את מי צריך להעניש: את מי שפוגעים בצוותים הרפואיים או את החולים שנזקקים לשירותים רפואיים? שביתה שנייה, שהייתה בתוך פחות מחודש במערכת הבריאות וכללה את בתי החולים ומרפאות הקהילה, גרמה שוב סבל רב לחולים והוכיחה כי השבתת השירותים הרפואיים בצעד של מחאה אינה יעילה ומהווה ענישה רק כלפי החולים. גם בפעם הבאה מי שיחליט להרים יד על צוותים רפואיים לא יתרגש כנראה במיוחד מהעובדה שהמעשה שהוא יעשה - יביא להשבתה חוזרת של מערכת הבריאות.

כדי להילחם בתופעה שמסכנת את חייהם של הצוותים הרפואיים, דרושה הרתעה אמיתית. לשר המשפטים גדעון סער מגיעים כל השבחים על כך שהחליט לטפל בבעיה בצורה יסודית וליצור הרתעה. בשעה שכולם מדברים, השר סער הוכיח שהוא אחד השרים הפרגמטיים בממשלה הנוכחית. הוא מקדם עכשיו הצעת חוק לתיקון חוק העונשין ולהרחבת הנסיבות הקבועות בחוק במקרה של תקיפת צוותים רפואיים. כשהחוק יעבור בשלוש קריאות, העונש בצדה של העבירה יהיה חמש שנות מאסר במקום שלוש שנות מאסר, כפי שקבוע בחוק כיום.

כיום מוטל עונש של חמש שנים רק אם התקיפה נעשתה תוך כדי פעולת חירום ורק נגד צוותים רפואיים מסוימים. נסיבה מחמירה מוגדרת כיום כתקיפת עובד חירום רק כאשר הוא מטפל באדם שנמצא בסכנת חיים או בסכנה לשלמות גופו, וכאשר הדברים מתרחשים בחדר מיון.

הצעת החוק החדשה תרחיב את הנסיבות בכך שהיא תחול גם על עובד ציבור במצב שהוא מטפל או ממלא תפקיד בארגון חירום והצלה טרם אשפוז, ובכך תגן על רופאים, סטאז'רים, אחים, מיילדים, חובשים או מי שממלאים תפקידים במגן דוד אדום, שלא זכו עד כה להגנה מפורשת של החוק.

מעתה הנסיבות המחמירות יחולו בכל מצב שבו המטפל מעניק טיפול רפואי לכל אדם. הצעת החוק מרחיבה את מספרם של מקבלי ההגנה המשפטית, שיזכו מעתה למטרייה חוקית רחבה יותר. בהצעת החוק החדשה הסנגוריה הציבורית הציעה להרחיב את ההגדרה כך שתכלול גורמים נוספים, שנמצאים בחיץ שבין הצוות הרפואי לבין התוקפים, כמו מאבטחים למשל.

לא כל ההערות וההסתייגויות של הסנגוריה הציבורית התקבלו, אך משרד המשפטים מדגיש בהצעת החוק שמי שיתקוף מעתה מאבטח, עלול למצוא עצמו מקבל עונש זהה למי שיתקוף צוותים רפואיים משום שחלות כאן אותן נסיבות.

צריך להאמין ולקוות שלמרות מאבקי הכוח וכיפופי הידיים בין מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, יימצא רוב להצעת החוק החדשה. העובדה שאת הצעת החוק הגיש סער אינה צריכה למנוע ממתנגדיו של השר להצביע בעדה. השר סער פעל לחקיקת תיקון חשוב לחוק, שאמור להוות הרתעה. ראוי שלאחר שהצעת החוק תתקבל, ייתלו סעיפיה בכל המרפאות ובתי החולים כדי להרתיע.

בפוליטיקה שיקולים ענייניים הם לא תמיד שם המשחק, גם כשמדובר בחיי אדם. יצרים תופסים לעתים קרובות את מקומן של החלטות ענייניות. אני סקרן לראות איך יצביעו נציגי המפלגות הדתיות והחרדיות. האם גם הפעם הם יגרמו לכך שהצעת חוק חשובה לא תתקבל רק משיקולים פוליטיים קטנים, צרים ולא ענייניים, או שהם יתעלו על עצמם?