בני אדם במצב כלכלי וחברתי טוב יותר לרוב ייהנו משירותי בריאות טובים יותר, תמותה נמוכה יותר, שיעורי התחסנות גבוהים יותר, אורח חיים פעיל יותר, שיעורי עישון נמוכים יותר ועוד. ואכן, מערכת הבריאות בישראל, ובתוכה הרפואה בקהילה, היא מהמובילות בעולם. למרות זאת, קיים אי־ שוויון בבריאות בישראל: יש הפרש של כ־3.5 שנים בתוחלת החיים בין אדם החי במרכז בהשוואה לזה שחי בדרום הארץ, למשל.

הפרש של למעלה משלוש שנים קיים גם בממוצע תוחלת החיים של אזרחים ערבים בהשוואה ליהודים. פערים מהותיים בין המחוזות בישראל (פריפריה ומרכז) מדגימים חלק מן הסיבות לפער: שיעור רופאים ואחיות, שיעור רופאים מומחים, שיעור מיטות אשפוז לנפש ועוד. הקדמה בשירותי הרפואה העצימה את הפערים בשל היכולת של חלק מהמבוטחים לעשות שימוש ממצה בשירותי מערכת הבריאות לעומת היכולת של אחרים.

האתגר הלאומי הוא מתן הזדמנות לכל אחת ואחד לממש את הפוטנציאל לאריכות ימים ואיכות חיים. ברור לכולנו שעל מנת לזכות באריכות ימים לצד איכות חיים, עלינו להתייחס לארבעה מרכיבים מרכזיים: מצב הבריאות הגופנית, הנפשית והקוגניטיבית, הרשת המשפחתית והחברתית העוטפת את האדם, חוסן ועוצמה כלכלית וקיום חיים עם משמעות שכוללים תפקיד, מחויבות וכד'.

למדינה יש את הזכות והחובה לאפשר לאזרחים לממש את הפוטנציאל שלהם לבריאות ואיכות חיים. המדינה נהנית מצדה מכך שאם אזרחיה יהיו עצמאיים ויצרניים יותר, הם יתרמו יותר לפריון המשק. יחד עם זאת, נושא התמיכה באזרחים, בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, עדיין בעייתי. ישנו ריבוי של גורמי ממשל שמולם נאלץ האזרח לפעול – משרדי ממשלה, ביטוח לאומי, רשות מקומית, קופות חולים ועוד.

מיקוד הפעילות של האזרח מול שני גורמים מרכזיים עשוי לעשות את ההבדל: הגורם הראשון הוא קופת החולים, שמרכזת כבר היום את מרבית ההיבטים הרפואיים. לצדה תהיה הרשות המקומית, שתתפקד כזרוע הארוכה של המדינה בשטח ותפעל למניעה ואיתור של פערים כלכליים וחברתיים.

בנוסף, ישנה חשיבות לנקיטת גישה יוזמת על ידי הרשויות. קופות החולים עברו זה מכבר לגישה יוזמת במגוון רחב של תחומים, למשל מניעת התפתחות גורמי סיכון למצבי תחלואה. היערכות נכונה של הרשויות יכולה לאפשר לכל אזרח לגדול היטב ולהזדקן באופן מיטבי. עלינו להתייחס למרכיבים העוטפים את האזרח, ליזום כדי למנוע מחלות עתידיות וכן לפצות על פערים בין מרכז לפריפריה ובין חלקי החברה. כל אלה יביאו אותנו למיצוי הפוטנציאל לאריכות ימים ובאיכות חיים טובה יותר.

הכותב הוא סמנכ"ל רפואה במאוחדת