בשבת האחרונה כולנו עקבנו בדאגה אחר האירוע הקשה שהתרחש בית הכנסת “בית ישראל” בקוליוול שבטקסס. לצערנו, זהו לא האירוע הראשון שמתרחש במהלך תפילת שבת בבית כנסת בארצות הברית.

בשנת 2018 רוצח מתועב נכנס לבית הכנסת “עץ חיים” בפיטסבורג ורצח 11 מתפללים. בשנת 2019 תפילת השבת בבית הכנסת של חב”ד בקליפורניה נקטעה כאשר בן בלייעל ירה במתפללים ורצח את לורי גילברט קיי ז”ל.

זירת האירוע בטקסס (צילום: רויטרס)
זירת האירוע בטקסס (צילום: רויטרס)


המקרה האחרון בטקסס הסתיים לשמחתנו ללא נפגעים מקרב המתפללים. רגעי האימה הועברו בשידור חי בפייסבוק, כשמאות אלפי אנשים שומעים את המחבל ואת המתפללים ברגעי החרדה. חצי שעה, שהרגישה כמו נצח, נמשך השידור החי עד שפייסבוק הורידה אותו מהאוויר. תארו לכם אם האירוע היה מסתיים אחרת. אם בזמן השידור חלילה אחד המתפללים היה נפגע. האירוע הנוכחי יכול היה להפוך למודל לחיקוי ולהוביל לפיגועים נוספים נגד הקהילות היהודיות.

חופש הביטוי הוא ערך עליון בארצות הברית, אך אין הוא מקנה חופש לקדם הסתה וקריאה לאלימות. זו השעה לדיון ערכי בסוגיה כיצד ניתן לצמצם את השימוש ברשתות החברתיות לצורך קידום פשעי שנאה. במקרים רבים המפגעים מודיעים מראש על כוונותיהם לבצע פיגועים נגד מטרות יהודיות ואחרות. חלק מהאירועים ניתן למנוע על ידי פעילות ניטור חכמה ורגישה שתיעשה על ידי מפעילי הפלטפורמות בעצמם.

לאחר הפעולה הראויה לשבח של כוחות הביטחון בטקסס, נאמרה אמירה מקוממת ושגויה על ידי קצין הבולשת הפדרלית האמון על החקירה, שאמר “שהתקיפה לא הייתה מכוונת נגד הקהילה היהודית”.

כשמפגע בוחר לתקוף בית כנסת בשבת בבוקר בשעת תפילה, זהו לא צירוף מקרים. בטקסס היום יש אוכלוסייה המונה כ־30 מיליון איש, שמתוכם 120 אלף יהודים, 0.4% מהאוכלוסייה הכללית. לא הייתה מקריות בפיטסבורג, בקליפורניה וכמובן בטקסס. זהו מקרה ברור של עוד פגיעה אנטישמית המצטרפת לאלפי מקרים בשנה. זהו עוד תמרור אזהרה המאותת על האתגרים הביטחוניים המשמעותיים שאיתם נאלצת להתמודד הקהילה היהודית בארצות הברית.

עד השנים האחרונות לאף אחד מחברי הקונגרס לא הייתה כוונה להתייחס לתכנים המופצים בפלטפורמות השונות. כיום בארצות הברית ישנו קונצנזוס, גם בקרב המפלגה הרפובליקנית וגם בקרב המפלגה הדמוקרטית, כי המצב שבו הרשתות החברתיות מקבלות חסינות מפני התכנים המפורסמים בהן - דורש תיקון ויש לערוך שינויים בחוק. מעבר לאחריות על התכנים עצמם, המחוקק צריך להתייחס גם למהירות התגובה שבה תכנים אלימים ומסיתים נחסמים.

בכל שנה ה־FBI מפרסם דוח על פשעי שנאה שמתרחשים בארצות הברית. מאז 1996, השנה שבה ה־FBI התחילו לפרסם את הדוח השנתי, האנטישמיות נותרה פשע השנאה מספר אחת בארצות הברית. האנטישמיות בארצות הברית בלבד עלתה ב־80%. גם במדינות רבות אחרות, בעיקר באירופה, גברו ההתקפות נגד יהודים.

בסקר שנערך בחודש האחרון עולה כי 69% מהישראלים מסכימים שעל מדינת ישראל להתערב או לפעול יותר על מנת להבטיח את הביטחון של היהודים בעולם. עיקר תפקידה של ממשלת ישראל הוא להשמיע קול ברור ולדרוש פעולה נחרצת.

האחריות על ביטחון היהודים בעולם מוטלת על כתפי הממשלות שבהן חיים יהודים. ממשלות העולם צריכות לעבור מהצהרות למעשים, להגביר את הפעילות החינוכית, לקדם חקיקה ובעיקר לוודא שכל מי שביצע פשעי שנאה יוענש בחומרה. עלינו מוטלת החובה לעמוד לצד אחינו ואחיותינו בשעה מאתגרת זו ולשמור על ביטחונם של היהודים באשר הם. 

הכותב הוא יו"ר הליכוד העולמי ולשעבר שגריר ישראל באו"ם.