“פססססס, סליחה, זה מוצר כחול לבן?". כך, בפרסומת החדשה של משרד הכלכלה אורבת ירדן ג'רבי, המדליסטית האולימפית, ללקוחות בחנויות ושואלת אותם על טיב הסחורה. אם זה מוצר ישראלי אז מגיעה להם מדליה על שהם תורמים לתעשייה ולכלכלה הישראלית.

לפי הרפורמה שעליה הכריזו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, יבוטלו מכסים על סחורות חקלאיות תוצרת חוץ. לדברי השרים, הדבר יעודד את פתיחת המשק לתחרות, יוזיל מחירים, ייעל את הכלכלה ויאפשר השקעה כלכלית במשקים החקלאיים הקיימים בישראל.

מנגד עומדים החקלאים הישראלים המוחים בזעם על ההחלטה. הרי אם המדינה מעדיפה לייבא תוצרת חקלאית בסיסית כגון פירות, ירקות וביצים, אזי מבחינתם עידן החקלאות בישראל נגוז. לא ירחק היום שבו חקלאים יעדיפו למכור את חלקת האדמה שלהם לטובת בניית עוד גורד שחקים או לחלופין פשוט יחדלו מעבודת האדמה.

כדי להצדיק את הרפורמה, נאמר ש"בקרוב יהיה ניתן לרכוש משמשים כל השנה". אבל זה כל הכיף - שכל פרי בשל בעונה שלו וכשרואים משמש או אבטיח במרכולים - ברור כי קיץ בחוץ.  

בנוסף לחשש מפני הצפת השוק הישראלי בסחורה מחו"ל, החקלאים טוענים זה שנים שרשתות המזון הגדולות גוזרות על גבם קופון שמן. המחיר שהצרכן משלם במרכול על כל קילו של פרי או ירק הוא כמעט פי שניים ובמקרים מסוימים פי שלושה מהמחיר שבו החקלאי מוכר את התוצרת לספקים. שרשרת המזון מובילה לייקור מוצרים תוצרת הארץ, כך שהמחיר גבוה ואינו משתלם לצרכן הישראלי.

האם זו סיבה מספיק טובה כדי לבטל מכסים על יבוא ולהביא סחורה מחו"ל? הפוך גוטה, הפוך! תנו לחקלאי הישראלי תמיכה כלכלית בסבסוד עלויות השקיה של משטחים, תעודדו חקלאים על ידי מענקים לרכישת כלים טכנולוגיים מתקדמים וכלי רכב לחקלאות, ובעיקר תעודדו צעירים לצאת לעבודה חקלאית על ידי מענקים.

בקיבוצים ובמשקים משוועים לידיים עובדות. השר פורר המכהן גם כשר לפיתוח הנגב והגליל יכול לעודד צעירים ומשפחות להגיע לנגב ולגליל, להשתקע שם, לקבל מגורים מסובסדים ובכך לחדש את רעיון יישוב הנגב והגליל.

ראש הממשלה נפתלי בנט מצהיר חדשות לבקרים שהממשלה הזו עובדת אחרת, שהיא שונה. בינתיים הרעיון לייבא סחורות מחו"ל הוא שחוק וממוחזר. הגיע הזמן ליוזמות חדשות, כאלו שיפריחו את השממה ויצמיחו את החקלאות והכלכלה הישראליות. לא צריך מדליה בשביל זה, צריך רק חשיבה יצירתית ורצון.