יוזמת “יום ראשון חופשי” מבקשת לקבוע את יום ראשון כיום חופשי נוסף למשק הישראלי, ובכך שואפת לאזן בין הצביון היהודי לצביון הדמוקרטי של המדינה. היוזמה תאפשר לשמור על מקומה של השבת בתוך המדינה היהודית מחד, ומאידך תייצר נקודות איזון חדשות בין הבית והמשפחה לבין מקומות העבודה ותעניק אפשרות להורים לבלות יותר זמן איכות עם ילדיהם וקרוביהם. הגדרת יום ראשון כיום חופשי תיצור לנו הזדמנות אדירה למרחב משותף וארוך יותר מזה המוצע כיום למשפחה: מרחב של אחדות, פנאי, תרבות וספורט, וכל זאת עם תחבורה ציבורית מלאה והורדת מפלס הלחץ והמתח בין דתיים לחילונים.

היוזמה מציבה חזון ארוך טווח לחברה הישראלית סביב סוף שבוע משפחתי וחיבור לכלכלה הגלובלית בשאר ימות השבוע. קביעתו של יום ראשון כיום חופשי, דווקא כעת, לנוכח משבר הקורונה והשינויים שנוצרו בעקבותיו במשק, הופכת לחיונית יותר ויותר ומציבה בפנינו אתגר למציאת איזון עבודה־משפחה מדויק יותר.

משבר הקורונה מזמן לנו צומת הכרעה. התקופה המורכבת הזו יצרה נקודות איזון חדשות בנושאים כמו היקף שבוע העבודה והלימודים, אפשרויות תעסוקה מהבית ופתרונות פנאי ומשפחה לכלל האוכלוסיות בישראל. מתוך הסתכלות ארוכת טווח על החברה הישראלית ואתגריה, יוזמת “יום ראשון חופשי” מבקשת להפוך את יום ראשון ליום חופשי מלא, תוך יצירת שינוי הדרגתי והסתגלות של המשק לצרכים המשתנים של החברה הישראלית.

ליוזמה יתרונות רבים. מבחינה כלכלית, זוהי העת הנכונה לקידום היוזמה. ההתמודדות עם מגיפת הקורונה לימדה אותנו שאפשר לעבוד מהבית. העולם הולך לצמצום שבוע העבודה, שבישראל הוא כבר כעת הארוך ביותר לעומת כל מדינות ה־OECD. מדינות כמו אירלנד ויפן שוקלות לקצרו ביום. הצורך בהנעת כלכלת התרבות והפנאי יקבל מענה מיטבי באמצעות יום חופש נוסף, אשר יוביל לשינוי דפוסי החיים של שומרי השבת ותרומתם לכלכלה.

היוזמה תצמצם גם את המחלוקות סביב נושאי דת ומדינה בחברה הישראלית: יום ראשון חופשי עשוי לנטרל הרבה מהמחלוקות על רקע דת שעולות במהלך סוף השבוע, והשחיקה של הסטטוס קוו עשויה להיבלם. בנוסף, השבת תוכל להפוך לגורם מחבר: הפרדת השבת ממרוץ הסידורים והצרכנות היומיומיים תסייע לשבת להוות יום מנוחה של ממש למרבית האוכלוסייה. יום חופש נוסף יתרום גם לחיזוק ערכי המשפחה, המהווה נדבך מרכזי בחברה הישראלית. יום כזה יעניק להורים זמן איכות עם ילדיהם ויאפשר להם להיות מעורבים יותר בחייהם ובחינוכם.

הרעיון עלה לדיון בשני העשורים האחרונים וזכה לתמיכה פוליטית חוצת מפלגות, לצד תמיכה של אנשי ציבור בולטים במהלך. זה הזמן לקדם את היוזמה, שהוכחה גם ככזו שזוכה לתמיכה רחבה מאוד בציבור. קביעת ימי ראשון כימי חופש יכולה להיות הזדמנות אדירה לחברה הישראלית.

הכותב הוא הרב הראשי של יהודי דרום אפריקה