתניהו, אך זהו ניסיון להתחנף לבוחריו הבורחים ממנו כמו עכברים מספינה טובעת. לו בנט היה מתנגד באמת לתעלול זה, הוא לא היה מרשה את קידומו ואישורו בוועדת השרים לענייני חקיקה.

המשפט הפלילי כולו מעצם מהותו וזכות קיומו עומד על ההנחה שהגשת כתב האישום היא פעולה פרוצדורלית גרידא, ורק פסק דין סופי הקובע באופן מנומק את אשמתו של הנאשם או את זיכויו – הוא הקובע את מעמדו בחברה. הגשת כתב אישום היא פעולה של פקידים. מערכת העובדות שהם מעלים בכתב האישום נקבעת על ידי הפרקליטות כהצעה מצדה לבית המשפט, אך רק בית המשפט, בשיקול אובייקטיבי חסר פניות ומשוא פנים, קובע מהן העובדות שהוכחו ואם יש בהן כדי להרשיע או לזכות את הנאשם. לפיכך הצעת חוק המתיימרת לקבוע כבר עונשים וסנקציות על מי שהחליטו להגיש נגדו כתב אישום היא לתפיסתי מחוסרת כל היגיון משפטי.

יוצא שבכך שר המשפטים גם דורס את חזקת החפות שלפיה כל אדם הוא זכאי כל עוד לא הורשע וגם רומס את העיקרון הכללי במשפט שלפיו אסורה חקיקה פרסונלית, ומותרת כאמור רק חקיקה נורמטיבית של נורמות החלות על כלל הציבור. תופעה כזו לא תמצאו בשום מדינה תרבותית ונורמלית. חקיקה שתכליתה לבטל את כוחם של למעלה ממיליון אזרחים התומכים בנתניהו עלולה להביא למצב מהפכני מפני שציבור הבוחרים עצמו כנראה נעלב עד עומק נפשו מהתעלול האחרון של מקס ומוריץ שלנו.